Text och foto: Christian Nilsson
- Därför ska du slå till: Räckvidden. Och all ny teknik.
- Detta bara älskar man: Mercedes underbara komfort.
- Men detta är uselt: Hög prislapp. Inte S-klasskänsla.
Mercedes S-klass har alltid varit en vägvisare som pekar in i framtiden. Det är i denna modell som Mercedes först presenterar sin mest avancerade teknik.
Det är också S-klass som ska ge den yppersta, lyxigaste känsla du kan uppleva i en personbil. I alla fall hävdar Mercedes det.
Kan då Mercedes EQS 580 4Matic leverera det vi förväntar oss av en S-klassmodell? Trots – eller tack vare – att det är en elbil? Svaret är ”ja” men det finns också vissa tveksamheter.
Vi skulle inte vilja påstå att EQS 580 4Matic är världens bästa elbil, det beror helt på vilka behov du har och utrymmet i plånboken. Det här fullmatade exemplaret landar på modiga 1.836.800 kronor!
Ett så högt pris skruvar upp förväntningarna till en skyhög nivå. Och det är lite farligt eftersom Mercedes gamla kunder är vana vid att en S-klass ska leverera det bästa av allt.
Häng med i det här testet så ska vi bena ut om bilen verkligen är värd sitt pris!
Design är subjektivt. Har form offrats för luftmotstånd? Vad tycker du? Mercedes EQS är den elektriska versionen av S-klass, som har förbränningsmotorer.
Design – på gott och ont
En del vill att framgång och rikedom ska synas på långt håll. Andra söker en låg profil och försöker smälta in i mängden.
Mercedes EQS 580 4Matic skriker inte ut sin lyxighet, inte på utsidan. Visst syns det att modellen är både stor och påkostad, men det finns inget onödigt tingeltangel på utsidan. Gillar du en diskret look så är det här bilen för dig.
Design är alltid subjektivt men det är uppenbart att Mercedes låtit luftmotståndet styra utseendet. Och det är helt klart på gott och ont. Kanske mest ont …
Men sedan sätter man sig bakom ratten och herregud! I princip hela instrumentbrädan, från dörr till dörr, består av en enda gigantisk skärm. 140 centimeter bred. Det är så storslaget, snyggt utformat och häftigt att man blir helt bergtagen. Instrumenteringen kallas för MBUX Hyperscreen och den är inte standard, utan tillval.
När vi återfått vilopuls igen och synar skärmen riktigt noga så ser man att den egentligen består av tre delar – med en gemensam glasyta. Men då får man som sagt titta noga.
Den grafiska designen är påkostad och detaljerad. Man skulle kunna tro att mycket är gjort bara för att se snyggt ut, men det är funktionellt och logiskt. Visst tar det en tid att orientera sig och förstå alla funktioner men krångligt är det inte. Menyspråket är på svenska.
Röststyrning ingår i systemet men där behöver Mercedes lägga mer utvecklingstid, liksom flera andra biltillverkare. Ganska snart ger man upp då systemet har väldigt svårt att exakt förstå vad man säger.
Lågt buller – men inte tyst
För att en elbil ska bli energisnål och därmed få lång räckvidd så måste den skära sig genom luften som en vass kniv, med minimalt motstånd.
Det gör EQS. Mercedes hävdar att det här är världens ”halaste” bil med en luftmotståndskoefficient på endast 0,20. Det kan jämföras med exempelvis en Volvo V70 som ligger på 0,31 – som ändå var en radikal förbättring i förhållande till gamlingen Volvo 740 som hade 0,42.
Lågt luftmotstånd har också den fördelen att vindbrus upplevs som lägre. Det här exemplaret vi provkörde har dessutom bullerdämpande (laminerade) sidorutor, ett tillval för 15.100 kronor.
Är då Mercedes EQS helt tyst i kupén under färd? Nja, frånvaron av motorljud och vindbrus gör att den sista stora källan till buller blir rätt påtaglig: däcken. Knäpptyst är det alltså inte, men bullernivån är låg.
Mycket generöst baksäte med massor av utrymme.
Kunglig komfort i EQS
Låg bullernivå bidrar till god komfort och det gör även luftfjädringen. Långfärder är inte alls tröttande och sommartid kom vi faktiskt 45 mil på motorvägen innan det var dags att ladda. Det är bara några få elbilar som är i närheten av samma räckvidd som Mercedes EQS.
Med 200 kW laddkapacitet går det snabbt att fylla på batteriet i EQS (10–80 procent på en halvtimme), förutsatt att man hittar en laddstolpe som kan ge så mycket. De flesta ger max 50 kW.
Den inbyggda omvandlaren är på 22 kW och har man den kapaciteten hemma i laddboxen så laddas batteriet fullt på cirka 5 timmar.
Ingen förväntar sig att en S-klass ska bete sig som en sportbil och det gör inte heller EQS. Den gungar värdigt men stramt och börjar man söka greppgränsen så blir den höga vikten påtaglig – tjänstevikten är hela 2,7 ton! Nej, Mercedes EQS trivs bäst när det går lagom fort men inte för fort i kurvorna.
Ett obligatoriskt tillval är bakaxelstyrningen, där hjulen som mest styr med eller mot med en vinkel på 10 grader. Det gör EQS stabil i höga farter (topphastigheten är begränsad till 210 km/h) men framför allt blir vändcirkeln måttliga 10,9 meter. Inte illa för en bil som är över 5,2 meter lång.
Kan köra själv i level 3
Ny, fantastisk teknik brukar Mercedes av gammal hävd presentera i S-klass. Här debuterade en gång låsningsfria bromsar, centrallås, antisladdsystem (ESP), luftfjädring, krockkuddar, bältesspännare, cylinderdeaktivering, laminerade sidorutor, nyckellös öppning, adaptiv farthållare, night vision mörkerkamera, med mera.
Mercedes EQS är förstås inget undantag, även om just den här modellen inte har någon unik teknisk innovation. Istället har man packat in teknik från Mercedes andra modeller och lagt till sådant som vi redan sett från andra tillverkare. Som exempelvis automatiska uppdateringar av bilen (Over-The-Air, som Tesla haft länge) och autonom (självkörande) teknik – även det välbekant hos Tesla.
Mercedes hävdar att de är först med verifierad level 3 i en personbil. ”Level 3” kan vi översätta till nivå 3 på en femgradig skala av självkörande förmåga. Mercedes system är döpt till Drive Pilot och är ett tillval som funnits tillgängligt sedan maj 2022, till EQS och S-klass.
Mercedes Drive Pilot är verksamt i hastigheter upp till 60 km/h, och mest lämpat för motorväg. Sitter man på en kraftigt trafikerad motorväg där bilarna kör relativt långsamt, med mycket broms och gas, då kan Drive Pilot köra bilen på egen hand.
Det gäller dock att vara alert om bilen hamnar i en situation den inte förstår, då ska föraren ta över. Om föraren inte reagerar inom 10 sekunder så stannar bilen själv, på ett säkert sätt.
Det är lite läskigt och ovant att låta bilen köra själv men Drive Pilot är en bra hjälp i stadstrafik, framför allt när det gäller bilar som ligger bakom och vid sidan på flerfiliga vägar. Det underlättar också att se omgivande bilar på den stora skärmen i mittkonsollen.
Den enorma skärmen dominerar förstås – 140 centimeter bred.
Bra – men inte perfekt
Mercedes EQS 580 är väldigt påkostad med massor av funktioner och finesser, liksom härliga materialval.
Ska man ställa in sidobackspeglarna så behöver man inte välja höger eller vänster sida, invändiga kameror håller reda på vilket håll som förarens huvud pekar mot – och väljer rätt sida! Häftigt och kul, men ska man vara ärlig så är det inte så jobbigt att peta en knapp till höger eller vänster.
Och ska vi nu fortsätta att vara riktigt ärliga så är inte den upplevda kvalitetskänslan på topp hos EQS. Man hittar paneler som inte linjerar perfekt, det är någon plastdetalj som knirrar och knarrar ibland, och så vidare.
Handtaget på dörrarnas insida sviktar lite när man tar i, något som aldrig tidigare upplevt i en S-klass. Nu är vi superpetiga, men det ska man vara i Mercedes toppmodell.
Vilken är din EQS-favorit?
Mercedes EQS 580 4Matic har alltså 523 hk, 800 Nm och fyrhjulsdrift. 0–100 km/h går på 4,3 sekunder och räckvidden enligt WLTP anges till 676 kilometer. Grundpriset är 1.575.000 kronor. Men det finns totalt fem modellversioner att välja mellan.
Har man inget behov av hög effekt och fyrhjulsdrift erbjuder Mercedes ”instegsmodellen” EQS 450+. Enbart bakhjulsdrift, 333 hk (245 kW) och 565 Nm. 0–100 går på 6,2 sekunder och toppfarten är 210 km/h. Priset för EQS 450+ börjar vid 1.245.000 kronor. En fördel med denna modell är att räckvidden är bättre, hela 731 kilometer.
Snäppet ovanför hamnar Mercedes EQS 450 4Matic med 360 hk (265 kW) och 800 Nm. 0–100 km/h går på 5,6 sekunder. Räckvidd 677 kilometer. Säljs märkligt nog för samma pris som EQS 450+, alltså 1.245.000 kronor.
Tredje modellen är Mercedes EQS 500 4Matic. Här är toppeffekten 449 hk (330 kW), 855 Nm, 0–100 går på 4,8 sekunder och räckvidden är 672 kilometer. Grundpris 1.365.000 kronor.
Längst upp i näringskedjan hittar vi Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+. AMG-versionen har toppeffekten höjd till 658 hk (484 kW) och 950 Nm, vilket förbättrar accelerationen till 3,8 sekunder. Toppfarten är högre, 250 km/h, men räckvidden är ”bara” 578 kilometer. AMG-modellen är klart dyrast, här börjar priserna vid 1.740.000 kronor.
Det finns flera konkurrenter
Är Mercedes EQS 580 4Matic den bästa elbilen just nu? Nja, det beror förstås helt på vilka behov du har.
Men om vi tittar på prestanda/pris och letar efter konkurrenter så finns det flera andra som också gör anspråk på kungakronan. Tre av dessa är Porsche Taycan Cross Turismo, Kia EV6 GT och Tesla Model S Plaid.
Porsche Taycan bjuder på liknande premiumkänsla, sportiga egenskaper och beroende på modell så ligger priset i ungefär samma härad som Mercedes EQS. Men Taycan har inte alls lika bra baksäte och drar mer.
Kia EV6 GT är en intressant utmanare som bara kostar hälften så mycket (!) som Mercedes EQS 580 4Matic. Prestanda är bättre, EV6 GT sprintar iväg 0–100 km/h på bara 3,5 sekunder. Kia har dessutom 800 volt snabbladdning och det halverar nästan laddtiden jämfört med Mercedes EQS (10–80 procent på 18 minuter).
Vill man ha en av världens kvickaste bilar så kommer senare i höst Tesla Model S Plaid med strax över 1.000 hk (!) och en uppgiven acceleration 0–100 på otroliga 2,1 sekund. Toppfart 322 km/h. Finns nog inget på varken Gröna Lund eller Liseberg som klår det …
Tesla Model S Plaid ska kosta från 1.559.170 kronor. Ungefär samma som EQS, alltså. Baksätet är inte lika rymligt som i EQS, men i gengäld är bagagevolymen hela 793 liter.
Mercedes EQS har en halvkombibaklucka och här trivs även en stor vovve.
Lillbrorsan EQE blir farlig
Då är det dags att summera intrycken. Mercedes EQS 580 4Matic är på många sätt en fantastisk bil. En klassisk lyxsedan som i sitt eldrivna utförande gör att vi inte alls saknar förbränningsmotorerna.
De som gillar ett diskret yttre och en fantastisk interiör får precis vad de önskar hos Mercedes EQS. Upplevelsen är kanske för mycket ”tivoli” för en del, men det går att dämpa med inställningarna.
Komfortmässigt är Mercedes EQS 580 4Matic en kung på vägen. En del däckbuller hörs och det beror mest på att både motor- och vindljud saknas.
Men tyvärr ingår inte en del av den gedigna kvalitetskänsla som man förknippar med S-klass. Det är synd och bidrar till känslan av en för hög prislapp på EQS.
En konkurrent som inte ska underskattas är ”lillebror” Mercedes EQE, elversionen av E-klass. EQE 500 4Matic ligger närmast till med 408 hk och 0–100 på 4,7 sekunder. Priset börjar vid 995.000 kronor och det känns ”billigt” jämfört med EQS som har grundpriset 1.575.000.
TEKNISKA DATA
Mercedes EQS 580 4Matic 2022
Motor: Två synkronmotorer. Sammanlagd toppeffekt 523 hk (385 kW), 855 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 5.223/1.926/1.521 millimeter. Axelavstånd 3.210 millimeter. Tjänstevikt 2.719 kilo. Batteristorlek 107,8 kWh. Bagagevolym VDA 610/1.770 liter. Max dragvikt 750 kilo. Däckdimension 265/40-R21.
Prestanda: 0–100 km/h 4,3 sekunder. Toppfart 210 km/h. Räckvidd 676 km (WLTP). Snabbladdning 200 kW.
Pris: Grundpris 1.575.000 kronor. Pris för denna bil: 1.836.800 kronor. Då ingår bland annat Premiumpaket Plus (57.400 kr), AMG Line Exteriör/Interiör, dragkrok, bakaxelstyrning (17.100 kr), Black Panel, ljudisolerade rutor, AMG-fälgar, valnötspanel i inredningen, med mera.