Under 2021 låg Kia Niro på fjärde plats i försäljningsstatistiken, strax under Volvos populära suvmodeller och V60. Men under årets fyra första månader har faktiskt Niro klättrat upp till andraplatsen – endast slagen av Volvo XC40.
Vi misstänker att Volvo även fortsättningsvis får det tufft, när Kia i juni lanserar sin andra generation Niro. Med generation menar man att tillverkaren gjort ett totalt omtag, en helt ny bil.
Jämfört med nuvarande modell blir Niro 6 centimeter längre (442), 2 cm bredare (183) och får axelavståndet förlängt med 2 cm (272). Det ger något bättre innerutrymmen och ett större bagage 451 (liter).
Alla tre modellvarianterna har elmotor. Niro Hybrid har en 1,6-liters bensinmotor och stöttande elmotor, tillsammans ger de 141 hk. Grundpriset är 334.400 kronor.
Laddhybriden Niro Plug-In Hybrid blir något starkare och får en systemeffekt på totalt 183 hk. Batteriet växer till 11,1 kWh och det ska ge en elektrisk räckvidd på 65 kilometer. Grundpriset är 396.900 kronor.
Dragkrok till Kia Niro EV
Den modell som de flesta är nyfikna på är elbilen e-Niro, eller Niro EV som den numera heter. Rent tekniskt verkar det inte bli några stora förändringar.
Elmotorn ger som förut 150 kW (204 hk). Batteriet i Niro EV är på 64,8 kWh och det ska räcka till en räckvidd på 463 kilometer, enligt WLTP-mätcykeln. Ungefär samma som tidigare.
Någon supersnabb laddning som Kia EV6 får dock inte Niro EV, intervallet 10–80 procent laddning ska ta 43 minuter. Priserna för Niro EV startar vid 495.900 kronor. De som vill privatleasa sin Niro EV har en månadskostnad från 3.650 kronor per månad.
Bilderna här intill visar Kia Niro EV Advance Plus. Den har som ett kännetecken en färgad C-stolpe (mellan baklucka och bakre sidobakrutan). Antingen svart eller silvergrå.
Och eftersom många frågat om det – jo, även nya Niro EV kan levereras med dragkrok. Max släpvagnsvikt är nu 750 kilo, mer än föregångarens 300 kilo. Det kan räcka för trädgårdsavfallet (lätt släpvagn), lilla båten/vattenskotern eller en vagn för motorcyklar.
Kia Niro Hybrid och Niro Plug-In Hybrid börjar levereras till sina svenska kunder i juni. Leveranserna av elbilen Niro EV kommer igång i början av hösten. Råvarupriserna, energipriser och transporter har ökat i pris vilket innebär att priserna kan behöva justeras uppåt. Enligt Kia Sweden AB kan man under rådande förhållanden bara garantera priserna en månad i taget.