Marginalen till tvåan, Renault Megane E-tech Electric, var bara 14 poäng. Av de 7 bilarna i finalen var faktiskt 6 elbilar, ett tecken så gott som något på att bilindustrin ställer om till elektrifierade modeller.
I juryn fanns 59 journalister från 22 europeiska länder, de två ryska deltagarna blev dock uteslutna på grund av invasionen i Ukraina. Segern för EV6 är den första av sitt slag för Kia.
Kia EV6 bygger på en ny, teknisk plattform (E-GMP) som delas med koncernkollegan Hyundai Ioniq 5. Ovanligt bland elbilar är den batteriteknik med 800 volt som gör EV6 väldigt snabb att ladda, från 10 till 80 procent laddning tar det bara 18 minuter. Räckvidden på en laddning är upp till 528 kilometer. Batteristorleken är 77,4 kWh.
Lanseringen av elbilen Kia EV6 inleddes under hösten och den har redan blivit en succé med 4.500 sålda bilar i Sverige. Kias ambition är att till 2024 – om bara två år – enbart sälja laddbara bilar i Sverige (elbilar och laddhybrider).
Kia EV6 med bakhjulsdrift och 228 hk kostar från 584.900 kronor, men går även att privatleasa för 4.995 kr/mån. Den sportiga toppmodellen Kia EV6 GT med fyrhjulsdrift och 585 hk kostar från 764.600 kronor.
De sju finalisterna i Årets Bil 2022:
• Cupra Born, 144 poäng
• Ford Mustang Mach-e, 150 poäng
• Hyundai Ioniq 5, 261 poäng
• Kia EV6, 279 poäng
• Peugeot 308, 191 poäng
• Renault Megane E-tech Electric, 265 poäng
• Skoda Enyaq, 185 poäng