Vi konsumenter blir allt mera prismedvetna. Vilket inte är så konstigt då det bara krävs några klick för att få fram kostnaden, inklusive frakt, från olika leverantörer.
Att köpa däck på nätet är ganska enkelt och det finns många sajter att välja mellan. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte köpa fel däck. I värsta fall passar kanske inte däcken och det kan bli dyrt att returnera och häva köpet.
Men om du följer våra fem tips här nedan har du alla förutsättningar för att lyckas och spara en slant.
De nya däcken behöver monteras och det görs lämpligen hos en däckverkstad som har avtal med leverantören du hittat på nätet. På det viset slipper du att ta emot däcken på din hemadress.
Däckverkstaden ser även till att dina kasserade däck skickas till återvinning. Den hanteringen betalas med en miljöavgift på dina nya däck.
1. Billigt = sällan bra
Är lågt pris alltid ett bra pris? Nej, oftast inte och absolut inte när det gäller däck. Tänk först och främst på säkerheten, i stort sett alla viktiga egenskaper hos din bil avgörs av den kontakt som däcken har. Mest viktigt är förstås en kort bromssträcka. Välj alltid premium- framför budgetdäck.
När man köper däck är inköpspriset bara en del av totalkostnaden. Till detta kommer ytterligare två mycket viktiga faktorer: rullmotstånd och livslängd.
Lågt rullmotstånd ger en lägre bränsleförbrukning och det handlar om mer pengar än de flesta bilförare inser. Utslaget på hela däckets livslängd kan skillnaderna i rullmotstånd handla om 1.000–1.500 kronor i bränslebesparing.
Motsvarande gäller för livslängd. Ett billigt däck som slits snabbt och måste ersättas efter 1.500 mil är inget bra köp.
Jämför gärna priserna på flera sajter. Konsumentpriset beror ofta på vilket avtal som leverantören har med däcktillverkaren.
2. Rätt däckdimension
Däckdimensioner är en salig blandning av siffror och bokstäver. Millimeter, tum, procent och flera koder för hastighet och bärighet – samt ett tillverkningsdatum, faktiskt.
Ska du köpa nya däck måste de ha samma dimension som de gamla. Det finns några sällsynta undantag, men de går vi inte in på här. Enklast är därför att ta mobilkameran och fotografera däckdimensionen på sidan av däcket.
Överför siffrorna till den däcksajt du valt. Ganska ofta finns det möjlighet att knappa in bilens registreringsnummer – men ta inte för givet att det är samma dimension som dina däck. Alla bilar levereras med två eller flera alternativa kombinationer av däck och fälgar.
En vanlig däckdimension är 205/55R16. Det är i tur och ordning bredd (205), profilhöjd (55), radialdäck (R) samt fälgdiameter (16). Bokstaven R skulle man kunna ta bort, i praktiken är alla moderna däck radialdäck, men den har fått hänga kvar.
Men förutom 205/55R16 finns det ytterligare några viktiga beteckningar, till exempel 94V XL. Alla däck är konstruerade för en viss fordonsvikt (94) och hastighet (V). Dessa två är indexuppgifter och med lite hjälp från Google så får vi fram att 94 står för 670 kilo och V betyder max 240 km/h. XL står för Extra Load, ett förstärkt däck som är konstruerat för en högre fordonsvikt.
Man kan gå lite över det loadindex som finns på gamla däcket, i det här fallet skulle det funka bra med 95 eller 96 i loadindex. Har man beteckningen XL på sina gamla däck så bör även de nya ha det. Det funkar även med ett högre hastighetsindex, som W (270 km/h) eller Y (300 km/h).
Hur var det då med tillverkningsdatumet? Leta noga så hittar du en ”instansad”, fyrsiffrig kod. Till exempel 1419, där de två första är veckan och de två sista året, alltså vecka 14 år 2019.
3. Osäker? Låt bli!
Om det redan nu känns som att däck är en helt obegriplig djungel av märkliga ord och siffror – då är det fullt normalt. Ta ett djupt andetag och acceptera att det krävs en del kunskaper för att shoppa däck online.
Känner du dig osäker föreslår vi ett besök hos din vänliga däckverkstad. Där finns kompetensen du söker. Det är betydligt enklare och billigare än att beställa fel däck på nätet och kanske vara tvungen att returnera dessa.
Vill du fortfarande vara en prismedveten konsument så be däckverkstaden att skriva ut en offert till dig med fyra däck monterade på fälg och bil. Gå sedan hem och kontrollera däckpriset på nätet. Det kan förstås skilja lite men det ska inte handla om några stora skillnader i pris.
4. Läs däcktester
Vem i hela världen kan man lita på? De påstående man kan hitta om däck hos en online-butik bör tas med en nypa salt. Inte sällan får man intrycket att alla däck är bra och då kan konsumenten tro att det inte är några större skillnader.
Men det finns skillnader mellan däck och ibland kan de vara rätt stora. Som kritisk konsument bör du därför ta reda på vilka däck som har just de goda egenskaper som du själv tycker är viktigast.
Då finns det egentligen inget alternativ till att läsa tidningarnas däcktester. Det testas varje år både sommar- och vinterdäck i svenska och internationella tidningar. Teknikutvecklingen är snabb och konkurrensen stenhård, inte minst ökar hela tiden kraven från bilindustrin. Förutom motortidningarna förekommer det även att bilistorganisationer testar däck, som exempelvis tyska ADAC.
Däcktester är väldigt dyra att utföra, därför är de här artiklarna oftast ”inlåsta” bakom en betalvägg. Men är det någon gång som du ska lägga en slant på att läsa en artikel så är däcktester rätt val.
De däck som är ”senaste generationen” är alltid bättre än de som är 5–10 år gamla. Då menar vi inte däck som tillverkades för så länge sedan utan att de utvecklades då och fortfarande produceras samt finns kvar på marknaden.
Ett exempel på dessa ”generationer” är Michelin Primacy, ett premiumdäck med hög kvalitet. Michelin Primacy 3 lanserades 2012, Primacy 4 kom 2017 och i år är det dags för Primacy 5. Varje generation är förbättrad jämfört med sin föregångare och alla tre däcken finns på marknaden samtidigt.
Välj det nyaste däcket – om inte prisskillnaden är allt för stor. Eller gör ett mycket bra budgetval och köp en äldre premiumgeneration för ett lägre pris.
5. Undvik året-runt-däck
Att köra på samma däck året runt innebär att man slipper skifta hjul på vår och höst. Smart? Nej, inte ett dugg.
Året-runt-däck, eller allseason-däck som de kallas ibland, fungerar hyggligt bra på sommaren. Men de presterar inte alls lika bra som nordiska vinterdäck på snö och is. Dessutom slits åretruntdäck snabbare än bra sommardäck.
Av liknande skäl är det inte alls någon bra idé att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det är inte olagligt, men högst olämpligt. Nordiska, dubbfria vinterdäck har en väsentligt längre bromssträcka jämfört med bra sommardäck. Något som är speciellt tydligt på våta vägar.
Vår starka rekommendation är att använda vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.
Året-runt-däck är främst utvecklade för regioner där det bara förekommer korta perioder med vinterklimat. Men även i södra Sverige är det så pass kallt vintertid att vägarna ofta fryser till under flera månader. Eller så skiftar väglaget från is till blött och tillbaka till is igen. Då behövs bra vinterdäck.
Vill du lära dig mer om däck? Att de var vita från början, vem som är däckens värsta fiende och varför vi inte har någon sommardäckslag. Klicka på den här länken: 20 roliga och viktiga fakta om däck
Lär dig mer om regler och datum för sommar- samt vinterdäck.