Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Diesel och bensin stiger – välj rätt bränsle för din nästa bil

Lästid: 4 min

Bränslepriserna är en mycket viktig del av driftkostnaden för din bil. De stiger nu, men vad händer 2024? Blir bensin, diesel eller el billigast? Det gäller att välja rätt bilmodell och undvika en ekonomisk ”citron”!

ARTIKELN ÄR UPPDATERAD 2023-09-07

Text: Pär Brandt

Alla minns med fasa de skyhöga bränslepriserna under hösten 2022. Dieseln var nästan uppe i 29 kr/l och bensin låg en bit över 22 kronor per liter.

Under vintern 2022/2023 steg också elpriserna kraftigt, vilket inte undgick någon av de som körde elbil.

Våren 2023 visade på betydligt lägre bränslepriser men de senaste månaderna har priserna vid pump återigen ökat. I skrivande stund kostar bensinen över 21 kr/l och dieseln klart över 25 kr/l – bland de högsta nivåerna under 2023.

De som kör elbil kan däremot glädjas åt rekordlåga elpriser just nu. Men alla vet att det kommer en ny vinter …

Regeringen har utlovat sänkta bränslepriser efter nyår, men politiska löften är alltid vanskliga. Man ska inte ropa hej innan bäcken är skjuten, eller hur det nu var?

Allt sammantaget är framtida bränslepriser osäkra, men vi ska ändå putsa av spåkulan och göra en prognos. Vilket bränsle blir billigast för dig – bensin, diesel eller el?

Kommer ni ihåg hösten 2022 när dieselpriset var över 28 kr/l?

Rejält lägre dieselpris

Den nya regeringen gick till val hösten 2022 med löften om kraftigt sänkta bränslepriser. Sverigedemokraterna ville sänka dieselpriset med 10 kr/l och Moderaternas ambition var en sänkning på 5 kronor litern vid pump.

Detta skulle främst ske genom att minska reduktionsplikten, alltså inblandningen av biobränslen. Det praktiska genomförandet var dock inte helt enkelt och har dragit ut på tiden.

I början på maj meddelade Tidöpartierna i en debattartikel att bränslepriserna ska sänkas med upp till 5:50 kr/l. Det ska ske under 2024 med sänkta krav på reduktionsplikt.

Reduktionsplikten för bensin (inblandning av etanol) är dock så liten att det knappt påverkar priset, kanske en 50-öring lägre.

Däremot blir sänkningen mycket större för dieseln, där reduktionsplikten idag är 30,5 procent. Dieseln kan alltså sjunka rejält med cirka 5 kronor lägre pris per liter.

De som tankar bensin får sannolikt betala ett lägre pris efter årsskiftet.

Billigare bensin 2024

Amerikanska EIA (Energy Information Administration) publicerade i augusti en prognos om framtida oljepriser. De tror att prisnivån går gradvis uppåt under hösten och även fortsätter uppgången under 2024.

Det beror främst på att intresseorganisationen OPEC minskar produktionen för att pressa upp prisnivån. Men även för att den globala efterfrågan är fortsatt hög, trots att många länder har lågkonjunktur.

Stämmer denna förutsägelse från EIA kan vi inte hoppas på lägre bensin- och dieselpriser den närmaste tiden, snarare tvärtom. Höjda dieselpriser märks inte i Sverige då den lilla uppgången helt överskuggas av lägre reduktionsplikt. I bästa fall sjunker dieselpriset kraftigt, kanske med 5 kr/l.

När regeringen presenterade en del av sin höstbudget, 7 september, föreslogs lägre skatt på både diesel men framför allt bensin. Vid årsskiftet sänks bensinskatten med 1:64 kronor per liter, dieselskatten med 43 öre per liter.

De som kör laddbart kan sova lite bättre kommande vinter.

Ingen prischock på el

Under vintern 2022/2023 var Europa dåligt förberedda på minskad energitillgång. Högre gaspris påverkade även elpriserna i Sverige – som blev en chock för många.

Nu har Europa byggt ut sin möjlighet att ta emot flytande LNG-gas, som kompenserar bortfallet av rysk gas. Det som oroar är att det vilar ett strejkhot över australiensisk gasproduktion. Något som i förlängningen kan leda till högre gaspriser i Europa, vilket även höjer elpriserna. 

I Sverige och Norge har vi fått mycket regn och det fyller på magasinsnivåerna för vattenkraften. Det nya kärnkraftverket Olkiluoto 3 är igång och står för cirka 30 procent av Finlands elproduktion. 

Allt sammantaget pekar det mesta mot en betydligt stabilare elmarknad i Norden. Mera rimliga nivåer på elpriserna innebär att elbilsförarna slipper ligga sömnlösa kommande vinter.

En riktigt snål, modern diesel som Mercedes C-klass 220d är ett alternativ för dig som kör många mil.

Bensin, diesel eller el?

De som kör dieselbil kan räkna med betydligt lägre driftkostnader nästa år, om regeringen håller sina löften. Kanske runt 5:50 kr/l. Det kan också höja begagnatpriserna på dieselmodellerna.

Även de som kör elbil kan hoppas på lägre driftkostnader, jämfört med föregående vinter. El är billigare som bränsle, jämfört med bensin och diesel, så länge man kan ”tanka” hemma. Snabbladdning lär fortsätta att vara ett dyrt alternativ och det kommer att framstå som ännu dyrare när dieselpriset går ner.

En sänkning med 1:64 kr/l är att vänta efter årsskiftet, för de som tankar bensin, om regeringens höstbudget klubbas igenom i riksdagen. Inte alls lika mycket som dieseln sänks, men lite plåster på såren i alla fall.

De som kör långt och behöver en stor bil kanske skulle byta till en snål dieselmodell istället?

De som kan köra elbil som förmånsbil är "vinnare". En Nio ET5 75 kWh har en nettokostnad på 2.850 kr/mån.

Förmånsbil är gynnsamt

Förmånsbil, eller tjänstebil som det ibland kallas, har blivit dyrare de senaste åren. Något dyrare för föraren, men klart dyrare för företaget.

Fortfarande är det så att nettokostnaden per månad är gynnsam för de som har möjlighet att välja förmånsbil. Laddhybrider är också bra, ekonomiskt, men framför allt är det de som väljer elbil som kan köra ”billigt”. 

Detta är vad vi vet idag (2023-09-07) och kan förutspå på medellång sikt. Mycket kan dock hända, så osvuret är alltid bäst. 

 

Liknande artiklar:

 

Lågkonjunktur förändrar bilhandeln – här är vinnare och förlorare

Bränslepriserna fortsätter nedåt – lägsta på över ett år