Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90

Nya rymliga lyxsuven Kia EV9 konkurrerar med Volvo EX90

Lästid: 5 min

Den mycket rymliga och 7-sitsiga Kia EV9 ger Volvo EX90 tufft motstånd. Supersnabb laddning och massor av smart teknik ingår. Som förmånsbil kan EV9 bli en ny favorit med nettokostnad på cirka 4.000 kronor i månaden. Dragkrok? Jodå, 2.500 kilo!

Text: Pär Brandt

Bilköparguiden har fått känna och klämma på den första Kia EV9 som nått Sverige. Det är ett förserieexemplar men modellen ser mycket lovande ut – en tuff konkurrent till Volvo EX90!

Kia EV9 GT Line är det maxutrustade flaggskeppet som kommer till Sverige i slutet på oktober, vilket är ett år före EX90 (som är försenad). Stora, elektriska suvmodeller är det svenskarna vill ha och därför har Kia fått en generös tilldelning.

Det förserieexemplar som Bilköparguiden fått titta på uppvisar en imponerande utrustningsnivå och massor av säkerhetsteknik. De första bilarna är GT Line men senare kommer något ”enklare” och billigare versioner.

Kia har bestämt sig för att alla EV9 som kommer till Sverige ska vara fyrhjulsdrivna, på grund av vårt klimat och ett bättre andrahandsvärde. Internationellt finns det en bakhjulsdriven version, men det kommer alltså inte hit.

Priset för den fullutrustade Kia EV9 GT Line 7-sits börjar vid 869.900 kronor. Den 6-sitsiga, med lite generösare och lyxigare bakstolar, kostar från 889.900.

För de som kan ha förmånsbil via sin arbetsgivare så är nettokostnaden (vid 50 procent marginalskatt) 3.976 kronor per månad för 7-sits och 6-sits kostar 4.104 kronor.

Även privatleasing kommer att erbjudas, men de siffrorna är inte färdiga ännu.

Dragkrok? Jajamänsan! Kia EV9 GT Line får dra hela 2.500 kilo.

Designen på Kia EV9 GT Line är lite "yxig" med skarpa drag. 

Kia växer med laddbart

Kia har varit snabba med att erbjuda laddbara modeller i Sverige, både laddhybrider och elbilar. Det har varit en framgångsrik strategi då nästan en tredjedel av alla elbilar i Sverige kommer från Kia.

Hittills har Kia levererat nästan 28.000 elbilar i Sverige. Siktet är inställt på att 39 procent av Kias försäljning i Sverige under 2023 ska vara elbilar. Och kurvan pekar fortsatt rakt uppåt.

Kia EV6 – du hittar en provkörning på den här länken – och nya flaggskeppet EV9 tillhör Kias fjärde generation elbilar. De delar teknik och har ett hjul i varje hörn, vilket ger generösa innerutrymmen.

Laddningen går snabbt då Kia valt att utveckla ett batteripaket med spänningsnivån 800 volt. Det är ungefär dubbelt så högt som de flesta elbilar har. Laddkapaciteten är 240 kW och det innebär att Kia EV9 kan går från 10 till 80 procent laddning på bara 24 minuter. Är du stressad så går det att ladda in 20 mils räckvidd på 15 minuter.

Batteristorleken är 99,8 kWh och räckvidden beräknas hamna kring 465 kilometer. Det är lite i underkant då flera tillverkare skämt bort oss med en räckvidd på långt över 500 kilometer. Å andra sidan kan man säga att det är väldigt sällan man behöver köra mer än 50 mil i sträck.

Snygg och funktionell inredning med tre skärmar framför föraren.

Stor och rymlig

Generösa innerutrymmen är kanske den viktigaste ”USP:en” (Unique Selling Point, unikt försäljningsargument) hos Kia EV9. Längden är 501 centimeter och även det andra baksätet har plats för vuxna.

Med alla 7 säten upp finns det kvar ett hyggligt bagageutrymme på 333 liter (under insynsskyddet). Fäller man ner det bakersta baksätet, och använder 5 säten, växer bagaget till imponerande 828 liter.

Slutligen kan man fälla ryggstöden till båda baksätena, då ryms enorma 2.900 liter. Det torde räcka för de flesta paket man hittar hos den populära möbelfirman med fyra bokstäver.

Men det är inte slut där. Ett tryck på mobilen eller nyckeln öppnar frontluckan och den så kallade ”frunken” är på 52 liter. Här ryms laddkablar, snöiga kängor eller skridskor och till exempel varningstriangeln. Sådant som snabbt behövs när bagagerummet är fyllt.

Även bakluckan kan öppnas fjärrstyrt. Och skulle man ha matkassar i båda händer så går det att programmera bakluckan så att den öppnas om man står still bakom i 3 sekunder. Så smart.

Bilen låses för övrigt upp automatiskt när man är inom 1,5 meter. Någon nyckel behövs inte (mer än mobilen) men vill man ha extra säkerhet så går det att programmera in ditt fingeravtryck innan bilen går att starta.

Även med alla 7 sittplatser finns det ett ganska hyggligt bagageutrymme kvar.

Vanliga backspeglar

På plats i framsätet så ser man tre skärmar i instrumentbrädan. Framför ratten en instrumentdisplay 12,3 tum, i mitten 5,3 tum pekskärm för klimatjusteringar och i mitten en 12,3 skärm för infotainment. Alla tre skärmarna har samma höjd.

De fysiska knappar är dock inte bortsnålade utan de vanligaste funktionerna på rattens knappar och i underkant på instrumentbrädan. Körlägena D, N, R och P är styrda av en rattspak, enkelt att förstå.

Kia EV9 har tre körlägen: Comfort, Sport och Eco. De ger bilen olika karaktär och även sitt eget grafiska utseende i instrumentskärmen.

Infotainment i EV9 är helt nytt för Kia. Det finns stora möjligheter att skapa ett personligt utseende och snabbt komma åt de funktioner man tycker är viktigast. Det finns en digital innerbackspegel (med kamera bak), men går även att använda som traditionell glasbackspegel också. 

Sidobackspeglarna på den här förseriemodellen har inre skärmar och yttre kameror. Men Kias undersökning visar att de svenska kunderna föredrar konventionella sidobackspeglar, så den versionen kommer inte till Sverige. Åtminstone inte inledningsvis.

Interiörmaterialen är till stora delar gjord av återvunnen plast, av olika ursprung. De är även förberedda för att i sin tur kunna återvinnas igen.

Under frontluckan finns en "frunk", ett främre bagageutrymme.

Hög säkerhetsnivå

Kia EV9 GT Line är fullsmetad med säkerhetsfunktioner som ska hjälpa föraren. Här ingår bland annat autobroms, adaptiv farthållare, 360-kameror, filhjälp för att inte köra utanför filen, döda-vinkel-varning, även vid stillastående, med mera.

Nio krockkuddar ingår som standard och Kia siktar på toppbetyget 5 stjärnor hos Euro-NCAP. 

Uppdateringar av bilen sker trådlöst. Kia Connect app, som man använder i mobilen, kan bland annat se laddningshastighet, styra förvärmning inför laddning, planera resrutt, med mera.

Redan vid leverans nu i höst så har Kia EV9 en så kallad ”Vehicle-to-load” (V2L) som ger 3,68 kW uteffekt. Det innebär att uttaget för snabbladdning kan användas som en ”väggkontakt” och ladda andra strömkällor, som exempelvis en elcykel eller en annan elbil.

Just nu testas även en ”Vehicle-to-grid” i Nederländerna, som innebär att EV9 kan leverera ström från sitt batteripaket till elnätet. Det kan ge bilägaren möjlighet att ladda bilen på natten (när eltaxan är låg) och sälja elen på dagen för ett högre pris. Tekniskt är Kia EV9 utrustad för detta och när programvaran är utvecklad ska den finnas tillgänglig som en uppdatering.

Kaxig design, på bilden med 21-tums fälgar.


TEKNISKA DATA
Kia EV9 GT Line 2023

Motor: Dubbla elmotorer. Toppeffekt 384 hk (283 kW), 700 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 5.010/1.750/1.980 millimeter. Axelavstånd 3.100 millimeter. Bagagevolym 333/828/2.900 liter. Max dragvikt 2.500 kilo. 21 tums hjul. 
Prestanda: 0–100 km/h 5,3 sekunder. Toppfart 200 km/h. Energiförbrukning cirka 24,4 kWh/100 km (WLTP). Räckvidd 465 kilometer (preliminär uppgift).
Pris: Grundpris EV9 GT Line 7-sits från 869.900 kr, 6-sits kostar från 889.900 kr. Nettokostnaden som förmånsbil (vid 50 procent marginalskatt) är 3.976 kr per månad för 7-sits och 6-sits kostar 4.104 kronor.