Att Volkswagen velat bygga en modern version av ”Folkabussen” har varit känt länge och nu är den äntligen här. Volkswagen ID. Buzz kommer i två versioner, dels som buss (med fem sittplatser) samt transportbil (Cargo).
Tekniskt vilar VW ID. Buzz på samma tekniska elbilsplattform som ID.3 och ID.4. Det innebär ett batteripaket på 77 kWh, 204 hk och 310 Nm samt bakhjulsdrift. Det som är annorlunda med ID. Buzz är en större förmåga till snabbladdning, hela 170 kW.
Transportversionen kan som tillval beställas med skjutdörrar på båda sidor samt tvådelade bakdörrar. Lastförmågan är 650 kilo. VW ID. Buzz är 471 centimeter lång och har fått en relativt snäv svängradie för att vara lättare att hantera i stadskörning.
Den officiella lanseringen börjar i höst och längre fram kan vi förvänta oss fler versioner, som till exempel fyrhjulsdrift och dubbla baksäten som ökar sittplatserna till sex eller sju.
Några detaljer om räckvidd får vi inte, men räkna med en bit över 40 mil enligt WLTP-körcykeln. Något svenskt pris finns inte heller, men det lär hamna en bra bit över ID.4 som börjar vid halvmiljonstrecket.
Kan laddas hos Tesla
En efterlängtad nyhet hos Volkswagen ID. Buzz är att den har fått så kallad ”Plug & Charge” teknik. Det innebär att bilföraren kan fylla på batteriet vid kompatibla laddstationer utan att behöva använda en app eller speciellt laddkort.
Snabbladdning blir därmed enklare och ID. Buzz kan till exempel laddas hos Tesla Supercharger, när de snart öppnar upp sitt nätverk av laddstationer för andra bilmärken.
Interiören i ID. Buzz Cargo är utformat för att få plats med maximal last. Hjulhusen har gjorts så små det går och mellan dessa får man plats med två tvärställda EU-pallar.
Den klassiska Volkswagen Transporter, kallad Typ 2, premiärvisades i november 1949 och började produceras redan 8 mars 1950. Det krigsdrabbade Europa återuppbyggdes och överallt behövdes det transportfordon – vilket snabbt gjorde VW Transporter till den mest populära skåpbilen.
Varifrån kom då namnet ”Typ 2”? Jo, det var så enkelt att den första Volkswagen-modellen – Bubblan, eller Skalbaggen som den också kallas – fick heta Typ 1. Och VW-bussen blev alltså den andra modellen med det logiska tillägget Typ 2.
Volkswagen Transporter har tillverkats utan avbrott sedan 1950 och man är nu uppe i den sjätte generationen.
Till att börja med ska VW ID. Buzz säljas som 5-sitsig, men senare kommer ett extra baksäte som gör modellen 6- eller 7-sitsig. I bakgrunden ID. Buzz Cargo, en mer renodlad transportbil som kanske blir hantverkarnas favorit när modellen lanseras i höst.