Snöfall, regn och blåst gör helgtrafiken osäker – ta god tid på er

Snöfall, regn och blåst gör helgtrafiken osäker – ta god tid på er

Lästid: 3 min

Årets mest intensiva trafikhelger är här och tyvärr ser väderprognosen dålig ut. SMHI har utfärdat gul varning för stora delar av landet. För att undvika olyckor gäller det att ta god tid på sig och vara väl förberedd.

Text: Pär Brandt

Två av årets mest hektiska och farliga trafikhelger är här. Du som ska ut och åka under julhelgen – eller nyår – gör klokt i att förbereda dig och se till att bilen är redo.

Enligt SMHI:s prognos så blir det väldigt blandade förhållande:

"Det kan faktiskt vara bra att ha en plan B redo ifall man inte kan ge sig iväg," säger SVT:s meteorolog Jannicke Geitskaret.

I södra Sverige blandas regn och snöfall samt blåst med temperaturer som pendlar kring nollan. Det gör att vägarna ibland fryser till, men ibland också är blöta.

Nederbörd i kombination med få ljusa timmar gör att sikten försämras. För att undvika olyckor i jul- och nyårshelgerna gäller det att planera och ta god tid på sig.

Sker det olyckor kan det snabbt byggas upp långa och stillastående köer.

Farliga småvägar

Stressade förare som ska hinna fram till nyårsmiddagen chansar kanske eller fattar ett felaktigt beslut. Det gör tyvärr att de närmaste två veckorna innehåller många och svåra olyckor.

Under perioden 20 december till 12 januari sker det cirka 14 dödsolyckor i trafiken och varje dag är det ett 100-tal personer som måste uppsöka vård på akutsjukhus.

Många av de allvarligaste olyckorna sker på de mindre vägarna. Motorvägar och 1+2 vägar – med räcken som förhindrar mötesolyckor – har betydligt färre dödsolyckor.

Det här är kunskap som varje bilist kan ta med sig i sin ruttplanering. Kortaste vägen är kanske inte den säkraste?

Checklista för bilisten

Om en trafikolycka inträffar kan det uppstå stopp och långa köer. Då gäller det att vara förberedd för att klara kylan.

Att låta motorn stå på tomgång och värma upp kupén har sina begränsningar då det går åt cirka 0,5–1 liter bränsle per timme. Speciellt bensinmotorer drar mycket bränsle på tomgång.

Riksförbundet M Sverige har gjort några punkter som man bör tänka igenom innan man ger sig ut på vintervägarna:

  • Ha bra vinterdäck som ger grepp på både isiga och snöiga vägbanor. Kontrollera lufttrycket innan du åker iväg.
  • Tanka eller ladda bilen lite oftare än vanligt eftersom det finns risk att bli stående längs vägen. 
  • Håll hastighetsgränserna och håll avståndet till andra fordon.
  • Planera din resväg och välj om möjligt motorvägar och mittseparerade vägar.
  • Anpassa hastigheten till väglaget.
  • Kontrollera alla lampor före avfärd.
  • Kontrollera också att bakljusen verkligen tänds när du kör i dimma eller mörker. Enklast kan vara att ha dem tända även i dagsljus.
  • Var utvilad. Pausa ofta om du åker långt och turas om att köra om ni är flera i bilen.
  • Ta med bogserlina, snöskyffel, startkablar och sand i påse eller pet-flaska (om bilen fastnar och står och slirar).
  • Se över torkarbladen. Fyll på och ta med extra spolarvätska.
  • Packa rätt. Tungt bagage längst ned och mot ryggstödet.
  • Se till att mobiltelefonen är laddad men använd den aldrig när du kör.
  • Ta med en ficklampa med fungerande batterier.
  • Använd reflexväst om du lämnar bilen vid ett stopp.
  • Undvik att ha en sluttid när ni ska vara framme.

Tyvärr inträffar det varje år många trafikolyckor under jul- och nyårshelgerna.

Farligaste vägarna under julhelgen med tät trafik:

E4, Malmö–Sundsvall

E6, Malmö–Helsingborg

E14, Sundsvall–Åre

E16, Gävle–Torsby

E18, Stockholm–Enköping

E22, Malmö–Lund

E22, Kalmar–Norrköping

E45, Karlstad–Östersund

rv 26, Kristinehamn–Mora

rv 40, Jönköping–Göteborg

rv 50, Ludvika–Borlänge

rv 66, Vansbro–Sälen

rv 69, Falun–Mora

rv 70, Enköping–Idre

rv 84, Sveg–norska gränsen
 

Nej, så här får det inte se ut – då ser man inte bra ut! Borsta bort snön innan du börjar köra.