Vi svenskar är tokiga i kombibilar med dragkrok. Men vill man ha just det i en elbil då finns inte mycket att välja på. MG5 Electric är ett alternativ, fast då är dragvikten bara 500 kilo.
Men snart finns det en ny, elektrisk kombimodell på den svenska marknaden i form av Nio ET5 Touring. Som vi kan se på bilderna är nya kombin ganska lik sedanmodellen ET5 men har ett mera generöst bagageutrymme med 450 +42 liter, vilket växer till 1.300 om man fäller baksätet.
Baksätet har en 40/20/40-delning av ryggstödet, vilket är bra för flexibiliteten. Det finns krokar och hängare för last, liksom ett ”campingläge” och en löstagbar, uppladdningsbar ficklampa.
Dragvikten för Nio ET5 Touring anges till 1.400 kilo, vilket blir mer användbart när man behöver köra mer än trädgårdsavfall till tippen. På taket kan man lasta upp till 75 kilo och takrails är standard.
Nio ET5 Touring är en kombi för personer med – just det – en aktiv livsstil.
Stark och rymlig
Prestandamässigt bör Nio ET5 Touring räcka till för de flesta. Toppeffekten är 489 hk, fördelat på alla fyra hjulen (150 + 210 kW). 0–100 km/h avverkas på 4,0 sekunder.
Två batteristorlekar erbjuds till ET5 Touring, antingen 75 eller 100 kWh. Det ger än WLTP-angiven räckvidd på 435 respektive 560 kilometer.
Till skillnad mot de flesta elbilar kan man inte bara välja batteristorlek utan också att äga eller hyra sitt batteri. Och då blir det i praktiken fyra olika prisnivåer för ET5 Touring:
- Nio ET5 Touring, 75 kWh: från 706.000 kronor.
- Nio ET5 Touring, 100 kWh: från 816.000 kronor.
- Nio ET5 Touring, 75 kWh hyrbatteri: från 576.000 kronor, + 1.799 kronor/månad.
- Nio ET5 Touring, 100 kWh hyrbatteri: från 576.000 kronor, + 2.999 kronor/månad.
Något som också är unikt för Nio är att man kan byta ut sitt batteri, istället för att snabbladda. Stationer för batteribyten finns i Mantorp, Mariestad, Kungälv och Varberg. Snart öppnar Nio stationer i Stockholm, Enköping och Arlandastad. Ett batteribyte tar ungefär 5 minuter.
Nio ET5 Touring har två skärmar, pekskärmen i mitten mäter 12,8 tum.
Lidar-system
Tittar man noga på Nio ET5 Touring så har den – precis som sedanmodellen – ett flertal externa sensorer av varierande typ.
Sammanlagt 33 sensorer hämtar information till ”Nio Aquila Super Sensing”, som i sin tur hjälper föraren med olika assistans- och säkerhetsfunktioner. Bland dessa finns även en högupplöst Lidar-kamera som skapar en tredimensionell karta över omgivningen.
Måttmässigt sorterar ET5 Touring in i mellanklassen med en längd på 4.790 millimeter. Bredden är 1.960 och höjden 1.499 millimeter. Axelavståndet är långt, 2.888 millimeter, vilket bidrar till generösa innerutrymmen.
Försäljningen startar direkt men leveranserna i Sverige ska inledas under det fjärde kvartalet, alltså under senare delen av hösten.
Panoramataket i glas är stort och går nästan hela vägen tillbaka till gångjärnen på bakluckan.
Här ser vi hur panoramataket upplevs från baksätet.
Takrails är standard och max vikt på taket är 75 kilo.
Nio ET5 Touring är en centimeter längre än Volvo V60 och har ungefär lika stort bagageutrymme.