Text och foto: Stefan Fredrikson
- Därför ska du slå till: Blixtsnabb laddning.
- Detta bara älskar man: Rymlig och kvick.
- Men detta är uselt: Lite ojämn design.
På bara några år har Kia seglat upp som ett ”elbilsmärke” med ett flertal laddbara modeller. Nu har turen kommit till elbilen Kia EV6 AWD GT-Line och det är en riktigt spännande bekantskap.
EV6 är något av Kias stolta flaggskepp, fullproppad med modern teknik. Mycket av denna teknik delas med koncernkollegan Hyundai, där systermodellen heter Ionic 5.
Trevligt nog har de två modellerna olika karaktär och det känns direkt att Kia EV6 AWD GT-Line vill vara det sportiga och lite tuffare valet. Fjädringen är stramt bestämd och styrningen exakt. Föredrar man mer fluffig komfort så är Hyundai Ionic 5 ett bättre val.
Kia EV6 AWD GT-Line har fyrhjulsdrift och hela 325 hk, vilket förstås bidrar till den sportiga känslan. Men det finns många praktiska egenskaper också, som exempelvis dragkrok och rymlig kupé.
Häng med i den här artikeln så ska vi ta reda på om Kia EV6 är rätt bil för just dig!
Här syns tydligt att hjulaxlarna är långt utflyttade, vilket ger en rymlig kupé.
Rymlig och tyst kupé
När man för första gången sätter sig i förarstolen finns det en del att lära sig. Men har man kört en någorlunda modern bil är det mesta ganska lätt att förstå i Kia EV6.
Eftersom det här är en elbil så finns det inget motorljud. Om man inte kör sportbil så är det ganska skönt att slippa buller från motorn. Men Kia är oroliga att vi ska sakna motorsången och har därför lagt till ett konstgjort ljud. Det finns flera varianter att välja mellan men de har det gemensamt att de alla låter ganska lustiga …
Annars är det väldigt rymligt och bekvämt. Axelavståndet på 2,9 meter ger gott om plats i kupén, vilket märks speciellt i baksätet. Golvet är slätt, eftersom det inte behövs någon kardantunnel. Stolarna i GT Line-paketet är skålade och ger ett bra stöd i kurvorna.
De två bästa sakerna inuti bilen är avsaknaden av buller samt Kias smarta head-up display. Den senare projicerar en bild i vindrutan som ser ut att ”sväva” ovanför huven. Man kan välja standardvy eller ”Augmented Reality”, AR-vy. I det senare fallet får man mer information och bilen visar på ett intuitivt sätt det som är viktigast.
Trevligt nog har inte Kia gjort sig av med alla fysiska knappar. Det går att styra värme, ljudvolym och annat utan att behöva djupdyka i bildskärmens alla menyer. Tack för det!
Under ”motorhuven” finns det ett praktiskt förvaringsutrymme, till exempel för laddkabeln.
Ruskigt snabb laddning
En av de stora – största, kanske – fördelarna med Kia EV6 är snabbladdningen. Men det gäller att hitta en laddstolpe som är stark nog på 250 kW eller mer. Ännu så länge är de flesta begränsade till 50 kW.
Med rätt drag i laddstolpen laddas batteriet från 10 till 80 procent på endast 18 minuter. Det är väl ungefär så lång tid det tar för en kopp kaffe och bulle. Imponerande!
Att laddningen är så snabb beror på att Kia valt att utveckla ett batteripaket med spänningsnivån 800 volt. Det är ungefär dubbelt så högt som de flesta elbilar ha. Porsche var först ut med 800V och nu följer allt fler tillverkare med.
Parkerar man hemma och har installerat en laddbox med trefas 16A då får bilen så mycket kraft som ombordladdaren klarar, det vill säga runt 11 kW. Då laddas batteriet fullt på 7 timmar och 20 minuter.
Räckvidden anges till 506 kilometer för den här AWD-modellen. Bakhjulsdrivna versionen RWD är aningen bättre, 528 kilometer.
En annan god egenskap är att EV6 kan levereras med dragkrok och maximal dragvikt är 1.600 kilo. Eftersom laddningen är så snabb är det inte längre omöjligt att haka på en husvagn och ge sig ut på semester – utan allt för många påtvingade pauser för laddning.
Kia EV6 har stora skärmar, som det brukar vara i moderna bilar.
På rätt sida om gränsen
Kia EV6 kommer i tre versioner. Grundversionen är EV6 RWD, en bakhjulsdriven modell med 228 hk och ett pris som startar på 639.900 kronor. 0–100 på 7,3 sekunder, räckvidd 528 kilometer.
Den modell vi testar är alltså Kia EV6 AWD med fyrhjulsdrift och 325 hk, pris från 674.900 kronor. 0–100 på 5,2 sekunder, räckvidd 506 kilometer.
Båda dessa versioner hamnar under grundpriset 700.000 kronor, vilket innebär att de får statens elbilsbonus på 70.000 kronor. Det beloppet sänks till 50.000 efter årsskiftet.
Till dessa två kan man välja till Pluspaket (29.900 kr) eller GT Line Paket (69.800 kr). I det sistnämnda fallet, dock bara till AWD, kan man även välja GT Line Paket med sollucka (84.700 kr).
Pluspaketet är prisvärt då det lägger till flera viktiga säkerhetsfunktioner och bekvämligheter. Däribland autobroms vid korsning och backning, dödavinkelvarning, helläder (vegan), ventilerade framstolar, 360-gradersvy vid parkering, fjärrstyrd parkeringsassistans, elvärme i baksätet, med mera.
GT Line Paket är lite tuffare att motivera ekonomiskt, men då får man head-up display, tvåfärgad klädsel och ett större ljudsystem med 14 högtalare (förutom allt i Pluspaketet).
Längst upp i näringskedjan hittar vi den ultrasnabba Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift, 585 hk och här går 0–100 på bara 3,5 sekunder. Men då hoppar också priset upp till 819.600 kronor, samtidigt som räckvidden begränsar sig till 424 kilometer.
Smart finess, med en adapter har man 220V-uttag med 3,6 kW.
Kan ladda andra elbilar
En kul finess med Kia EV6 är att den är utrustad med ”vägguttag”. Det ger 220 volt och hela 3.600 watt.
Kia kallar det ”Vehicle-to-load”, V2L. Andra biltillverkare använder begreppet V2G, som betyder ”Vehicle-to-Grid”. Med V2G kan man i allmänhet överföra stora energimängder och då kan elbilen fungera som en tillfällig backup till ett hus vid strömavbrott.
Med 3,6 kW kan EV6 mer än väl ladda exempelvis en elcykel, elmoped, belysning, musikanläggning, kylskåp, elektrisk motorsåg eller vad man nu har med sig.
Det går också att ladda en annan elbil, även om det tar en stund så kan det räcka för att köra någon mil till en snabbladdare och slippa anlita bärgare.
Det finns ett yttre uttag (via en adapter, i luckan för laddkabeln) men även ett 230V-uttag inne i kupén. Att ha 230V-uttag med hög effekt är en finess som uppskattas av många bilägare och den kan vi förvänta oss hos fler bilmodeller i framtiden.
Det här är smart! Backkameran kan vara på hela tiden, ger suverän uppsyn bakåt – speciellt nattetid.
Kia EV6 charmar oss
När vi ska sortera intrycken och sammanfatta blir det inte helt enkelt. Hur ska vi väga samman på bästa sätt?
Kia EV6 AWD GT-Line har många goda egenskaper men det är ändå helheten som imponerar mest. EV6 är en bilmodell som är väldigt lätt att tycka om, helt enkelt.
Med en EV6 känns inte steget till elbil speciellt stort eller svårt. Nuvarande elpriser är förstås extrema och i vinter ser det ut att kunna bli ännu värre. Men om vi nu försöker tänka bort detta dystra faktum så har utvecklingen av elbilar kommit väldigt långt.
Kia EV6 AWD GT-Line har fina utrymmen, en väldigt trevlig och rymlig kupé, suverän snabbladdning och riktigt bra prestanda. Bilen är komfortabel och tyst. Dessutom kan man hänga 1.600 kilo på dragkroken.
Till det lägger vi 7 års fabriksgaranti, låg fordonsskatt (360 kronor) och ett förmodat bra andrahandsvärde. Grundpriset under 700.000 gör att ägaren kan kassera in full elbilsbonus.
Det är inte konstigt att Kia blivit ett så populärt bilmärke i Sverige!
Riktigt rymligt bagageutrymme och praktisk kombikupébaklucka.
TEKNISKA DATA
Kia EV6 AWD GT-Line 2022
Motor: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift. Toppeffekt 325 hk (239 kW), 605 Nm.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.695/1.890/1.550 millimeter. Axelavstånd 2.900 millimeter. Tjänstevikt 2.185 kilo. Bagagevolym 480/1.290 liter (frunken 20 liter). Max dragvikt 1.600 kilo. Batteripaket 77,4 kWh. Ombordladdare 10,5 kW. Däckdimension 235/55-R19.
Prestanda: 0–100 km/h 5,2 sekunder. Toppfart 188 km/h. Energiförbrukning 17,2 kWh/100 km (blandad körning, WLTP).
Pris: Grundpris 674.900 kronor. Pris för denna bil: 759.600 kronor. Eftersom Kia EV6 kostar under 700.000 i grundpris är den berättigad till elbilsbonus på 70.000 kronor (efter årsskiftet sänks det till 50.000 kr).