Text: Pär Brandt
Priset för nya Volvo EX30 startar vid 429.000 kronor, eller 5.990 kronor i månaden om du väljer att prenumerera. Till det ska läggas låga driftkostnader och låg fordonsskatt.
Är priset tillräckligt attraktivt för att locka nya kunder till Volvo? Ja, det får vi se snart för försäljningen av EX30 startar redan idag. Volvos mål är i alla fall att nya EX30 ska bli en lysande affärsmöjlighet och bana väg för att företaget enbart säljer elbilar, senast 2030.
”Vi vet att pris och kostnader för att äga en bil fortfarande är en av de största utmaningarna när folk överväger att byta till elbil,” säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars.
”Med Volvo EX30 vill vi, på premiumnivå, introducera elektrisk mobilitet för en mycket bredare publik än tidigare och på så vis växla upp transformationen till full elektrifiering, något som både vår bransch och samhället är i stort behov av.”
Volvo EX30 är en ganska kort bil, 423 centimeter lång.
Stora bocken Bruse
De tre bockarna Bruse känner vi till och hur mycket Volvo inspirerats vet vi inte men den stora bocken ger en riktig käftsmäll. Med dubbla elmotorer, 428 hk och acceleration 0–100 km/h på 3,6 sekunder är det den kvickaste Volvomodellen någonsin!
Här är de viktigaste faktauppgifterna för de tre Volvo-versionerna.
Volvo EX30 Single Motor: Bakhjulsdrift, 272 hk, litiumjärnfosfat-batteri 51 kWh, 0–100 km/h på 5,7 sekund, räckvidd 344 kilometer, 134 kW snabbladdning. Pris från: 429.000 kronor.
Volvo EX30 Single Motor Extended Range: Bakhjulsdrift, 272 hk, NMC-batteri 69 kWh, 0–100 km/h på 5,3 sekund, räckvidd 480 kilometer, 153 kW snabbladdning. Pris från: 489.000 kronor.
Volvo EX30 Twin Motor Performance: Fyrhjulsdrift, 428 hk, NMC-batteri 69 kWh, 0–100 km/h på 3,6 sekund, räckvidd 460 kilometer, 153 kW snabbladdning. Pris från: 599.000 kronor.
Släpvagnsvikten varierar från 1.000–1.600 kilo, beroende på utförande. Att snabbladda från 10–80 procent tar cirka 26 minuter, oavsett version. Den inbyggda AC-laddaren har en kapacitet på 22 kW, högre behöver man inte i praktiken.
Volvo EX30 är 4.233 millimeter lång, 1.837 mm bred och 1,555 mm hög, axelavståndet anges till 2.650 mm. Bagagerumsvolymen sägs ligga kring 400 liter.
Designen är delvis ny, men har givetvis stora släktdrag med storebror Volvo EX90.
Förfinad säkerhetsteknik
Som förväntat har nya Volvo EX30 massor av säkerhetsteknik. De aktiva systemen ska hjälpa föraren att undvika en olycka och om den ändå inträffar ska krocksäkerheten vara på topp. Några fristående krocktester är dock inte gjorda ännu.
Bland hjälpsystemen hittar vi bland annat ”Door Opening Alert” som varnar om till exempel en cyklist närmar sig samtidigt som en dörr öppnas. Det system som Volvo kallar för Pilot Assist omfattar flera viktiga områden och ska vara ytterligare förfinat hos EX30. Det kan numera även byta fil, automatiskt, om man använder blinkersspaken.
Volvo EX30 blir den första modellen med nya generationen Park Pilot Assist. Det innebär självparkerande funktioner i alla typer av utrymmen, även på diagonalen. Bilen parkerar själv och som förare övervakar du via skärmen.
Tittar man noga på rattstången så sitter det en upphöjning där som Volvo kallar för ”sensor”. Det är en liten omskrivning av något som med all säkerhet är en videokamera. Den ska hålla koll på om föraren blir trött eller ouppmärksam – samt i så fall varna.
Storebror Volvo EX90 använder lidar, en pulserande laserteknik som kan bygga upp en tredimensionell bild av omgivningen. Den tekniken ska även användas till koncernkollegan Polestar. Men Volvo nämner inget om lidar till EX30, åtminstone inte i nuläget.
Som vi ser har EX30 ingen instrumentpanel framför ratten, heller ingen "head up-display".
Låga CO2-utsläpp
Volvo EX30 är en elbil och ger därför inga koldioxidutsläpp i närområdet. Men som alla vet är utsläppen mer komplicerade än så, belastningen på miljön beror på hur elenergin producerats och framför allt hur bilen har byggts.
Enligt Volvo så är nya EX30 den modell som ska ge det minsta koldioxidavtrycket någonsin (hos Volvos modeller). Det innebär att man noga sett över hela kedjan hur komponenterna tillverkas, vilka material som gått att återanvända och hur bilen sedan ska recirkuleras.
Att redovisa och jämföra koldioxidutsläpp är ganska komplext. Det finns inga etablerade metoder för detta, liknande som man exempelvis använder för bränsleförbrukning. Men när Volvo jämför med nuvarande modeller så ska nya EX30 ge 25 procent lägre koldioxidutsläpp än C40 Recharge och XC40 Recharge.
Volvo EX30 ska byggas i Zhanjiakou, Kina. Där utlovar Volvo att produktionen drivs av 100 procent förnybar el. Battericellerna levereras från kinesiska tillverkare och även dessa har lovat att produktionen får förnybar, fossilfri el.
I år börjar Volvo bygga på sin nya fabrik i Kosice, östra Slovakien. Där ska det enbart byggas elbilar och målet är att produktionen ska vara igång under 2026. Så länge kan Volvo inte vänta när det gäller EX30, den startar förmodligen ganska omedelbart.
Vilka modeller som ska byggas i Slovakien har Volvo inte kommunicerat ännu, men eftersom hela utbudet ska bestå av elbilar till 2030 så är det fler sådana att vänta. Nya, stora suvmodellerna Volvo EX90 och Polestar 3 ska byggas i Charlestone, South Carolina, USA.
Med en längd på 423 centimeter är baksätet förmodligen begränsat.
Google har hjälpt till
Som de flesta redan gissat har även Volvo EX30 ett infotainmentsystem som grundar sig på ett operativsystem från Google. Det har koncernkollegan Polestar också använt.
När vi provkörde Polestar 2 Standard range Single motor gav vi systemet högsta betyg. Enkelt, logiskt och utan buggar.
Infotainmentsystemet I Volvo EX30 är ytterligare förfinat och ett flertal appar är inbyggda från början, man behöver alltså inte gå ”omvägen” via Apple CarPlay eller Android Auto.
Det som är nytt hos Volvo är att EX30 inte har någon skärm alls framför ratten, heller ingen head up-display. All information visas på skärmen ovanför mittkonsolen, även hastighet. Inte helt olikt en annan, stor elbilstillverkare …
Volvo EX30 Cross Country blir ett extra alternativ 2024. Lite mer offroad, tuffare men annars samma bil.
Volvo EX30 Cross Country
Till nästa år, 2024, kommer ytterligare en version av Volvo EX30, nämligen Cross Country. Det är ju en Volvobeteckning som alla känner igen.
Cross Country brukar innebära en högre markfrigång, lite mer ”offroad-utseende” och några extra plastsköldar. Så är det även denna gång.
Tidigare har Volvo utvecklat CC-versioner av sedan- och kombimodeller, vilket varit en stor framgång kommersiellt. Men man har inte gjort CC-versioner av XC-modellerna, de är ju så att säga Cross Country från början.
Kanske blir det fler Cross Country versioner i framtiden, exempelvis av Volvo EX90?
Designen är ny, men välbekant. Typiskt Volvo.
Liknande artiklar:
Premiär för Polestar 4 – hamnar mellan 2 och 3 men saknar bakruta
Polestar 2 får ny teknik, längre räckvidd och högre pris
Premiär: Helt nya Volvo EX90 – 7-sitsig och eldriven
Premiär för Polestar 3 – ”sportiga brorsan” till nya Volvo EX90
Volvo EX30 Cross Country lanseras nästa år, 2024.
Volvo EX30 har bara en, centralt placerad skärm. Inget framför föraren.
Lite ovant för en Volvoförare, ingen information rakt fram, måste titta till höger.
Mittkonsolen har en del av smart förvaring.
Volvo EX30 är 4.233 millimeter lång och axelavståndet anges till 2.650 mm. Som det ser ut är det ett hjul i varje hörn och korta överhäng.