Polestar 2 har blivit en ganska vanlig syn på svenska vägar. Knappt 3.000 Polestar 2 såldes i Sverige förra året, vilket var en fördubbling jämfört med fjolåret.
Den rakt uppåtstigande kurvan lär fortsätta när man nu premiärvisar nya suvmodellen Polestar 3 – med uppenbara släktdrag till Polestar 2. Nya Polestar 3 ska lanseras under 2023.
När det gäller teknik och funktioner tar Polestar 3 ett kliv framåt, då plattformen SPA2 (den underliggande tekniken, under karossen) bygger på samma komponenter som nästa generation Volvo XC90 – som alltså även den blir en elbil.
Både XC90 och Polestar 3 kommer att byggas i Volvos fabrik i Charleston, South Carolina, USA. Volvo kallar dessa för andra generationen elbilar. Parallellt utvecklar Volvo även den tredje generationen elbilar, som börjar byggas under andra hälften av 20-talet.
Samma teknik som Volvo
Den nya suvmodellen Polestar 3 får fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer och ett stort batteri som ska ge en räckvidd på över 60 mil (enligt WLTP-körcykeln).
Polestar 3 ska få Lidar-sensorer från Luminar och en hög nivå av datorkraft från Nvidia, mest kända för sina grafikkort till speldatorer. Datorkraften ska användas för att ge Polestar 3 nya, autonoma funktioner som gör bilen åtminstone delvis självkörande – men framför allt säkrare.
”Polestar 3 är SUV:en för den elektriska tidsåldern,” säger Thomas Ingenlath, Polestars vd. ”Vårt formspråk utvecklas med denna sofistikerade, stora, lyxiga elbil med en stark, individuell varumärkes-karaktär”.
”Med den här bilen för vi ’sport’ tillbaka till SUV:en, i linje med vår bakgrund som prestandamärke. Detta är en viktig milstolpe för vårt företags framgång som kommer att stärka vår tillväxt och ta oss in i vår nästa fas.”
Batterier från Northvolt
Med lanseringen av Polestar 3 nästa år ökar man takten i produktutvecklingen. Målsättningen är att lansera en ny bilmodell varje år och dessutom öka försäljningen tiofalt – alltså nästan 300.000 bilar i slutet av 2025.
Polestar startade 2017 som en fristående elbilstillverkare, ägd av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group. Geely äger även Volvo Cars, Lotus Cars, Geely Auto, Lynk & Co, Geometry, Proton och hälften av Smart.
Genom att utveckla teknik tillsammans kan kostnaderna hållas nere. Den tredje generationen elbilar hos Volvo/Polestar får bland annat batterier från svenska Northvolt och man kommer att utveckla och tillverka egna batterier.
Hittills får vi bara en bild av nya Polestar 3. Högerklicka på bilden för en större version.