Provkörd: Ford F-150 XL – en riktig bilupplevelse
Biltest

Provkörd: Ford F-150 XL – en riktig bilupplevelse

Lästid: 2 min

Att köra en amerikansk pickup är en upplevelse utöver det vanliga. Allt hänger ihop och är ytterst genomtänkt – från motor och körupplevelse till utrustning med extra allt.

Världens mest sålda pickup

Nyligen fick vi tillfälle att köra en Ford F-150 – världens i särklass mest sålda pickup och en av världens mest sålda bilar. I USA är Ford F-150 en lika vanlig syn på vägarna som Volvo är i Sverige. Men där tar likheterna slut.    

Eftersom Ford F-150 får tankas med E85 (Etanol) får den en mycket förmånlig årlig skatt på endast 3 088 kronor. Det är förstås också en möjlighet för lägre koldioxidutsläpp. Med bensin i tanken går det åt cirka 1,3 liter per mil vid blandad körning, vilket inte är mycket för en så stor bil, men i jämförelse med andra bilar är det ur ett miljöperspektiv svårt att bortse från en så hög siffra.     

Ett enormt kliv

Att ratta en F-150 XL med en V8:a är lika med extremt skön körupplevelse, i terräng såväl som på asfalt. Under provkörningen gör lågväxeln sitt jobb med bibehållen komfort i en extremt brant backe med grova stenar som underlag. Det är som att bilen svävar fram i den ojämna terrängen och vi slås av hur välbyggd denna bil är. 

Den 10-stegade automatlådan är fantastisk. I jämförelse med den tidigare automatlådan är denna förbättrad på alla punkter, där det inte minst märks att den ger bättre acceleration vid låga och mellanhöga varvtal, samtidigt som den ger lägre varvtal vid körning på motorväg. 

406 hästkrafter

Och visst talar 406 hästkrafter och ett vrid på 556 Newtonmeter sitt tydliga språk. Enorma krafter frigörs när gaspedalen trycks ner.

Trots sin enorma motorkraft är bilen förvånansvärt tyst, vilket delvis kan förklaras genom att bilen är välisolerad och håller ute motorljudet från hytten. Fjädringen är mycket välkonstruerad, som bilen i övrigt, och ger inte någon tillstymmelse till någon svampighet.  

Med ett knapptryck går det att välja mellan tvåhjulsdrift eller två olika sorters fyrhjulsdrift ”4 x Low eller High”. 

Fyra kameror ger 360 grader

360 graders kameran med split-vy använder sig av fyra kameror, fram bak och på sidorna. Dragkroksassistenten (Pro Trailer Backup Assist) är ett suveränt hjälpmedel vid backning med släp. 

All inredning invändigt är ny mot tidigare modell av bilen. Bilens funktioner skapar ytterst hög komfort och innehåller allt från eljusterbara pedaler och regnsensor till fjärrstart, kylfläktar och massage i stolarna. 

Om du är ute efter en amerikansk pickup, provkör en Ford F-150 XL.

FAKTA Ford F-150 XL
Grundpris: 690.000 kr (exkl. moms)
Bränslealternativ l/100 km (blandad körning): Diesel, fr. 13,1, E85.
Motoralternativ: 406 hk, 556 Nm, 5,0 l TI-VCT V8.
Lastutrymme: 1764 l, max bredd 1656 mm.
Växellåda: Aut., 10-stegad. 
C02-utsläpp i g/km: Fr. 274.
Max lastvikt/dragvikt: 700/3500 kg.
2- eller 4-hjulsdrift: 4 WD.
Webb: ford.se, exclusivecars.se m. fl.