Elbilarna fortsätter uppåt – liksom begagnatpriserna

Elbilarna fortsätter uppåt – liksom begagnatpriserna

Lästid: 2 min

Siffrorna för årets första fem månader visar att nyregistreringarna sjunker, samtidigt som andelen elbilar nu är över 50 procent. Bristen på nya bilar gör att begagnatpriserna fortsätter ligga extremt högt.

Har du en begagnad bil att sälja kan du vänta dig ett mycket bra pris i bilhandeln, som har stor brist på inbytesbilar. Problemet är bara att hitta en ny bil, då bilindustrin har fortsatt brist på komponenter och inte alls hinner bygga så många bilar som marknaden efterfrågar.

När branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) redovisar siffrorna för årets första fem månader ser maj positivt ut med en uppgång på nära 9 procent, jämfört med fjolåret.

Men kriget i Ukraina, pandeminedstängningar i Kina och höjda kostnader gör att antalet nybilsregistreringar ändå sjunker, totalt sett. Vid årsskiftet trodde Mobility Sweden att det skulle registreras 325.000 bilar i Sverige under 2022. Men svårigheterna i bilindustrin ser ut att fortsätta:

”Detta medför att vi återigen reviderar ned vår prognos för innevarande år till 300.000 nya personbilar och behåller prognosen på 40.000 lätta lastbilar. Prognosen präglas fortsatt av mycket hög osäkerhet och vi kommer löpande att se över den,” säger Mattias Bergman som är vd för Mobility Sweden.

Privatkunder letar elektriskt

En tydlig trend är att allt fler inser att elbilar och laddhybrider är billiga i drift, jämfört med bensin- och dieselmodeller.

Andelen laddbara bilar (elbilar + laddhybrider) var 51 procent av den totala nybilsregistreringen under januari–maj 2022. Det är första gången som den siffran kryper över ”mittstrecket” 50 procent och de laddbara bilarna är alltså i majoritet.

”Privatkunder fortsätter att vara drivande i att elektrifieringen ökat tempot, vilket beror på att många nya modeller i olika prissegment lanserats sedan i slutet av 2021,” berättar Mattias Bergman.

”Privatleasing har även blivit den vanligaste finansieringsformen för laddbara bilar i denna kundgrupp, med två av tre laddbara bilar som var privatleasing 2021.”

Mer värd begagnad än ny

Prisnivån för nya laddbara bilar fortsätter att ligga högt, därför att det många privatkunder som letar efter en begagnad elbil eller laddhybrid.

Bristen på laddbara bilar finns i hela Europa och med dagens dåliga valutakurs för kronan, i förhållande till euro, så innebär det att en hel del svenska bilar går på export. Dessutom ökar nybilspriserna, vilket även drar upp priserna på begagnade bilar.

Den mycket speciella situationen på bilmarknaden gör att en del bilägare faktiskt kan sälja sin lätt begagnade bil för en högre summa än den kostade ny! Det är speciellt påtagligt för elbilar som är strax över 6 månader, då elbilsbonusen från staten på 60.000 kronor betalts ut.

Tesla Model Y och 3, Kia EV6, Volkswagen ID.4, Mitsubishi Outlander laddhybrid samt Audi Q4 är några exempel på modeller som idag är mer värda som begagnade än nybilspriset för ett drygt halvår sedan.