Text: Pär Brandt
Som bilägare gäller det att noga välja vilka bilhandlare och verkstäder man anlitar. Eller rättare sagt – vilka företag som man absolut ska undvika.
En bra metod för att minska risken för framtida problem är att studera ”Svarta listan” som ges ut två gånger om året av konsumenttidningen Råd & Rön.
Svarta listan uppdaterades nyligen och tyvärr är det återigen motorbranschen som får skämmas för att de inte följer besluten hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 71 motorföretag med sammanlagt 95 ärenden har valt att strunta i ARN och ersätter inte sina kunder.
Svarta listan innefattar nu 731 företag varav det tillkom 235 nya i senaste uppdateringen. Under förra året kom det in över 32.000 anmälda ärenden till Konsumentverket vilket är en ökning med 25 procent.
Daniel Kjellberg, chefredaktör på konsumenttidningen Råd och Rön.
Tesla utmärker sig
Flertalet av de motorföretag som hamnar på Svarta listan är relativt små. Större företag värnar om sitt varumärke och vill inte uppfattas som oseriösa – därför följer de ARN:s beslut.
”Generellt är det små och lokala aktörer med sämre koll på lagar och regler som hamnar på listan,” säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd och Rön, till Sveriges Television.
”Det är väldigt ovanligt att stora företag väljer att sälla sig till det här sammanhanget, eftersom man nu talar om för kommande kunder att man inte kan lita på att de handlar efter god affärssed.”
Av det skälet utmärker sig Tesla som för andra gången väljer att strunta i Allmänna reklamationsnämnden. Mikael Nyman, ägare till en Model 3 2020, upptäckte att hans två år gamla bil hade stora kvalitetsbrister. Karosspassningen var dålig och på området mellan bakdörr och bakre hjulhus trillade lacken av.
Bilägaren krävde en garantireparation men fick beskedet av Tesla att det är normalt slitage när lacken trillar av. Mikael Nyman anmälde då fallet till ARN och deras rekommendation var att justera bakdörren och lackera om de skadade områdena – vilket Tesla vägrade.
Läs mer om Mikael Nymans anmälan hos Råd & Rön genom att klicka på länken.
Blocket slänger ut bilhandlare som struntar i kundernas klagomål. Även Tesla, om de inte följer ARN.
Tuffare tag mot oseriösa
Seriösa företag följer ARN:s beslut. När det gäller bilbranschen så måste alla företag anslutna till Motorbranschens Riksförbund (MRF) eller Svenska Fordonsbranschen följa dessa beslut.
Men Allmänna reklamationsnämnden har inga egna ”muskler” då deras beslut endast är vägledande. Företag som vägrar följa ARN får inga böter eller något annat juridiskt straff.
Däremot har annonssajten Blocket skärpt sina regler för bilhandlare som vägrar följa ARN:s beslut. Bilhandlare som struntar i kundernas klagomål slängs helt enkelt ut från Blocket.
Eftersom Blocket är helt dominerande på marknaden blir det väldigt svårt för en oseriös bilhandlare att fortsätta sin verksamhet utan kunder. Under 2023 var det ett 20-tal bilhandlare som blev avstängda från Blocket.
Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket, berättar för Carup att även Tesla kan bli utslängda eftersom de inte följer ARN:s beslut. Blocket har just nu en pågående dialog med Tesla om det som hänt.
Jessica Cervin, kundsäkerhetschef på Blocket, berättar för Carup att Tesla måste följa reglerna precis som alla andra.