Text: Pär Brandt, Foto: Volvo Cars
Vi brukade korsa våra vägar på mässgolvet, under flera decennier. Peter Horbury var alltid där, i Volvos monter.
”Peter – could you please explain this to me?” inledde jag ofta och fick ett litet snett leende till svar. Givetvis hade Peter svaret på frågan och inte sällan tog han mitt anteckningsblock och penna för att rita och förklara. Han visste exakt och var aldrig blyg att berätta precis som det var. Själv njöt jag av Peters enorma kunskaper och hur han så lustfyllt och skickligt kunde förklara design. Hans kollegor har vittnat om att just det var Peters största talang, att få med alla i båten och bli övertygade om vikten av god design.
Jag har fortfarande kvar dessa gamla block med mina oläsliga kråkfötter och Peters vackra illustrationer. Han skissade inte fram teckningar med många streck utan satte ner pennan och lyfte den först när hela detaljen var klar. Linjekvalitet, som en annan designer förklarade för mig.
Men nu är en lång era slut. I helgen kom det tråkiga beskedet att Peter Horbury, 73 år, avlidit under en affärsresa i Asien. Han lämnar efter sig hustru och två barn. Samt väldigt många kollegor, världen över, som sörjer en talangfull och högt respekterad vän.
Lite speciell design, men 480 ES var biljetten till Volvo.
Märklig underläpp
Peter Horburys karriär sträcker sig över nästan 50 år inom bilindustrin. Han dog bokstavligen på sin post, som designkonsult för Lotus, lika aktiv som han alltid varit trots en ålder på 73 år. Att designa Lotus modeller var en dröm sedan tonåren.
Peter Horbury utbildade sig i de bästa skolorna och avslutade vid klassiska Royal College of Art i London 1974, en av världens högst renommerade designhögskolor.
Karriären inleddes hos Chrysler i Storbritannien och första gången Volvo tar till sig hans talang är när Volvo 480 ES ska ritas. Det var i efterdyningarna av att Volvo köpte upp nederländska DAF. I början och mitten av 80-talet ville man skapa en modern ”DAF-Volvo” med framhjulsdrift – den första hos Volvo.
Exteriört höll John de Vries i ritstiftet och Peter Horbury gjorde mycket av inredningen. I efterhand har Peter erkänt att den påklistrade ”Volvo-grillen” under stötfångaren var en sent påkommen nödlösning …
Volvo 760 GLE, ritad med en rak linjal.
Tegelstenens ersättare
Uppenbarligen gjorde Peter Horbury ett bra intryck hos Volvo, även om 480 ES inte blev så lyckad. Han blir anställd 1991 som designchef och det sker samtidigt som Volvo 850 lanseras (legendariska Jan Wilsgaards sista Volvo).
Jan Wilsgaards hade haft en dominerande roll ända sedan Volvo Amazon. Sedan följde ”tegelstenar” som 140/240 och den skarphuggna 740/760 samt 940.
Peter Horbury fokuserar istället på en ny stil och konceptbilen Volvo ECC. Den var en mycket tydlig försmak av kommande Volvo S80, S60, C70 och även V70/XC70. Helt unika linjer, och mycket framgångsrika.
Designspråket var totalt nytt hos Volvo och Peter Horbury införde de typiska, breda ”skuldrorna” där karossen svänger ut från fönstrens undersida. Karossidan var också svagt inåtbuktande, vilket gav annorlunda ljusreflexer.
Fronten på Horburys modeller hade en tydlig, framåtriktad ”pil” som löpte över motorhuven från A-stolparna. Allt sammantaget en profil som med det snedställda järntecknet i grillen gjorde att en Volvo gick att känna igen på en kilometers avstånd. Nästan …
Konceptbilen Volvo ECC blev vägen in i framtiden.
Ford behöver akut hjälp
Volvo Cars säljs till Ford Motor Company 1999. Några år senare, 2002, blir Peter Horbury uppflyttad till chefsdesigner över Fords PAG (Premier Automotive Group) med Land Rover, Jaguar, Aston Martin och Volvo.
Två år senare flyttas Horbury vidare till posten som chefsdesigner över Ford, som genomlevde en tuff tid med vikande försäljning och otydlig identitet. I den här rollen blir Peter Horbury mycket tongivande och driver fram en mängd nya och betydligt mera ”amerikanska” bilmodeller som Fusion, Taurus, Flex samt flertalet Lincoln-modeller.
På sitt sedvanliga, raka sätt har Peter Horbury i efterhand förklarat skillnaderna mellan europeiska och amerikanska bildesigners. En europisk designer behöver få ett mål beskrivit, sedan jobbar han eller hon självständigt. En amerikansk bildesigner, däremot, behöver man hålla med en hand på axeln och hela tiden varsamt fösa framåt med tydliga instruktioner …
Ford Flex visades först som konceptbilen Fairlane (bilden) och producerades sedan mellan 2008–2019. Peter Horbury ritade och mycket av tekniken under skalet kom från Volvo.
Välkommen, Peter!
Den brittiska bildesignern Steve Mattin började i slutet av 80-talet hos Mercedes, där han medverkade i en serie av framgångsrika modeller.
Det uppmärksammades av Volvo Cars, som engagerade Steve Mattin som chefsdesigner 2004. Samarbetet gnisslade dock snart och Mattins ledarstil passade inte alls in hos Volvo.
Steve Mattin ”fick sparken” 2009 och som ersättare kom den gamle favoriten Peter Horbury, välkomnad av alla hos Volvo. Horbury medverkade till den nuvarande generationen Volvomodeller – via konceptbilar – och lämnade sedan över stafettpinnen till tysken Thomas Ingenlath som blev designchef 2012.
Mer svensk än engelsk, Peter Horbury.
Hemma hos Lotus
När Thomas Ingenlath hade Volvo Cars i trygga händer kunde Peter Horbury fortsätta med nya uppgifter. Vilket skedde 2011, då han formellt blev designchef över Geely och alla dess varumärken.
Hos Geely hittar vi bland annat Lynk & Co, Lotus och Proton. Merparten av arbetstiden spenderades hos engelska sportbilstillverkaren Lotus och där har vi en kommande, spännande tid med många nya modeller som förhoppningsvis får en del av Peter Horburys elegans och känsla för detaljer.
Under merparten av sitt liv levde Peter Horbury och hans familj i Göteborg, där de trivdes bra. Som de flesta engelsmän här i Sverige hade Peter goda kunskaper i svenska, även om han sällan visade upp det. Med undantag av regissören Colin Nutley är det nog få britter som varit lika blågula som Peter Horbury.
Konceptbilen Volvo ACC, Adventure Concept Car, presenterades 2001 och var föregångaren till XC90 – en av Sveriges största exportframgångar. Peter Horburys design är påtaglig.
Efter 12 år, sommaren 2014, producerades den sista Volvo XC90 (första generationen) i Torslandaverken. Bil nummer 636.143 kördes raka vägen till Volvos Museum. Peter Horburys designarbete kan inte underskattas.
Volvo C70, Coupe och Convertible, designades för att var mer flärdfulla än praktiska. Något helt nytt och ett långt steg från tidigare praktiska "tegelstenar". Bilarna tillverkades i Uddevalla.