Helt nya Ford Mustang är här – blir det den sista?
Nyhet

Helt nya Ford Mustang är här – blir det den sista?

Lästid: 3 min

Få bilmodeller är så klassiska och välkända som Ford Mustang, som nu presenteras i sin sjunde generation. V8:an och manuell växellåda finns kvar!

Text: Pär Brandt

Mustang är ett mycket starkt varumärke, så stort att Ford använder det till sin elbilssuv Mach-E. Men de flesta av oss förknippar nog mest Ford Mustang med mullrande V8-motorer och så ska det förbli ett tag till.

I dagarna har Ford presenterat sin helt nya Mustang, den sjunde generationen. Föregångaren presenterades 2013 och nu är det alltså dags att bekanta sig med nya Mustang.

De som varit lite oroliga känner sig nog lugnade, även nya Ford Mustang GT har en 5,0-liters V8-motor och det går fortfarande att välja till en sexväxlad manuell växellåda som alternativ till den 10-stegade automatlådan.

Har man helt missförstått anledningen till att köra en Ford Mustang så finns det även en turboladdad, fyrcylindrig bensinmotor på 2,3 liter som tillval. Till den är det standard med 10-stegade automatlåda. Uppgifter om toppeffekt och acceleration får vi vänta på, Ford är rätt hemliga tills vidare.

Inredningen i Ford Mustang är modernare med dubbla bildskärmar.

Många specialbilar blir det

Tekniskt bygger nya generationen Ford Mustang på sin föregångare, det är samma ”plattform” som man brukar säga inom bilindustrin. Däremot är ju karossen omarbetad med nya, lite vassare linjer även om släktskapet är tydligt.

Men tittar man in i interiören så är det en del nymodigheter. Framför föraren finns en 12,4 tums bildskärm istället för fysiska instrument och ovanpå mittkonsolen sitter en pekskärm som mäter 13,2 tum. Programuppdateringar sker via bilens trådlösa nätverk.

Räcker inte V8-mullret finns det välljud från danska Bang & Olufsen med 12 högtalare och subbas. Både Apple CarPlay och Android Auto går att ansluta.

För de som söker efter mer prestanda och vill köra på bana har Ford utlovat en ”Dark Horse”. Denna version av Mustang har en starkare V8-motor och ett tuffare chassi, större bromsar och klistriga sportdäck.

Förutom Dark Horse kan vi även förvänta oss specialversioner med de klassiska modellnamnen Bullitt samt Shelby GT350 och GT500.

Första Mustangen köptes av Gail Wise, 15 april 1964. Bilen värderas idag till över 4 miljoner kronor.

Världspremiär 1964

Världspremiären för Ford Mustang skedde 17 april 1964, i New York. Försäljningen startade direkt, därför kallas den första årsmodellen för 1964 ½.

Första årsmodellen (både 1964 ½ och 1965) sålde i över 400.000 exemplar. En helt otrolig siffra som väldigt få bilmodeller varit i närheten av. Nästa årsmodell av Mustang, 1966, såldes i över 600.000 exemplar!

I augusti 2018 byggdes Mustang nummer 10 miljoner och än är det inte slut. På många marknader har Ford Mustang varit den mest sålda sportcoupén, år efter år.

Den här sjunde generationen Ford Mustang är inte förberedd för att kunna elektrifieras, inte ens som hybrid eller laddhybrid. Men den åttonde generationen Mustang – som vi inte vet något om ännu – lär nog bli en elbil.

Ford Mustang ska börja levereras till Europa någon gång under sommaren eller hösten 2023. Priser meddelas senare.