Text & foto: Pär Brandt
- Därför ska du slå till: Premiumkombi under miljonen – dessutom med batteribyte.
- Detta bara älskar man: Kvalitetskänslan, körglädjen och kanske även designen?
- Men detta är uselt: Inget Apple Carplay. Ganska hög prislapp.
Vi svenskar är ju tokiga i kombibilar. Ett praktiskt format med plats för familj, hundar, barnvagn och grejer för långresan.
Men de som vill kombinera den praktiska kombin med en elbil har inte haft många alternativ. MG5 Electric och Porsche Taycan Cross Turismo/Sport Turismo är det som funnits.
Därför är det många som nu nyfiket tittar på nya Nio ET5 Touring, som börjar levereras i fjärde kvartalet. Sedanmodellen Nio ET5 har vi redan provkört (klicka på länken för att öppna i nytt fönster) men Touring är förbättrad på flera punkter.
Även dragkrok finns med som tillval (1.400 kilo) och då har väl Nio uppfyllt de flesta önskemål för de som letar efter en premiumkombi?
Nio ET5 Touring har väldigt många bra egenskaper men det är ändå inte en familjebil som passar alla. Som förmånsbil är kalkylen lockande men de som vill hyra batteri – för att kunna byta batteri istället för att snabbladda – så blir månadsavgiften rätt saftig.
Klassisk kombi och designad av en svensk (!) Andreas Nilsson, Nio.
Betydligt rymligare
Den stora skillnaden mellan sedanmodellen Nio ET5 och kombimodellen ET5 Touring är givetvis utrymmena. Därför börjar vi där.
Nio ET5 Touring lastar 450 liter under insynsskyddet och ytterligare 40 liter under bagagerumsgolvet. Totalt 490 liter. Det är en väsentlig förbättring jämfört med sedanmodellens 386 liter.
Trumfkortet är förstås att ET5 Touring kan fälla baksätet och då får man ett näst intill helt rakt lastgolv som är 195 centimeter långt. Volymen växer till 1.247 liter. Det är inga jättelika mått, men kombin är trots allt mera praktiskt utformad.
Baksätet kan delas 40/20/40. Därmed kan fyra personer transportera sig med skidor i mitten, exempelvis. För de som vill övernatta i sin Touring finns det ett ”campingmode” som bland annat sköter ventilationen.
Standard på ET5 Touring är panoramaglastak på 1,35 kvadratmeter. Glaset kan ”tonas” i tre nivåer (tillval) för mer eller mindre ljusinsläpp. Det ger en luftig känsla i kupén.
Som med så många andra moderna kombibilar är bakåtsikten begränsad. Det man ser i den inre backspegeln är knappt mer än ett brevinkast. Dock kompenseras bakåtsikten under färd med kameror och sensorer. Samma sak vid parkering, sensorerna ger en god bild av vad som finns bakom bilen.
En liten finess med kombin är att det högra ljuset för bagageutrymmet egentligen är en löstagbar och laddningsbar ficklampa. Skenet kan ändras till ett blinkande varningsljus. En inte helt ny idé men det här får gärna många fler biltillverkare ta efter.
Belysningen i bagaget är en löstagbar ficklampa. Smart, Nio!
Kraftfull körglädje
Prestandamässigt är Nio ET5 Touring på exakt samma nivå som sedanmodellen. Dubbla elmotorer fördelar 490 hk och 700 Nm till fyrhjulsdriften. 0–100 km/h går på 4,0 sekunder och toppfarten är begränsad till 200 km/h.
ET5 Touring känns mycket kraftfull och pigg, trots en tjänstevikt runt 2,2 ton. Vilket är relativt ”lågt” jämfört med många elektriska suvmodeller. Omkörningar blir helt odramatiska och snabba när man har tillgång till nästan 500 hk.
Den dynamiska upplevelsen är mycket trevlig, ET5 Touring är en kul bil att köra och även komforten får godkänt. Bullernivån är låg, men med ett litet vindbrus i högre hastigheter.
En liten och knappt kännbar förbättring är att Touring fått en något lägre sittdyna, jämfört med sedanmodellen. Man sitter ändå relativt högt och då upplevs backspegeln som störande då den skymmer sikten. Framstolarna är väldigt sköna.
Känslan i baksätet är ungefär densamma som i sedanen. Golvet är ganska högt, vilket gör att knäna kommer högt upp. Fötterna får inte plats under framstolarna. Avståndet upp till taket är bra, man behöver vara rejält lång för att nudda glaset. Även avståndet mellan knä och ryggen på framstolen är bra.
Responsen i pekskärmen är nu snabbare. Längst upp Nomi, älskad av alla barn.
Snabbare respons
Inredningen är ombonad även om frånvaron av fysiska knappar ger ett spartanskt intryck. Materialvalen är snygga, speciellt i det här exemplaret med komfortpaket (15.000 kr).
I komfortpaketet ingår lull-lull som massage och ventilation i framstolarna, doftsystem, med mera. Men även rattvärme och stolsvärme i baksätet – sånt borde väl vara standard i en premiummodell, eller?
Infotainmentsystemet och pekskärmen känns igen från sedanmodellen men något har Nio förbättrat, för i Touring är responsen märkbart bättre. Hårdvaran är densamma så förbättringarna ligger i programvaran – och överförs då till alla Nios bilar.
Vissa detaljer i menysystemet har förändrats men annars är det mesta sig likt. Den stora förbättringen är den snabba responsen. Infotainmentsystemet är Android-baserat.
Däremot har Nio inte förändrat sin inställning till Apple Carplay och Android Auto, som fortfarande inte ingår. Trist.
Alla funktioner sköts via den stående pekskärmen på 12,8 tum. Eller via Nomi (tillval, 7.500 kr), det runda huvudet på instrumentbrädan som ska förkroppsliga röststyrningen. Ännu så länge pratar inte Nomi svenska, däremot norska. Och engelska, givetvis.
Minimalistiskt och väldigt få fysiska knappar. Men snygga material ökar ändå mysfaktorn. Stolarna är väldigt sköna på långfärd.
Nio kan köra själv
Säkerhets- och assistanssystemen är mycket omfattande i Nio ET5 Touring. Som en av mycket få biltillverkare använder Nio en Lidar-sensor, en typ av ljusradar som ritar en mycket finmaskig och tredimensionell kartbild framför bilen.
Totalt är det 33 sensorer på bilen, både kameror och radar liksom ultraljudsensorer. Informationen från dessa sensorer används av assistanssystemen.
När vi körde sedanmodellen ET5 i början på sommaren blev vi inte speciellt imponerade av Nios självkörande förmåga, eller NAD som det kallas (Nio Autonomous Driving). Bilen var rätt orolig på vägen och gjorde för många missar för att vara till någon hjälp.
Men den uppdaterade programvaran i Nio ET5 Touring har tagit ett stort kliv framåt. Bilen är helt lugn, ligger stabilt i filen och det går även att göra autonoma omkörningar med blinkersspaken.
Nu körde vi mestadels motorväg, en solig höstdag, men det är en imponerande förbättring. Återigen så är hårdvaran densamma så alla Nio-ägare kan uppleva förbättringen efter att bilen gjort sin trådlösa uppdatering.
Förhoppningsvis får vi fler och längre tillfällen i framtiden att testa Nios självkörande funktioner. Men de uppdateringar som kommit under hösten 2023 har verkligen gjort stor skillnad.
Batteribyten går snabbt, cirka 5 minuter, och hela processen är helt automatisk.
Ladda inte – byt batteri
Det mest skonsamma sättet att ladda en elbil är hemma, under natten. Då blir det också klart billigast.
Vid behov kan Nio ET5 Touring snabbladdas med likström, DC. Maxeffekten är 125 kW (för 100 kWh batteriet) respektive 140 kW (75 kWh). Nio ET5 är alltså inte riktigt i nivå med de bästa konkurrenterna när det gäller snabbladdning.
Det unika med Nios modeller är möjligheten att byta batteri, som komplement till snabbladdningen. Det finns 7 Power Swap-stationer i Sverige och 19 i Europa. Den 8:e stationen öppnar i Malmö i november. Expansionen fortsätter nästa år, men ännu så länge är Nio förtegna om var de nya stationerna placeras.
På väg ut, tillsammans med nya Touring-modellen, är en uppgraderad version av Nios 100 kWh-batteri. Ny teknik med annorlunda batterikemi gör att snabbladdningen kan ökas till cirka 180 kW, vilket ligger mer i nivå med de bättre elbilarna i det här segmentet.
De nya, förbättrade batterierna kommer successivt att ersätta ”generation 1” men under en övergångsperiod kommer båda att existera samtidigt. De som byter batteri kan alltså inte vara säker på vilken version man får.
Man ställer bilen framför Power Swap stationen, sedan tar bilen över hela processen och kör in själv.
Hyra eller köpa?
En stor fördel hos Nio är möjligheten till batteribyte. Något som är unikt och det är samma batteripaket på alla Nios modeller.
Nackdelen är att batteribyte bara är tillgängligt för de som hyr sitt batteri ("Battery-as-a-service" som det heter). Eller hyr/privatleasar sin Nio ("NIO Subscription").
Batterihyran är en månadsavgift, 1.799 kronor i månaden för 75 kWh, stora batteriet på 100 kWh kostar 2.999 kr/mån.
De som väljer att köpa både sin Nio och batteripaketet kan inte byta batteri. ET5 Touring med 75 kWh batteri kostar 706.000 kronor, med 100 kWh batteri är priset 816.000 kronor. Touring är alltså lite dyrare än sedanmodellen där priserna är 686.000 kronor respektive 796.000 kronor.
Nio ET5 Touring går även att privatleasa ("NIO Subscription"). Priset är från 12.499 kronor i månaden med ”lilla” batteriet på 75 kWh. Vill man ha 100 kWh batteri börjar priset vid 13.799 kr/mån. Det här är en typ av leasing där allt är inkluderat, som service och försäkring. Längre fram ska Nio även erbjuda leasing som är mera inriktad mot privatpersoner.
Sedan den 1 oktober har Nio anslutit sig till det som är "standard" i Sverige, nämligen vagnskadegaranti. Den gäller i 3 år och finns hos alla Nios modeller. Det innebär i praktiken att man klarar sig med halvförsäkring de 3 första åren.
Ska Nio ET5 Touring bli en succé i Sverige? Ett mera "kombitokigt" land är svårt att hitta!
Dags att summera
I början på sommaren provkörde vi sedanmodellen Nio ET5 (klicka för att öppna i nytt fönster). Det blev en lång lista med positiva egenskaper.
När vi nu kör ET5 Touring är det glädjande att några av de få nackdelarna är åtgärdade. ET5 Touring är ingen storlastare men som kombi är bilen betydligt mera mångsidig och bättre som familjebil. Det finns plats för barnvagn och hund.
Responsen i pekskärmen är riktigt snabb och inte minst är de självkörande funktioner kraftigt förbättrade. Väldigt bra är också att snabbladdningen höjts till 180 kW på det nya 100 kWh-batteriet som nu är på väg ut.
Precis som med sedanmodellen så förmedlar ET5 Touring en påkostad premiumkänsla. Lägg till det nästan 500 hk, fyrhjulsdrift och riktig bra komfort samt en mycket hög säkerhetsnivå. Liksom möjligheten att byta batteri.
Bara att slå till, eller? Nja, Nio ET5 Touring saknar inte konkurrenter och då är det framför allt kostnaderna som skaver.
Storsäljaren Tesla Model Y är en rymlig familjebil med jämförbara prestanda och räckvidd. Model Y Long Range har också fyrhjulsdrift, gör 0–100 på 5,0 sekunder och har en räckvidd på 533 kilometer. Pris från 670.000 kronor, vilket i runda slängar är 140.000 billigare än ET5 Touring.
De som har möjlighet att välja förmånsbil via sin arbetsgivare har lättare att säga ja till ET5 Touring. Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt börjar vid 2.886 kr/mån. Något som får oss att killgissa på att de flesta Touring som registreras i Sverige blir just förmånsbilar.
Hur högt värderar du de egenskaper som är bättre hos Nio ET5 Touring, jämfört med konkurrenterna? Batteribyte är ju exempelvis helt unikt för Nio. Det är bara du själv som har svaren på de frågorna!
Panoramataket i glas ger fin rymd i kupén. Det går att mörklägga, om man vill.
TEKNISKA DATA
Nio ET5 Touring 2023
Motor: Två elmotorer, fram (150 kW) och bak (210 kW). Sammanlagd toppeffekt 490 hk (360 kW), 700 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.790/1.960/1.499 millimeter. Axelavstånd 2.888 millimeter. Tjänstevikt 2.335 kilo. Bagagevolym 490/1.247 liter. Max dragvikt 1.400 kilo, elektrisk dragkrok är standard. Däckdimension 245/40-R20.
Prestanda: 0–100 km/h 4,0 sekunder. Toppfart 200 km/h. Energiförbrukning 19,3–21,6 kWh/100 km (WLTP). Maximal räckvidd enligt WLTP-normen: upp till 435 kilometer med 75 kWh batteri, 560 med 100 kWh batteri. Maximal snabbladdning: 140 kW med 75 kWh batteri, 125 kW med 100 kWh batteri (180 kW med andra generationen 100 kWh batteri).
Pris: Grundpris utan batteri 576.000 kronor. De som väljer att hyra 75 kWh batteri betalar 130.000 kronor och sedan 1.799 kr/mån i hyra. Väljer man att hyra ett 100 kWh batteri betalar kunden 240.000 kronor och sedan 2.999 kr/mån i hyra. De som inte vill hyra köper ET5 med 75 kWh batteri för priset 706.000 kronor, med 100 kWh batteri är priset 816.000 kronor. Tillval för denna bil: komfortpaket, 15.000 kr, exteriörkulör First Light Kiss 18.500 kr, 20 tum Gladiator-fälgar 10.000 kr, Nomi mate 7.500 kr, Airglow Orange bromsok 5.000 kr, Smart dimning av panoramatak 15.000 kr, dragkrok 13.000 kr, uppvärmda torkarblad 1.500 kr. Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt börjar vid 2.886 kr/mån (75 kWh-batteri).
En mindre skärm framför ratten ger föraren den viktigaste informationen. Foto: Simon Hamelius.
Senaste tester och provkörningar:
Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället
Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte
VW Grand California 600 – säker husbil med businessclass-känsla
Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK
Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen
Nissan Ariya Evolve överraskar positivt – bra på nästan allt
Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi
Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig
Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin
Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt
Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd
Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten
Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx
Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit
Rymligt och trevligt baksäte. Ryggen är delbar 40/20/40.
I framkant på taket sitter lidarsensorn som kan rita en 3D-bild flera hundra meter framför bilen.
Det här är inte världens rymligaste kombi, men trots allt en kombi – vilket saknats bland elbilarna.
Dörrarna öppnas genom att trycka på en knapp, inte dra i ett handtag. Här ser vi också en del av "stämningsbelysningen".
Tittar man noga så finns det små budskap, här och där.