Text: Pär Brandt
Kampen går vidare i den tyska premiumligan. Nyligen fick vi se en ny upplaga av Mercedes E-klass och nu är det även dags att bekanta sig med helt nya BMW 5-serie.
Modellerna med bensin- och dieselmotorer behåller namnet 5-serie, medan de elektriska versionerna får namnet i5. Vilket ju är ett logiskt tillägg till de befintliga elbilarna BMW i4, i7, iX, iX1 och iX3.
Marknadslanseringen sker i oktober med modellerna 520i, 520d och 520d xDrive. Samtliga är fyrcylindriga och får mildhybridteknik med 48 volt. En sexcylindrig diesel kommer under 2024. Alla modeller med förbränningsmotor får 8-stegad automatlåda som standard.
Nästa vår kommer fyrcylindriga laddhybriderna BMW 530e, BMW 530e xDrive och sexcylindriga BMW 550e xDrive. De två förstnämnda lär stå högst upp på mångas önskelista som tjänstebil.
Till sommaren 2024 kommer de första elektriska kombibilarna då BMW i5 Touring lanseras. BMW har inte tidigare erbjudit någon elektrisk Touring-modell.
BMW i5 eDrive40 är helt elektrisk, med det kommer även 5-serie laddhybrider.
Växer i storlek
Bland de första modellerna ut på marknaden hittar vi också de elektriska BMW i5 eDrive40 och BMW i5 M60. Se faktauppgifter i rutan nedan. De lanseras i oktober men är beställningsbara redan nu.
Båda versionerna får en energisparfunktion som kan ge upp till 25 procent längre räckvidd.
De som varit oroliga att nya 5-serien och i5 skulle få samma typ av front som BMW i7 Sedan kan nu pusta ut. Enligt BMW så ska i5 och 5-serien vara avpassade för en mera konservativ målgrupp än de extroverta personer som gillar designen på i7 Sedan.
Förutom alla tekniska nyheter så växer 5-serien och i5 rejält i längd, med 97 millimeter, till 5.060 millimeter. Bredden ökar med 32 millimeter till 1.900 och höjden ökar 1.515 (+36 mm). Axelavståndet är nu 2.995 millimeter. 19-tumsfälgar är standard.
Den nya generationen 5-serie blir den åttonde i ordning sedan starten 1972. Mer än 10 miljoner 5-serie har byggts.
Modell | BMW i5 eDrive40 | BMW i5 M60 |
Max effekt, hk | 340 | 601 |
Max eftekt, kW | 250 | 442 |
Max vridmoment, Nm | 430 | 820 |
0–100 km/h, sek | 6,0 | 3,8 |
Dragvikt, kg | 1.500 | 2.000 |
Energiförbruk. kWh | 15,0-19,5 | 18,2-20,6 |
Räckvidd, km | 582 | 516 |
Max snabbladd, kW | 205 | 205 |
DC-ladd, 10-80%, minut | 30 | 30 |
Topphastighet, km/h | 193 | 230 |
Batteristorlek, kWh | 81,2 | 81,2 |
Grundpris, kronor | 815.000 | 1.257.000 |
BMW i5 M60 xDrive har fyrhjulsdrift och maxeffekten anges till 601 hk och 820 Nm. 0–100 går på 3,8 sekunder.
Som väntat blir det stora skärmar i nya 5-serien.
De elektriska i5-modellerna är först ut i höst, liksom 520i och 520d. Men det ser tyvärr ut som att de sexcylindriga bensinmotorerna låter vänta på sig lite – 550e med sexa lanseras under 2024.
Trådlöst Apple CarPlay ingår i nya 5-serien och speglar dina favoritappar från iPhone.
Teknikspäckat, som man kan förvänta sig i nya 5-serie. Både elbilar och de med bensin/diesel delar på samma tekniska plattform.