Sveriges mest sålda pickup – VW Amarok – i helt ny version
Nyhet

Sveriges mest sålda pickup – VW Amarok – i helt ny version

Lästid: 3 min

Volkswagen premiärvisar sin nästa generation Amarok som växer en decimeter till 535 cm i längd. Både en rak 4:a och V6 diesel erbjuds – dock inga hybridmotorer. 10-stegad automatlåda blir standard.

Med mer än 18.000 sålda bilar är Volkswagen Amarok Sveriges mest populära pickup sedan lanseringen 2010. Nu är det dags för en helt ny generation Amarok – kan den behålla kungakronan?

Mycket talar för en fortsatt succé då nya Amarok vuxit 96 millimeter i längd, vilket framför allt utrymmet i dubbelhytten tjänar på. Även axelavståndet har förlängts (3.270 mm), med hela 173 millimeter. Det innebär att överhängen minskar (utrymmet framför och bakom hjulen) vilket förbättrar terrängegenskaperna.

Vadningsdjupet ökar från 500 till 800 millimeter, om någon nu vill köra över ett mindre vattendrag.

Nya VW Amarok är 5.350 millimeter lång och redan föregångaren var en utmaning att manövrera i tajta parkeringsgarage. Det gäller alltså att ha en plan innan man ger sig in i trånga utrymmen. Svenska parkeringsrutor brukar inte vara mer än 5,0 meter långa, så även där kan det bli svårt att få plats.

I Sverige säljs endast utförandet med dubbelhytt. Flaket mäter 1.544 millimeter i längd och är 1.224 brett. Golvbredden mellan hjulhusen är 1.206 millimeter, vilket innebär att en EUR-pall (1.200 x 600 mm) precis får plats.

Lastkapaciteten hos nya Amarok är 1.160 kilo och dragvikten 3,5 ton.

Den lite mer offroad-inspirerade och påkostade versionen PanAmericana kommer inte till Sverige. Men det går kanske att tjata på Volkswagen?

Var är hybridtekniken?

I Sverige erbjuds två motoralternativ till Amarok, båda dieslar. Dock utan hybrid- eller laddhybridteknik. Båda motorerna har fyrhjulsdrift, 4Motion, som standard liksom 10-stegad automatlåda.

Den fyrcylindriga 2,0-liters dieseln ger som mest 204 hk (150 kW) och 500 Nm. V6:an på 3,0 liter ger 241 hk (177 kW) och 600 Nm. Några uppgifter om bränsleförbrukning och CO2-utsläpp finns inte ännu.

Till Sverige kommer VW Amarok i tre olika utförande: Life, Style och Aventura. Globalt finns även instegsmodellen Amarok samt påkostade PanAmericana.

VW Amarok har mer än 30 olika förarassistanssystem, varav 20 är helt nya och flertalet standard i Sverige. Sex olika körprofiler hjälper föraren att anpassa körningen: Normal, Eco, Slippery, Snow/Sand, Mud/Rut och Tow/Haul.

De första leveranserna i Sverige av nya VW Amarok beräknas ske till sommaren 2023. Några priser har inte meddelats ännu.

Betydligt modernare design på inredningen i nya Amarok.

Modernare inredning

På insidan blir det en betydligt modernare känsla i nya VW Amarok. Mest påtagligt är kanske den stora, stående pekskärmen och att baksätet fått klart bättre utrymme.

Huvudinstrumentet, framför ratten, är numera en skärm som mäter 8 till 12 tum beroende på utförande. Den centrala pekskärmen är aningen 10 tum (Life) eller 12 tum (Style och Aventura).

Volkswagen har dock inte gjort en ”full Tesla” och tagit bort alla fysiska knappar och vred. De funktioner som man snabbt behöver nå och ändra har fysiska vred – vilket nog många uppskattar.

I toppmodellen Aventura ingår ett ljudsystem från Harman Kardon och den versionen har också en påkostad läderklädsel med kontrastsömmar.

I Sverige säljs bara versionen med dubbelhytt. 

Amarok är en global modell

Volkswagen Amarok är en global modell som ska säljas över hela världen. Enda stora undantaget är Nordamerika – pickupernas förlovade hemland – där Volkswagen ännu inte vågat sälja några pickuper.

Även själva utvecklingen av Amarok är en global historia. Konstruktion och tester har utförts i bland annat Australien och Nya Zeeland.

Hela projektet är ett samarbete mellan Volkswagen och Ford. Designen skiljer sig åt mellan Amarok och Ranger, men tekniskt finns det många likheter och gemensamma komponenter – exempelvis motorer och automatlåda (tillverkas av Ford). 

Även Ford Ranger kommer med en ny generation i Sverige, ungefär parallellt med lanseringen av nya VW Amarok. I USA har leveranserna precis inletts av elektriska Ford F-150 Lightning full-size pickup, med 200.000 förhandsbeställningar. Men något av denna teknik hittar vi inte hos Amarok och Ranger.

Produktionen av nya VW Amarok och Ford Ranger ska ske i Sydafrika, Afrikas största bilbyggarnation. I Sydafrika finns även många fristående producenter av fordonskomponenter.

Sedan lanseringen 2010 av Amarok har Volkswagen sålt över 830.000 exemplar globalt, så det är utan tvekan en mycket viktig modell.

På flaket får man plats med en EUR-pall mellan hjulhusen.

Avdelningen för onödigt vetande:

Vad betyder Amarok? Enligt Volkswagen själva är namnet hämtat från språket inuktitut, som talas av den arktiska ursprungsbefolkningen i Kanada.

Amarok betyder varg på inuitspråket. Uttalet är dock inte helt lätt, på engelska skulle man även kunna skriva varg som Amaroq eller Amaruq.