Husbilarna undviker skattechock – får istället sänkt fordonsskatt

Husbilarna undviker skattechock – får istället sänkt fordonsskatt

Lästid: 2 min

Husbilsägarna var på väg mot kraftigt höjd fordonsskatt, på grund av ändrade regler. Men nu lägger regeringen fram ett förslag som istället innebär en sänkning med cirka 5.000–8.000 kronor per år.

Text: Pär Brandt

De som har husbil kör som regel inte så många mil varje år. Men trots det får husbilsägarna betala en mycket hög fordonsskatt.

Med nuvarande regelverk hamnar fordonsskatten ofta över 20.000 kronor per år. För vissa modeller kan den summan stiga till över 40.000 kronor.

Därför var det många som inte trodde sina öron när det kom uppgifter om ett förändrat regelverk för husbilar. Istället för att använda den gamla körcykeln NEDC ska man gå över till nya WLTP-siffror för bränsleförbrukning. Och i så fall skulle skatten fördubblas eller tredubblas!

Det blev givetvis ett ramaskri hos alla som älskar en mobil fritid. Protesterna antog orkanstyrka och då började faktiskt en del politiker att lyssna. Vid en pressträff hos tillverkaren Kabe i början på året kommenterade moderaten Edward Riedl, finansutskottets ordförande, uppgifterna:

”Det besked vi ger från Moderaterna i dag är att vi inte vill ha den förändring som aviserats, som får till konsekvens att man mer än tredubblar skatten på husbilar,” sa Edward Riedl till Husbil & Husvagn.

Malus tas bort

Nu har regeringen gått från ord till handling och lagt fram en promemoria med förslag om att husbilar inte ska omfattas av bonus/malus-skatten. Malus innebär att fordon har en kraftigt förhöjd skatt de första tre åren.

”Husbilsbranschen är viktig för Sverige och husbilar innebär glädje och frihet för många människor,” säger finansminister Elisabeth Svantesson.

”Samtidigt har skatten för husbilsägare ökat som en konsekvens av förändringar i hur man mäter fordons koldioxidutsläpp. Därför remitterar vi nu ett förslag som sänker skatten på husbilar.”

Arbetet med promemorian ska ske skyndsamt så att förslagen kan bli en del av budgetpropositionen för 2025. Exakt hur detta faller ut ekonomiskt beror på överläggningar inom regeringen och det reformutrymme som finns.

Om allt arbete löper på som husbilsägarna hoppas kan förändringarna träda i kraft 1 februari 2025.

Husbilar, fordonsskatt, skattechock, ökning, WLTP-cykel, bonus/malus-skatt, regeringen, promemoria, 2025, husbilsbranschen, riksförbund, finansminister, Elisabeth Svantesson, sänkning, skatt, 5.000–8.000, kronor. Finansminister Elisabeth Svantesson vill ha sänkt skatt för husbilar. Foto: Axel Adolfsson.Finansminister Elisabeth Svantesson vill ha sänkt skatt för husbilar. Foto: Axel Adolfsson.

Lägre skatt för alla

Om regeringens promemoria går igenom betyder det mycket för både husbilsägarna och branschen.

”Om förslaget blir verklighet tas malus bort för alla husbilar,” säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund. ”Förslaget regeringen nu remitterar skulle innebära att malus inte längre ska tas ut för några husbilar, varken nya eller sådana som redan är i trafik.”

”Vi är mycket glada för att Regeringen nu agerar och föreslår en sänkt skatt för alla husbilsägare,” säger Mikael Blomqvist, vd för tillverkaren Kabe. ”Enligt våra preliminära beräkningar (med reservation för att alla detaljer om förslaget ännu inte är kända) skulle det innebära en sänkt skatt för en genomsnittlig husbilsägare med mellan 5.000 och 8.000 kronor per år.”

 

Mer om husbilar:

 

VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla