Porsche Taycan 4 Cross Turismo – praktisk och sportig kombi
Provkörning

Porsche Taycan 4 Cross Turismo – praktisk och sportig kombi

Lästid: 7 min

Våga vägra suv! Varför ska alla elbilar bygga på höjden? Men du vill ändå ha bra markfrigång och en kombi med hyggliga utrymmen. Bara Porsche kan uppfylla din önskan – möt Taycan 4 Cross Turismo.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Marknadens enda, förhöjda elbilskombin som inte är en suv.
  • Detta bara älskar man: Maximal, sportig premiumkänsla från Porsche.
  • Men detta är uselt: Det tunga batteriet tar bort en del av Porschekänslan.

Vill man köra elbil och samtidigt ha en praktisk, förhöjd kombikaross finns det inte många alternativ. Utom ett: Porsche Taycan 4 Cross Turismo – den första elbilen med kombikaross.

Utvecklingen av elbilar är blixtsnabb men trots att Taycan funnits på marknaden i nästan två år så känns den toppmodern. Prestanda, räckvidd och laddning är mycket bra – oavsett vilken annan elbil man jämför med.

För dig som älskar hög kvalitet och maximal premiumkänsla är Porsche Taycan 4 Cross Turismo helt rätt. Den kostar en hel del, men den här lyxkänslan i en både praktisk och sportig elbil är det bara Porsche som kan leverera. 

Men det finns också några smärre skönhetsfläckar, vilket vi ska gå igenom i den här provkörningen. Häng med ska vi förklara varför Taycan 4 Cross Turismo är helt rätt – eller helt fel – bil för dig!

Helt underbar att köra

Väljer man en Porsche så förväntas det sportighet. Det har Porsche Taycan 4 Cross Turismo gott om.

Styrkänslan är en av de bästa på marknaden och servot är ganska ”tungt” när man kommer upp i hastighet. Just den här bilen har tillvalet bakhjulsstyrning, vilket gör bilen lätt att svänga runt med i stan samtidigt som Cross Turismo blir klippstabil i höga hastigheter.

Den elektroniskt styrda luftfjädringen anpassar höjden på bilen efter körstil och tempo. Det som är unikt för Cross Turismo, jämfört med övriga Taycan-modeller, är markfrigången som på mest 160 millimeter. I högre fart kan man sänka bilen med 52 millimeter under standardhöjd.

Men inte ens Porsche kan trolla bort det faktum att batteriet väger väldigt mycket. Tjänstevikten är 2.320 kilo och det märks i kurvorna. Hög vikt är inget man förknippar med det här varumärket och det smolkar Porschekänslan, tyvärr.

Du kan höja upp och ner

Att markfrigången går att variera är praktiskt, och det är även utrymmena i Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Takhöjden är bättre än i vanliga Taycan men tyvärr är benutrymmet bak lika dåligt som det är i systermodellerna.

Som vuxen sitter man inte bekvämt i baksätet under långfärd, även om takhöjden är bra. Fram är det inga problem med utrymmet och sportstolarna ger bra stöd i kurvorna.

Genom att ta bort hatthyllan bak får även en stor hund bra plats och fäller man baksätet blir det förvånansvärt rymligt. Även villaägaren som behöver ta en tur till byggmarknaden ibland får plats med en hel del i Porsche Taycan 4 Cross Turismo.

Den stora nackdelen är att modellen inte är förberedd för dragkrok. Därmed faller nog en del användare bort i målgruppen – eller inte. Köper man bil i den här prisklassen finns det nog också utrymme för en enklare andrabil som har dragkrok. 

Absolut bästa premium

Den upplevda kvalitetskänslan är på topp i Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Materialval, utförande och design är i absolut toppklass.

Infotainmentsystemet, det som vi kallade bilstereo och navigation förut, är snyggt designat och har logiska funktioner. Även passageraren har en skärm, men då krävs det att någon sitter i den stolen.

Extra guldstjärna för att bilen har trådlös Apple CarPlay, vilket gör det mycket enkelt att använda alla de viktiga funktionerna i din iPhone.

Porsche har valt att lägga nästan alla funktioner och inställningar i menyerna. Några fler fysiska knappar och vred skulle vara önskvärt för att snabbt kunna öppna laddluckorna, ställa om ventilationen och justera stolsvärmen.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo kan ladda mycket snabbt, från 5–50 procent på 12 minuter!

Ladda snabbt – men dyrt

En av Porsche Taycans starka sidor är förmågan att ta emot snabbladdning – om man nu hittar en tillräckligt kraftfull laddstolpe, vill säga. De flesta laddstolpar i Sverige ger max 50 kW. Men det finns de som ger 300 kW och då kan en Taycan suga i sig så mycket energi att man går från 5–50 procent på 12 minuter!

Men efter 50 procent går det trögt, desto mer man fyller på. Upp till 80 procent tar det 22 minuter och 100 procent når Taycan först efter en knapp timme.

Nackdelen med snabbladdare är taxan. Tar vi Circle K som ett exempel ville de i maj ha 6:30 kr/kWh. Vilket gör att ”full tank” i en Taycan kostar cirka 500 kronor. Snålkör man går det i varm väderlek att komma 40 mil, vilket under dessa optimala förhållande ger en ”bränslekostnad” på 12:50 kr/mil. Är det kyligt så blir kostnaden betydligt högre.

Vid vår provkörning mätte vi 27 kWh/100 km i elförbrukning. I snabbt motorvägstempo kom vi 30 mil innan det var dags att leta upp en laddstolpe.

Billigast att ladda hemma

Ska man ”tanka” elbil gör man det bäst hemma, helst med ett timbaserat avtal som ger betydligt lägre kostnad på natten. Har man solceller och kan ladda bilen när solen är uppe blir det riktigt billigt.

Som tillval kan Taycan 4 Cross Turismo utrustas med en bilmonterad 22 kW-laddare för växelström. Kostar 17.400 kronor, men då behövs trefas med 32 ampere (vilket inte många hushåll har).

Med standard 11 kW-laddare (trefas 16A) laddar man en Taycan 4 Cross Turismo från 0–100 procent på 9 timmar. För pendlandet i vardagen är det mest optimalt att ladda mellan 30–80 procent. Genom att inte gå upp till 100 procent stressar man inte batteriet vilket ger en längre livslängd utan att kapaciteten minskar speciellt mycket.

Tesla har låst upp en del av sina Supercharger snabbladdare och de gör livet mycket lättare för de som åker långfärd med elbil. Som regel finns det alltid plats vid laddstolparna och det är sällan fel på Teslas laddare. Betalningen är enkel via Teslas app. Det vore en dröm om alla snabbladdare funkade lika bra som Teslas.

Mer effekt – men det kostar

Till skillnad mot ”vanliga” Taycan (sedanen) finns Cross Turismo bara med fyrhjulsdrift.

Tycker man att Taycan 4 Cross Turismo känns lite klen så finns det tre bröder som spenderat mer tid i gymmet. Taycan 4S Cross Turismo har 390 kW (530 hk), Taycan Turbo Cross Turismo utvecklar 500 kW (680 hk) och längst upp i näringskedjan hittar vi Taycan Turbo S Cross Turismo med 560 kW (761 hk).

Men mer effekt kostar, sistnämnda Turbo S startar vid 2.130.000 kronor.

Det enda Cross Turismo-syskonet som saknas är en GTS-version (440 kW/598 hk). Men fyra olika effektnivåer räcker gott.

Inte ens stolsvärme ingår

Porsche har svart bälte i att erbjuda tillval och paket som är svåra att tacka nej till. Det innebär också att prislappen far iväg.

Taycan 4 Cross Turismo kostar från 1.140.000 kronor. Trots att tillvalen inte är allt för många på just den här testbilen så lägger de till nästan 400.000 kronor. Priset för denna bil blir därmed 1.535.800 kronor.

Inte ens stolsvärme ingår i standardutrustningen. Men har man ägt en Porsche förut så är det här inget som höjer på ögonbrynen. Det kostar att ligga på topp, helt enkelt.

Taycan har växellåda

De flesta elbilar har ingen växellåda, eftersom elmotorn ger maximalt vridmoment över (nästan) hela sitt varvtalsområde. Därmed har i praktiken alla elbilar en ”automatlåda”, eftersom det inte finns något behov av växellåda.

Men Porsche har valt en annorlunda väg. Är man lite petig – och det är Porsche ofta – så är inte en elmotor maximalt effektiv över hela sitt varvtalsregister. Genom att begränsa varvtalsområdet går det att få en energisnålare elmotor.

Ett begränsat varvtalsområde sänker dock topphastigheten, och det vill förstås inte Porsche. Så Taycan 4 Cross Turismo har faktiskt en växellåda, med två växlar. Men den är helt automatisk, föraren har inte ens möjlighet att manuellt välja växel. Kör man med jämn acceleration så känns en tydlig växlingspunkt vid cirka 120 km/h.

Levererar mot förväntan

Ska vi summera alla intryck så blir det ganska enkelt, Porsche levererar mot förväntan. Det blir högsta betyg på nästan alla områden!

Visst går det att hitta småsaker som man kan ha synpunkter på, men det förändrar inte det faktum att Taycan 4 Cross Turismo är en fantastisk bil.

Prislappen är hög men i det här exklusiva segmentet är inte nivån chockerande hög. Dessutom ser det ut som att värdeminskningen på de olika Taycan-modellerna är relativt låg, det finns ett stort sug efter sportiga elbilar.

Det enda som inte känns Porsche är den höga tyngden. Men det går inte att undvika om man vill ha en elbil med stort batteri.

Jodå, Taycan 4 Cross Turismo är en praktisk bil där även en stor hund får plats och trivs bra.


TEKNISKA DATA
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 2022

Motor: Två synkrona elmotorer (en fram, en bak). Toppeffekt vid normaluttag 280 kW (380 hk). Toppeffekt med tillfällig ”Overboost” 350 kW (476 hk), 500 Nm. Tvåväxlad transmission, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.974/1.967/1.409 millimeter. Axelavstånd 2.904 millimeter. Tjänstevikt 2.320 kilo. Bagagevolym VDA 446/1.212 liter. Dragkrok: nej. Däckdimension 265/35-R21, 305/30-R21. Brutto batteristorlek: 93,4 kWh, nettokapacitet 83,7 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 5,1 sekunder. Toppfart 220 km/h. Elektrisk förbrukning, blandad 22,4–26,4 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0.
Pris: Grundpris 1.140.000 kronor. Pris för denna bil: 1.535.800 kronor.