Text och foto: Christian Nilsson
- Därför ska du slå till: Finns det någon annan suvmodell som är lika praktisk som busig? Förmodligen inte.
- Detta bara älskar man: En äkta Porsche. Älskar du körglädje så älskar du Macan GTS!
- Men detta är uselt: Svårt att hitta något dåligt. Integreringen av Apple Carplay känns lite ålderstigen.
I Sverige har Porsche Macan hamnat lite i skuggan av storebror Cayenne. Vilket är synd då Macan GTS förmodligen är den roligaste suvmodellen du kan köra.
Dessutom gäller det att passa på, då Porsche Macan snart byter skepnad och blir en elbil. Eller så slår du till på ett begagnat exemplar och får en betydligt lägre prislapp.
Den här gången provkör vi Macan GTS med Porsches egen 2,9-liters V6-motor på hela 440 hk. Som snabbast tar det 4,3 sekunder från 0 till 100 km/h och dessutom bjuder V6:an på ett fantastiskt motorljud, speciellt över 4.000 rpm.
Men med det sagt så har man inte förlorat alla praktiska egenskaper i Macan GTS – tvärtom. Det här är en bilmodell som uppfyller de flesta familjebehov.
Med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång tar man sig fram även om det är snö på vägen. Skulle inte utrymmet räcka till så finns det en krok med dragvikten 2.400 kilo.
Häng med i artikeln så ska vi reda ut om Porsche Macan GTS är den perfekta busbilen för dig och familjen.
Oavsett underlag så är Porsche Macan GTS underbart rolig att köra.
Maximal körglädje
Har ni hört talas om Porsches magiska trollspö? På något underligt sätt får de alltid sina bilar att kännas perfekt avstämda mot vägen du kör på. Inte för hårt, inte för mjukt och med en underbar styrkänsla.
Det är som att precis den sträcka du just nu kör på måste ha använts av Porsches ingenjörer när de utvecklade väghållningen. Åtminstone känns det så.
Och Macan GTS är inget undantag. Den är extremt rolig att köra, oavsett underlag. Torr asfalt eller en slaskig grusväg – alltid lika busig!
Chassit och den adaptiva luftfjädringen (standard på GTS) gör ett underbart jobb och trollar helt bort känslan av en högbyggd suv. Fjädringen är lite åt det bestämda hållet, men utan att vara obekvämt hård. Styrkänslan är mycket bra, förmodligen den bästa som går att hitta bland dagens suvmodeller.
Fyrhjulsdriften är anpassad för att ge karaktären av en bakhjulsdriven bil. Längst bak sitter en differentialbroms som ser till att ge precis rätt kraftfördelning mellan bakhjulen. Ingen risk att du blir stående i en isig backe.
Som tillval (16.900 kr) finns ”Porsche Torque Vectoring Plus” med aktiv momentstyrning som lägger mer kraft på ytterhjulen i en kurva. Då styr bilen in bättre och spinner inte bort alla hästarna på innerhjulen (som har sämst grepp).
Vill du pendla till och från jobbet med ett leende på läpparna är Porsche Macan GTS helt rätt bilmodell.
Av Porsches årliga försäljning under 2023 på 320.000 bilar så stod suvarna (Cayenne och Macan) för en andel på 55 procent (175.000 bilar). Klassiska 911:an utgör bara drygt 10 procent.
Relativt rymlig
Med en längd på 4,7 meter är Porsche Macan någorlunda smidig i stadstrafik. Här märks skillnaden tydligt mot storebror Cayenne, som är 493 centimeter lång, nästan 2 meter bred och betydligt knepigare att fickparkera.
Fram sitter man mycket bra i Macan. Stolarna går att ställa in på alla upptänkliga sätt. De ger ett bra stöd utan att bli obekväma på långfärd.
Baksätet är lite begränsat men skorna får plats under framstolarna och det blir en avslappnad vinkel på benen. Avståndet upp till taket räcker till även för långa personer.
Stora barnstolar får plats, men på håret. Takhöjden är godkänd även för fullvuxna men baksätet är inte tänkt för några längre resor. Men det var heller inte väntat för en suv i den här storleken.
Bagagevolymen på 488 liter är ungefär samma som Audi Q5 och Mercedes GLC. Men inte lika bra som exempelvis Skoda Kodiaq, 476 centimeter lång med bagage på 630–765 liter. Kodiaq är dock befriad från sportiga ambitioner, även RS-versionen med 240 hk känns rätt mild jämfört med temperamentet hos Macan GTS.
Dragvikten på 2.400 kilo hos Macan räcker till, såvida man inte ska dra bilsläp eller något annat som är riktigt tungt. Med sådana behov är Porsche Cayenne bättre, som får dra 3.500 kilo.
Stora barnstolar får plats i baksätet. Men bakåtvänt är lite knepigare.
Stabilt infotainment
Med begreppet infotainment menar vi det som förut omfattade bilstereo och navigering. I alla moderna bilar sitter det en pekskärm som innehåller väldigt många av bilens funktioner.
I Porsche Macan GTS, från och med årsmodell 2022, finns den senaste uppgraderingen. Materialval och design är på topp, som man kan vänta sig av det här varumärket.
Pekskärmen är på 10,9 tum, vilket är smått jämfört med många andra men här ryms ändå allt det väsentliga. Grafiken är relativt enkel med symboler och text. Lite gammaldags, men logiskt och helt fritt från buggar.
Behöver man moderna appar och funktioner så är det enkelt att trådlöst koppla in Apple Carplay.
Enkelt, tydligt och stabilt. Hellre det än avancerat och buggigt ...
Smakar det så …
Finns det då inga nackdelar med Porsche Macan GTS? Jodå, som vanligt har det som smakar gott en prislapp som kan dämpa en del av glädjen.
Toppmodellen GTS startar numera på 970.000 kronor. Med några trevliga tillval kan prislappen bli betydligt högre än så.
Till det kommer en ganska törstig motor och därmed även ett högt CO2-utsläpp, som tyvärr ger en hög fordonsskatt. Malusskatten (3 första åren) för Macan GTS hamnar på 23.266 kronor per år. 4:e året sjunker skatten till 3.594 kr/år.
CO2-siffrorna stämmer ganska väl med förbrukningen i verkligheten. 50 mil mellan Halmstad och Stockholm avverkades med en snitthastighet på 105 km/h och 10,2 l/100 km i förbrukning.
Nu har väl ingen förväntat sig att en Porsche ska vara ”billig”. Ett varumärke på den här höga nivån kostar. Men för rättvisans skull ska nämnas att Macan inte är så dyr jämfört med andra Porschemodeller. Det är bara 718 Cayman (680.000 kr) som har ett billigare instegspris än Macan (730.000 kr).
Siktar vi istället in oss på en begagnad Macan blir den ekonomiska kalkylen betydligt trevligare. Macan fick sitt andra och sista facelift till årsmodell 2022 då bilen även fick flera viktiga uppdateringar. På Blocket börjar Macan vid cirka 700.000 kronor, GTS-modellen går att hitta från 830.000 kronor.
Keramiska bromsar finns som tillval. Markeras med gula bromsok.
Viktig uppgradering
Första årsmodellen för Porsche Macan är 2014, de är dock ovanliga i Sverige och merparten är från 2015 och framåt.
Inledningsvis erbjöds V6:or, både bensin och diesel. 2016 tillkom även fyrcylindriga bensinmotorer. De första åren var Macan S Diesel den överlägset mest populära modellen. Till årsmodell 2019 försvann dock dieselalternativet.
De flesta bilmodeller har en livscykel på 7 år men Porsche Macan är inne på sitt 10:e och sista år. Senare under 2024 börjar en helt ny generation Macan levereras men då har man också tagit klivet till att bli elbil, Macan 4 Electric.
Till årsmodell 2022 skedde det andra faceliftet, eller uppgraderingen om man så vill. Front och akter fick lite försiktiga ändringar och LED-ljus blev standard både fram och bak. 7 nya fälgar erbjöds, från 19 till 21 tum.
Störst förändringar skedde på insidan, till årsmodell 2022. Den nya mittkonsolen fick haptiska knappar, pekskärmen växte till 10,9 tum, röststyrning tillkom och ratten var ny – med tydligt släktskap till 911.
Tidigare toppmodellen Macan Turbo med 3,6 V6 och 400 hk (Turbo Performance hade 440 hk) försvann för att ersattes med GTS, som ju har Porsches egen 2,9-liters motor och 440 hk. Samma 2,9 V6 används i både Panamera och Cayenne.
Tekniken finns i huset, används hos Panamera, men tyvärr blev det ingen laddhybrid som alternativ i Macan-utbudet. Vill man ha en laddhybrid med låg fordonsskatt så får det bli Cayenne E-Hybrid (klicka för att läsa provkörning).
I Sverige har Macan hamnat i skuggan av storsäljaren Cayenne. Ungefär 3.500 Macan är registrerade i Sverige.
Dags att summera
I dessa tider när elbilarna tar över allt mer är det faktiskt befriande att trycka på startknappen och höra V6-motorn ryta igång. En pigg förbränningsmotor ger en bil karaktär på ett sätt som en elmotor aldrig kan.
Visst sitter man relativt högt i en Macan, men någon tråkig suvkänsla infinner sig aldrig. När det gäller körglädje känns Macan som en sportig sedanbil. Och vi vet ingen annan suvmodell som är lika körglad, året runt. Möjligtvis skulle det vara Lamborghini Urus, men de har hittills inte velat låna ut en testbil …
Lite smolk i glädjebägaren är dock en relativt stor aptit på bensin och en väldigt tråkig malusskatt. Att behöva betala nästan 80.000 kronor i fordonsskatt under de 3 första åren känns inte kul.
Av ovan nämnda anledning blir det betydligt mer intressant att leta upp en begagnad Macan GTS. Den värsta värdeminskningen har skett och fordonsskatten är mera normal. Leta efter årsmodell 2022 eller nyare för att få Porsches egna, underbara V6:a på 2,9 liter.
Nästa generation Macan blir elektrisk så varför inte ta chansen medan du kan? Roligare och mera praktisk familjebil än Porsche Macan GTS är svårt att hitta!
Porsches fantastiska V6:a är stark som en björn och ryter lika mäktigt. Mycket roligare än en elmotor.
TEKNISKA DATA
Porsche Macan GTS 2023
Motor: V6, turbo, bensin. 2.894 cm3. Toppeffekt 440 hk (324 kW) vid 5.700–6.600 rpm, 550 Nm vid 1.900–5.600 rpm. Sjuväxlad automatlåda (PDK), fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.726/1.927/1.596 millimeter. Axelavstånd 2.807 millimeter. Tjänstevikt 2.136 kilo. Bagagevolym VDA 488/1.503 liter. Max dragvikt 2.400 kilo. Däckdimension fram 265/40-R21, däckdimension bak 295/35-R21.
Prestanda: 0–100 km/h 4,5 sekunder (4,3 med Sport Chrono paket). Toppfart 272 km/h. Bränsleförbrukning 11,3–11,7 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 255–265 g/km.
Pris: Grundpris 910.000 kronor. Pris för denna bil: 1.194.000 kronor. Då ingår bland annat interiörpaket med kontrastsömmar (33.500 kr), läderinteriör Black (26.900 kr), belysta instegslister i kolfiber (25.400 kr), Macan comfortpaket (19.900 kr) panoramatak (17.200), eluppvärmd GT-sportratt (12.100 kr), Sport Chrono-paket (10.400 kr), adaptiv farthållare (8.900 kr). Förmånsvärde: Nettokostnad vid 50 procent marginalskatt från cirka 7.680 kronor per månad.
Ser det ut så här så vet du att du sitter i en Porsche. Tändningsnyckeln till vänster, som det ska vara.
Även en stor vovve trivs i Porsche Macan GTS.
Bagagevolym är 488/1.503 liter. Skulle inte det räcka så kan Macan dra 2.400 kilo.