Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Lästid: 11 min

Modellnamnet Mustang känner nog de flesta igen men nu handlar det inte om en V8:a utan elmotor. Mustang Mach-E är Fords första allvarliga försök att bygga en elbil och resultat är riktigt bra – bättre än förväntat. Men allt är inte perfekt …

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Väldigt bra på mycket, genomgående hög nivå på i stort sett allt.
  • Detta bara älskar man: Kvalitetskänslan är riktigt bra, liksom den snygga instrumentpanelen framför föraren.
  • Men detta är uselt: Överkänslig bromspedal, lite för hög sittposition och pekskärmen har en konstig vinkel.

Artikeln är uppdaterad 16 maj med de nya priserna.

Ford blev, precis som många andra biltillverkare, tagna på sängen av Teslas framgångar. Marknaden var helt uppenbart redo för elbilar och Ford behövde snabbt utveckla ett eget, elektriskt alternativ.

Men för den sakens skull är Mustang Mach-E inget hastverk. Ford har gjort sin hemläxa ordentligt och även lyssnat på inledande kritik. Precis som hos Tesla har Ford varit snabba på att förbättra Mustang Mach-E, detalj för detalj utan att vänta in en ny årsmodell.

Vi provkör årsmodell 2023 av Ford Mustang Mach-E RWD Long Range Premium och den har bland annat uppgraderats med en dragvikt på 1.500 kilo, mot tidigare 1.000 kilo.

Ford har även stuvat om i sina modellversioner och nu finns det fyra alternativ att välja på.
En snabb titt på faktauppgifter och storlek pekar mot att Mustang Mach-E kan vara en alldeles utmärkt familjebil för många. Men är det rätt bil för dig? Häng med i texten så ska vi sortera ut alla för- och nackdelar!

Mustang Mach-E ser ganska nätt ut på utsidan, men är förvånansvärt rymlig inuti.

Snyggt och tydligt

Amerikanska bilmodeller har inte varit kända för någon hög, upplevd kvalitetskänsla i kupén. Men när man sätter sig på plats i Ford Mustang Mach-E åker mungiporna upp direkt.

En stor pekskärm i mitten (15,5 tum) visar på ett nästan övertydligt sätt all information man behöver. Framför ratten sitter en låg men ganska bred bildskärm (10,2 tum) som visar de viktigaste uppgifterna för körningen.

Den stora pekskärmen känns konstigt vinklad. Kanske är det för att minska reflexer? Den lilla skärmen (instrumentpanelen) framför föraren är en fullträff, grafiskt snygg och effektivt sparsmakad med endast väsentligheter.

Ford har klokt nog inte tagit bort alla knappar och rattar. Volymen styrs till exempel med en fysisk ratt. Men det är ändå för många, ofta använda funktioner som saknar fysisk knapp.

En rund växelväljare på mittkonsolen gör det enkelt att välja rätt. Man behöver inte gå någon kurs för att förstå bilen, utan allt är enkelt och rakt-på-sak.

Materialvalen är kanske inte på absolut högsta premiumnivå men väldigt mycket bättre än vi väntat oss. Känns påkostat och snyggt, utan krusiduller. Tummen upp, så här långt!

Den stora pekskärmen är bra, men har lite konstig vinkel. För att minska reflexer?

Rakt på sak

Fords infotainmentsystem – det som kontrollerar många av bilens funktioner via pekskärmen – heter Sync. Det etablerades långt innan elbilarna och har utvecklats i många steg, nu är man uppe i 4A.

Den grafiska presentationen är okomplicerad och lätt att förstå. Inte lika tjusigt designad som hos Mercedes, till exempel, men bra i sin enkelhet. Använder man navigationsläget så är den stora skärmen verkligen till nytta.

I Sync ingår Apple CarPlay och Android Auto, vilket innebär att du kan ”spegla” din mobiltelefon och enkelt använda de välbekanta apparna på den stora pekskärmen. Det är något som exempelvis Tesla valt att inte inkludera då man ser Apple och Google som konkurrenter.

Infotainmentsystemet reagerar snabbt och vi upplevde inte några ”buggar” eller fel, något som tyvärr inte är ovanligt hos en del elbilsmodeller. Vi ska inte nämna några namn, men det är speciellt en biltillverkare från Wolfsburg som ska känna sig utpekad för struligt infotainment …

Snyggt och prydligt, här blir vi verkligen positivt överraskade.

En god kompromiss

Ford brukar vara bra på att få till en fin väghållning i sina modeller. Mustang Mach-E får godkänt, men hade gärna fått vara lite roligare.

Ingen hade förväntat sig att suvmodell med tjänstevikt över 2 ton ska kännas som en sportbil. Men nog kunde styrkänslan vara lite bättre? När det är blött eller halt så får man väldigt lite återkoppling i ratten om hur bra greppet är.

Bromspedalen är motsägelsefull då man å ena sidan måste vara mycket försiktig för att bromsarna inte ska nypa till för mycket. Men behöver man full bromskraft så gäller det att verkligen trycka till på pedalen. Det här är till stor del en vanesak, men känns inte alls lika harmoniskt jämfört med bromsingreppet hos flertalet andra elbilar.

Kompromissen mellan komfort och stabil väghållning är bra. Toppmodellen Mustang Mach-E GT har adaptiva, elektroniskt styrda stötdämpare men de finns inte (ens som tillval) till de andra Mach-E modellerna.

En högbyggd suvmodell kränger en del vid kurvtagning och det gör Mach-E också. Men det sker tryggt och kontrollerat. Den höga vikten är påtaglig, men det är samma som hos flertalet elsuvar.

Lite större bagage hade varit bra, men samtidigt är baksätet rymligt. En bra kompromiss.

Bra, men inte störst

Som vanligt sitter man bra i framstolarna. Men de som är från 175 centimeter och uppåt hade nog velat ha en lägre sittposition. 

Baksätet är oväntat rymligt och bakvända barnstolar får plats utan problem. Takhöjden bak är också bra. Långt ifrån alla elsuvar i den här storleksklassen har ett lika rymligt och bra baksäte som Mach-E. Tummen upp igen!

Bagagevolymen på 402 liter är lite i underkant för en bil i den här storleksklassen. Men som kompensation bjuds man på ett extra utrymme fram på 81 liter, det som kallas för frunk (från engelskans front trunk). Hunden trivdes bra där bak, men både hund och barnvagn blir svårt.

Det främre utrymmet är dessutom dränerat, så man kan utan problem slänga in ett par snöiga skidpjäxor efter skidutflykten. Eller kablarna till laddningen, som ofta blir både smutsiga och blöta.

Den lilla skärmen framför föraren är riktigt bra. All viktig information och inget mer.

Fyra modeller erbjuds

Ford har alltså justerat sitt erbjudande (igen) och i Sverige finns det nu fyra versioner av Ford Mustang Mach-E. Priser och detaljer kommer från Fords senaste specifikation, 16 maj 2023. Den kan dock ha förändrats sedan dess.

Mustang Mach-E Base RWD Standard Range är den enda modellen med det ”lilla” batteripaketet på 70 kWh. Motorn ger 269 hk till bakhjulen och räckvidden anges till 440 kilometer. Rekommenderat pris är 609.900 men just nu gäller ett kampanjpris på 579.900 kronor.

Mustang Mach-E Premium RWD Long Range – den modell vi provkör i denna artikel – har det större batteripaketet på 91 kWh. Motorn ger 294 hk till bakhjulen och räckvidden anges till 600 kilometer. Rekommenderat pris är 699.900 men även här finns ett kampanjpris på 669.900 kronor.

Mustang Mach-E Premium AWD Dual Motor Long Range har batteripaketet på 91 kWh. Motorerna ger 351 hk, fyrhjulsdrift och räckvidden anges till 550 kilometer. Rekommenderat pris är 769.900 men nu finns ett kampanjpris på 739.900 kronor.

Mustang Mach-E GT AWD Dual Motor Long Range har batteripaketet på 91 kWh. Motorerna ger 487 hk, fyrhjulsdrift och räckvidden anges till 490 kilometer. Rekommenderat pris är 849.900 kronor.

Ford Mustang Mach-E lanserades I Sverige 2021 och i omgångar har priserna både höjts och sänkts, med flera sänkningar under våren 2023. De här förändringarna har även påverkat begagnatpriserna.

Släktskapet med den "riktiga" Mustang V8 är tydligt, och helt avsiktligt.

Ingen värmepump

Ford Mustang Mach-E Long Range har det stora batteripaketet på 91 kWh och då ingår också en snabbladdning som kan ta emot 150 kW DC. Att ladda från 10–80 procent tar 38 minuter, en medelbra laddningsförmåga. Jämför vi med till exempel Kia EV6 GT-Line (klicka för att läsa provkörningen) så klarar den samma intervall på endast 18 minuter.

Instegsmodellen Mustang Mach-E Base RWD Standard Range, med det mindre batteriet på 70 kWh, har en något svagare snabbladdning på 110 kW.

Ett minus hos Ford Mustang Mach-E är den saknar värmepump, något som många moderna elbilar har. Det innebär att räckvidden försämras vintertid då kupén får värmas upp elektriskt. I en vanlig bil med förbränningsmotor används överskottsvärmen från kylarvattnet för att värma kupén.

När Mach-E ska laddas med växelström via exempelvis en laddbox är kapaciteten begränsad till 11 kW.

Baksätet är rymligt, det gillar vi!

Generöst Base-paket

De Mustang Mach-E som säljs i Sverige har Ford försett med ett så kallat Base-paket som standard. Det är ovanligt omfattande och här ingår flera säkerhetssystem som adaptiv farthållare, vingelvarning, autobroms, 360-graders kamera, dödavinkeln-varning, parkeringshjälp fram och bak, regnsensor, helljusassistent, med mera.

Komfortdetaljer i Base-paketet omfattar trådlös laddning av mobil, trådlösa uppdateringar, eluppvärmd vindruta och ratt, LED-strålkastare, med mera.

Tillvalen är inte så många till Mustang Mach-E Premium. Komfortpaketet för 14.900 kronor får väl ses som i det närmaste nödvändigt då det är prisvärt och mycket ingår. Däribland ljudsystem från danska B&O, LED-varselljus, elmanövrerad baklucka, larm, kolfiberdetaljer i inredningen, 8-vägs elservo till stolarna samt minne för inställningarna.

I Premium-paketet ingår flera svartlackerade, yttre exteriördetaljer samt rödlackerade bromsok. 19-tums fälgar är tillval. 20 tum finns till GT-modellen.

"Riktiga" Mustang GT med V8 till vänster, nya Mach-E till höger.

Svår priskonkurrens

Den Ford Mustang Mach-E Premium RWD Long Range som vi provkör har en elmotor som ger 294 hk och driver på bakhjulen. Nästan 300 hk och 430 Nm räcker bra under vardagskörning.

Räckvidden anges till 600 kilometer och det är en utmärkt siffra om vi jämför med konkurrenterna. Tesla Model Y med bakhjulsdrift anger räckvidden till 455 kilometer, kostar 550.990 kronor. Model Y Long Range med fyrhjulsdrift har räckvidden 533 kilometer, kostar 645.990 kronor.

WLTP-siffrorna är ju svåra att uppnå i verkligheten. Men vi körde 30–35 mil i snabbt motorvägstempo innan det var dags att ladda. Mycket bra!

Dagens (16 maj) kampanjpris för denna Mustang Mach-E Long Range är 669.900 kronor. När det gäller räckvidd kan alltså Ford konkurrera men en Tesla Model Y är fortfarande något billigare. Skillnaden är dock så liten numera att bara du själv kan avgöra vilken av dessa två bilar som passar bäst och är charmigast.

Priset är alltså en konkret anledning till att Tesla Model Y är den bilmodell som sålt bäst i Europa under början av 2023.

För de som har möjlighet att köra en Mustang Mach-E Long Range som förmånsbil, via arbetsgivaren, är nettokostnaden (med 50 procent marginalskatt) 2.793 kronor i månaden.

Är du spekulant på en Ford Mustang Mach-E är det viktigt att jämföra priserna mellan en ny bil och begagnad.

Ny eller begagnad?

Som alla nog noterat har Tesla sänkt priserna kraftigt på storsäljarna Model 3 och Model Y. Det har även påverkat handeln av andra elbilar i Sverige.

Många begagnade elbilar har gått ner i pris och det har funnits en stor prutmån. Men en del generalagenter har även sänkt sina priser på nya bilar. Ford är en av dessa som gjort flera sänkningar under våren 2023.

Förutom sänkning på befintliga Mach-E modeller har Ford också justerat sina erbjudande med en prisvärd ”inropare” som ska locka med en låg prislapp (Mustang Mach-E Base, 579.900 kr).

Är du spekulant på en Ford Mustang Mach-E är det därför viktigt att jämföra priserna på en ny bil och begagnad. De begagnade bilarna är 1–2 årsmodeller ”gamla” och har gått relativt få mil.

Prisskillnaden för en lätt begagnad bil kan ändå vara liten jämfört med en ny Mustang Mach-E på grund av prissänkningarna under våren 2023. Nybilsgarantin gäller i 2 år utan begränsning i körsträcka och kan förlängas till 3 år (max 10.000 mil) och 5 år (max 15.000 mil). Garantin följer bilen, inte ägaren.

Att kunna ha nybilsgaranti i 5 år är ju värt en hel del – sinnesro om inte annat – jämfört med att köpa en begagnad Mach-E. Och ska du trots allt köpa en begagnad Mach-E så gäller det att pruta stenhårt och peka på dagens nybilspriser.

Mustang Mach-E i Premium-utförande har en hög utrustningsnivå och tillvalen är få.

Lite Saab i designen

Varför valde Ford att använda sitt mest kända modellnamn till en elsuv? Ren desperation? Nja, men lite oroliga var man nog.

Ford behövde skapa en ”snackis” som rörde om i grytan och det uppnådde man genom att använda modellnamnet Mustang. Annars hade Mach-E bara blivit ännu en elsuv i mängden.

Man behöver inte kunna speciellt mycket om bilar för att veta vad Ford Mustang är. En potent, tvådörrars sportbil med lång motorhuv och oftast en mullrande V8-motor. Den stolta historien går ända tillbaka till 1964.

Tittar vi noga på Mustang Mach-E så finns det flera blinkningar till den ”riktiga” Mustangen. Den långa huven, fronten, de breda skuldrorna över bakhjulen och inte minst bakljusen påminner om V8-Mustangen. Ett tydligt och avsiktligt släktskap.

Chefen för Fords designteam för elbilar heter Jason Castriota. Han blev Saab Automobiles sista chefsdesigner innan företaget gick i konkurs 2011. Castriota designade bland annat den bilmodell som skulle bli Saab 9-3:s efterföljare men aldrig kom i produktion.

Även om V8-gänget fnyser åt en elektrisk Mustang så har den blivit en global framgång. Redan efter ett år översteg produktionen av Mach-E den ”vanliga” Mustangen och under 2023 siktar Ford på att fördubbla produktionen för att hinna med efterfrågan. 

Dags att summera

Då var det dags att summera plus och minus hos Ford Mustang Mach-E Long Range.

I detta Premium-utförande är standardutrustningen hög och det påverkar förstås trivselfaktorn. Det stora batteriet ger en utmärkt räckvidd på 600 kilometer, vilket är ett stort plus.

Utrymmena är bra och det finns ett praktiskt lastutrymme fram som extra bonus. Precis som hos alla andra elbilar är fordonsskatten låg, 360 kronor per år.

Det är egentligen inte mycket som vi kan skriva upp som ”minus” hos Ford Mustang Mach-E. Förutom det faktum att den här storleksklassen redan är ett getingbo med elbilar som kanske inte har riktigt lika lång räckvidd men i övrigt likartade egenskaper och pris.

Och hela den här gruppen – liksom Mustang Mach-E – får mycket tuff konkurrens av Tesla Model Y, som kostar betydligt mindre. Men Fords senaste sänkning har gjort skillnaden marginell mellan Mach-E och Model Y.

Vill du ha ett charmigt alternativ till Tesla är Ford Mustang Mach-E Long Range en intressant modell som du absolut ska titta närmare på.

Det främre förvaringsutrymmet kallas för "frunk". 81 liter stort, perfekt för laddkablar.


TEKNISKA DATA
Ford Mustang Mach-E RWD Long Range Premium 2023

Motor: Enkel synkronelmotor. Toppeffekt 294 hk (216 kW), 430 Nm. Bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.728/1.881/1.634 millimeter. Axelavstånd 2.984 millimeter. Tjänstevikt 2.168 kilo. Bagagevolym 402/1.420 liter, frunk 81 liter. Batteristorlek 91 kWh (98 kWh brutto). Max dragvikt 1.500 kilo (från årsmodell 2023 har modeller med 91 kWh-batteri dragvikten höjd till 1.500 kg). Däckdimension 225/55-R19. 
Prestanda: 0–100 km/h 6,9 sekunder. Toppfart 180 km/h. Räckvidd 600 kilometer. Energiförbrukning 17,3 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 0 g/km. Snabbladdning DC 150 kW, 10–80 procent på 38 minuter. 
Pris: Kampanjpris (16 maj) 669.900 kronor. Pris för denna bil: 710.600 kronor. (Tillval: Komfortpaket 14.900 kr, 19-tum svartlackerade fälgar 5.900 kr, exteriörkulör Rapid Red Metallic 19.900 kr). Panoramaglastak (som den här bilen inte har) kostar 24.900 kronor.

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit