Ett bränslepris som inte börjar med siffran 2 känns lite ovant. Men idag måndag kostar en liter bensin strax under 19 kronor per liter och dieseln runt 20:50.
De rekommenderade riktpriserna hos de stora kedjorna har gått nedåt under våren eftersom den globala efterfrågan på energi sjunkit. Både olje- och naturgaspriserna har minskat då hög inflation och försämrad ekonomi gjort att många länder behövt dra åt svångremmen. Även årstiden spelar in då det behövs mindre mängd energi för uppvärmning.
Vårens priser på bensin och framför allt diesel har inte varit så låga i Sverige sedan Ryssland inledde sin storskaliga invasion av Ukraina 24 februari 2022. Strax innan invasionen kostade bensinen cirka 19:50 kr/l och dieseln cirka 21:50.
I december 2021, innan reduktionsplikten höjdes vid årsskiftet, kostade bensinen under 17 kronor per liter och dieseln under 19 kr/l. Reduktionsplikt innebär att bränslebolagen måste blanda in en viss andel biobränsle i bensin och diesel.
De högsta priserna noterades 10 oktober 2022, då kostade dieseln 28:67 kronor per liter, bensinen 22:19 kr/l.
Det var länge sedan som dieseln var så "billig" som nu.
Vallöften kan infrias
Innan valet hösten 2022 var det flera partier som utlovade sänkta bränslepriser. Sverigedemokraterna ville sänka dieselpriset med 10 kr/l och moderaternas ambition var en sänkning på 5 kronor litern vid pump.
Den metod man ville använda för prissänkningen var en sänkt reduktionsplikt, alltså en mindre andel biobränsle. Den idén ser ut att bli verklighet då regeringspartierna och sverigedemokraterna nyligen kom överens om att sänka reduktionsplikten till 6 procent för både diesel och bensin. Sänkningen ska ske till årsskiftet.
Idag består dieseln till 30,5 procent av biobränsle och motsvarande siffra för bensinen är 7,8 procent. De nivåerna skulle – enligt tidigare beslut – höjas till 40 respektive 12,5 procent under 2024.
I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver regeringen och sverigedemokraterna:
”Reduktionsplikten kommer att sänkas till 6 procent vid årsskiftet, vilket innebär att det kan bli runt 5,50 kronor billigare per liter diesel att tanka redan 2024. Det har visat sig att reduktionsplikten inte är effektiv klimatpolitik”.
Beslutet har fått stark kritik från oppositionen i riksdagen då man menar att Sverige får mycket svårt att nå sina klimatmål till 2030 med en sänkt reduktionsplikt.
Representanter för de stora drivmedelsproducenterna har också varit tveksamma till om prissänkningen vid pump kan bli så stor. Det kan handla om en blygsam sänkning av dieselpriset och i stort sett oförändrat bensinpris.