Långtest: Audi Q8 50 TDI 2020 Foto: Audi
Audi Q8 50 TDI 2020

Långtest: Audi Q8 50 TDI 2020

Lästid: 7 min

Audi Q7:s snygga storebror är mycket charmig – men inte felfri. Det här är som att flyga i business class, fast i en rymlig suv med plats för hela familjen.

Med rätt tillval är Audi Q8 50 TDI en fantastisk bil, om än med några irriterande missar. Vi summerar intrycken efter 16 månader och 6.600 mil.

  • Därför ska du slå till: Business class på fyra hjul.
  • Detta bara älskar man: Väldigt rymlig kupé och snygg design.
  • Men detta är uselt: V6:an är för klen. Välj en annan motor.

Audi Q8 är lite som din snygga storebror. Han som kliver in på festen och blir den självklara medelpunkten med sitt vinnande leende och världsvana stil. Tänk George Clooney, så förstår ni. Själv är du lillbrorsan Q7, egentligen bättre på alla sätt men inte lika spännande. Det var därför jag föll för Audi Q8, när jag såg den i verkligheten, första gången. ”En sån ska jag ha”, och så blev det. Ett beslut som fattades mer på magkänsla, än rationella skäl.

Efter 16 månader och 6.600 mil är det dags att summera intrycken av Audi Q8. Jag gillar fortfarande charmen och Q8:an är på många sätt en fantastisk bil. Men den är inte perfekt, faktiskt är det några saker som skaver och därför blir det bara fyra av fem möjliga stjärnor. Till Audis försvar ska dock sägas att Q8:an aldrig svikit. Den har alltid tagit mig och familjen dit jag ville, året runt, och den enda gången bilen varit på verkstaden har varit vid servicetillfällena. Inte ett enda litet fel på 6.600 mil. Guldstjärna till Audi!

Som referens har jag Audi Q7, med samma motor, som tidigare rullade i familjen. Tekniskt är det stora likheter men Q7:an är faktiskt snäppet bättre som dragbil, man känner knappt att det hänger ett hästsläp efter. Q8:an är lite oroligare med släp och det blir en aning ryckigare. Detta trots att bilarna har samma axelavstånd.

Kanske är det Q8:ans adaptiva sportluftfjädring med 22-tumshjul som stökar till det? Fjädringen ändrar karaktär efter vilket körprogram man väljer och komfortläget är verkligen behagligt på asfaltvägar – trots 40-profil på däcken. Däremot är inte luftfjädringen helt optimal på knöliga grusvägar, där studsar bilen lite osnyggt.

Klickar man över till sportläget så sjunker fjädringen ner och sänker tyngdpunkten, som ett lejon på språng. Q8:an är mycket kapabel för sin storlek, men det går förstås inte att trolla bort det faktum att detta är en högbyggd suv med en tjänstevikt på över 2.400 kilo. Personligen är jag lite tveksam till ”sportiga suvar”. Vill man ha sportiga vägegenskaper så är det fel utgångspunkt. En suv får gärna vara kraftfull och lyxig, men framför allt rymlig och bekväm. Möjligtvis är Porsche Cayenne undantaget för denna regel. Sportluftfjädringen till Q8:an ser jag inte som ett absolut måste, vanliga fjäderben med stålfjädrar är tillräckligt bra för den här biltypen.

Fler hästar behövs

Visst är det ett i-landsproblem, men det jag gillar minst med Audi Q8 50 TDI är antalet hästkrafter. 286 hk ger inte den där riktiga käftsmällen i en så här pass stor och tung bil. Något kul motorljud bjuds man inte heller på.

Visst, vridmomentet på 600 Nm är helt ok och en vardaglig dieselförbrukning på 7,0–8,0 l/100 km är imponerande. Ett bättre alternativ för mig hade varit Audi Q8 60 TFSI e, laddhybridmodellen med 462 hk och 700 Nm i sammanlagd systemeffekt. Men den fanns inte hos handlarna för 16 månader sedan, inte heller nya SQ8 (bensin-V8 med 507 hk och 770 Nm) eller RS Q8 (600 hk och 800 Nm). Skulle jag köpa en ny Q8 idag så skulle det bli laddhybriden, 60 TFSI e.

Det som däremot är en diamant som slipats till perfektion är Tiptronic-automaten i Q8 50 TDI. Frågan är om det finns någon annan automatlåda som funkar bättre, eller ens lika bra?

Växlingarna är mycket snabba utan att bli brutala och till skillnad från en dubbelkopplingslåda så kan den här automaten hoppa många växlar i taget. Ser du en chans att köra om så stegar automaten ner från 5:an till 2:an snabbare än du ens hinner blinka. Det är precis som om automaten lyssnar på förarens tankar och är beredd i alla lägen. Ett magiskt samspel mellan transmission och motor som till stor del kompenserar för att V6:an ”bara” har 286 hk.

Personligen har jag aldrig kört en bättre automatlåda än Audis åttastegade Tiptronic och det är ett starkt bidragande skäl till att jag ofta återvänder till det här varumärket.

Tyst och skönt

Sportluftfjädringen kan jag alltså både ha och mista, men bakhjulsstyrningen (fyrhjulsstyrning, 14.000 kronor) vill jag inte vara utan. I låga hastigheter styr bakhjulen emot, vilket gör att bilen vänder på en femöring (nästan). I höga hastigheter styr bakhjulen med framhjulen, vilket ger ett ”virtuellt förlängt” axelavstånd och bättre stabilitet.

Fyrhjulsstyrningen fungerar helt sömlöst och omärkbart i vardagen och jag ska helt ärligt erkänna att det inte ”känns”. Bakhjulen styr alltså med eller mot, men upplevelsen i förarstolen är att allting bara funkar väldigt bra. Servostyrningen är elektrisk och filtrerar bort fingertoppskänslan, men den progressiva kraften i kombination med bakhjulsstyrningen gör att styrkänslan är god.

Det tillval som ingen Q8-ägare får missa att klicka i är akustikglas för sidorutorna (6.100 kronor) och vindruta i klimatkomfortglas (3.900 kronor). Akustikglas är ett annat ord för laminerat glas, sidorutorna är alltså tjockare och består av två glasskikt med en plastfilm i mitten. Syftet är att minska buller och i Q8:an fungerar det fantastiskt bra, kupén blir bara helt tyst … otroligt skönt!

Vindrutan i klimatkomfortglas är ju laminerad (som alla vindrutor) men här finns en reflekterande beläggning som minskar uppvärmningen i kraftigt solsken. Även en solig sommardag så blir inte bilen helt skållhet i kupén, vilket också är väldigt skönt och väl värt de extra tusenlapparna.

När vi ändå är inne på glas och tillval så kan jag även rekommendera panoramaglastaket (18.900 kronor). Det är ett av de största glastak jag sett och det ger en enorm rymd till kupén.

Fantastisk sittkomfort

Framstolarna S-sportsäten plus (13.400 kronor) är bekväma och har en lagom hård stoppning och är relativt breda. Inställningsmöjligheterna är så många att i stort sett alla borde kunna hitta en optimal körställning.

I den här bilen har man lagt till ”Valcona-läder med rutquiltning” (14.000 kronor). Läderytan är inte blank utan mera öppen, lite som alcantara, och materialet påstås andas bättre. Med kontrastsöm ger det ett väldigt lyxigt utseende.

Allt sammantaget får man känslan av ”business class” och sittkomforten är bland det bästa jag upplevt. I den här bilen skulle jag kunna göra en 24-timmars stint från Göteborg till Barcelona, utan att ha ont någonstans.

Baksäte plus (2.700 kronor) är ett prisvärt tillval och innebär att sittdynan kan skjutas 100 millimeter i längsled, ryggstödet är delbart 40/20/40. Det gör ganska stor skillnad de gånger man behöver lasta mer i bagaget. Sätesvärme även bak (5.000 kronor) borde vara standard, kan man tycka, men Audi är ju duktiga på att ta betalt.

När jag justerat in mina 193 centimeter fram så sitter jag bak med gott om utrymmen för ben och fötter, samt en viss distans till taket – trots coupéstuk på karossen. Baksätet är verkligen generöst och bilen rymmer fem vuxna med god komfort för alla.

Vad ska jag nu köra?

Audi Q8 delar inredningskomponenter med senaste generationen A6/A7/A8 och det innebär att många vred och knappar ersatts med pekskärm. Man får haptisk återkoppling vid knapptryck på skärmen och det mesta fungerar ganska bra, även om en del menyer är röriga. En bit kvar till Teslas skärmupplevelse, skulle jag vilja säga.

Den gamla MMI-ratten finns inte kvar framför mittarmstödet. Lite synd, kan man tycka, men det är väl billigare med en stor pekskärm och färre knappar. Att ansluta mobilen går smidigt och använder man Apple CarPlay så är allt välbekant.

Komfortnyckel och sensorstyrd bakluckeöppning är tillval (11.800 kronor). Att öppna och starta bilen utan att använda nyckeln är väldigt smidigt, men då gäller det förstås att inte glömma nyckeln hemma … Här borde Audi ha gjort någon varningsfunktion när bilen tappar kontakten med nyckeln.

Assistanspaket City (13.400 kronor) är väldigt omfattande med många bra säkerhetsfunktioner. Filbytesvarning och döda vinkeln-varning ingår, liksom två bakre sensorer som håller koll på fordon och folk när man till exempel backar ut från en parkeringsruta. Behövs det bromsar bilen själv. Samma sensorer varnar även för att öppna dörrarna om någon närmar sig bakifrån. Radarsensorer övervakar omgivande trafik och varnar till exempel i en korsning om man får mötande fordon.

Allt sammantaget är Audi Q8 50 TDI en fantastisk bil. En starkare motor och bättre komfort på grusvägar är det som saknas för den femte stjärnan i mitt betyg. Frågan är bara vad jag ska välja nu? Kanske laddhybriden Q8 60 TFSI e? Eller ska jag vara förnuftig och ta en Audi Q7 60 TFSI e? Vad skulle George Clooney gjort?

Text: Seth Nauclér


TEKNISKA DATA
Audi Q8 50 TDI quattro S line 2020

Motor: V6, turbo, diesel. 2.967 cm3. Toppeffekt 286 hk (210 kW) vid 3.500–4.000 rpm, 600 Nm vid 1.750–3.250 rpm. Åttaväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.986/1.995/1.633 millimeter. Axelavstånd 2.996 millimeter. Tjänstevikt 2.439 kilo. Bagagevolym VDA 605/1.755 liter. Max dragvikt 3.500 kilo. Däckdimension 285/40-22. 
Prestanda: 0–100 km/h 6,1 sekunder. Toppfart 241 km/h. Bränsleförbrukning 8,3–8,8 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 219–229 g/km.
Pris: Grundpris 744.000 kronor. Pris för denna bil: 1.102.700 kronor. Inbytespris efter 16 månader och 6.600 mil: 710.000 kronor (värdeminskning 392.700 kronor).