De flesta av er missade nog inte premiären av Polestar 3, den nya och sportiga suvmodell som blir ett ”syskon” till Volvo EX90. Polestar 3 är 5-sitsig men EX90 blir sannolikt 7-sitsig, precis som föregångaren Volvo XC90.
De här två modellerna ska byggas parallellt i Volvos fabrik i South Carolina, USA. Nuvarande XC90 byggs i Torslandaverken, Hisingen.
Volvo visar inte riktigt allt idag, utan håller lite på hemligheterna till premiärdagen 9 november. Men vi har redan fått en del detaljbilder och även en video som visar ganska mycket av designen.
Som vi kan se blir Volvo XC90 en rymlig familjesuv med ett hjul i vardera hörn och ett långt axelavstånd. Nere i golvet ligger batteripaketet och eftersom det inte behövs något avgassystem eller kardanaxel så finns det heller ingen upphöjd kardantunnel.
Inredningen blir sparsmakad och består av två skärmar. Kan vi hoppas på några fysiska knappar också för klimat och stolsvärme?
Världens säkraste bil
Som väntat har Volvo som ambition att bygga världens säkraste bil. En ambition som vi känner igen ända sedan 1959 då man införde trepunktsbälte (inte en Volvo-uppfinning, men bra ändå).
Volvo vill skapa en utvändig säkerhetssköld som består av 8 kameror, 5 radarenheter, 16 ultraljudssensorer och avancerad lidar. ”Light Detection and Ranging”, förkortat lidar, är en fjärrdetekteringsmetod som använder ljusstrålar i form av en pulserande laser.
Lidarteknik kan liknas vid parkeringssensorer (som använder ultraljud) men de senaste lidarversionerna har en mycket hög precision och kan skapa tredimensionella bilder av omgivningen.
Lidarenheten sitter högt upp på taket, ovanför vindrutan. Motivet till placeringen är att vi ryggradsdjur inte har ögon i knähöjd, utan så högt upp som möjligt. Finns nog goda skäl till det …
Volvos egna uppskattningar visar att antalet allvarliga olyckor kan minska med 20 procent när man använder den nya typen av lidar. Tekniken kan upptäcka en fotgängare på 250 meters avstånd, samtidigt som bilen färdas i motorvägsfart.
Volvo bjuder bara på en suddig bild, men nog ser man släktskapet med XC90?
Stor pekskärm i mitten
Vi kan se på inredningsbilderna att Volvo använder en stor, centralt placerad pekskärm. Den ska mäta 15 tum, om ryktena stämmer. Skärmen framför ratten är betydligt mindre och ganska låg.
Volvo använder sig av principen att ”less is more”, det vill säga att föraren bara ska få den viktigaste informationen istället för all information – som bara blir förvirrande.
Stämmer förhandsuppgifterna får Volvo EX90 ett operativsystem till sitt infotainment som baseras på Android Automotive. Där finns flera appar inbyggda från Google.
Volvos nya säkerhetssystem ska även hjälpa till för att göra EX90 autonom, alltså självkörande. Till vilken nivå som modellen blir självkörande vet vi inte ännu, men sannolikt inte mer än level 3 (föraren kan släppa ratten men behöver övervaka bilen).
Vi vet också att EX90 i en betydligt större utsträckning ska använda sig av återvunnet material. Inredningen ska ha en större andel av naturmaterial som lin, ull och cellulosa (trä). Alla material ska också vara förberedda för att i sin tur kunna återanvändas när bilen tjänat ut.
Ovanför vindrutan, i framkant på taket, sitter lidarenheten. Den kan identifiera objekt 250 meter framför EX90.
Infällda dörrhandtag och en slät kaross ska minska luftmotståndet.
Så här ser fronten ut på EX90. Rundad, strömlinjeformad och lite "mjukare". Gör du tummen upp?
Priset blir premiumhögt
Motorstyrka, räckvidd, batteristorlek och liknande uppgifter får vi vänta på till 9 november. Men sannolikt blir det inte så stor skillnad jämfört med Polestar 3.
Det innebär i så fall två effektnivåer med strax över och under 500 hk samt ett vridmoment runt 900 Nm. 0–100 km/h hamnar förmodligen under 5 sekunder, som bäst. Räckvidden blir runt 550–600 kilometer.
Det vi däremot kan se på bilderna är att Volvo lagt många timmar i vindtunneln för att få EX90 riktigt hal i luften. Dörrhandtagen är infällda och alla skarvar minimala. Lågt luftmotstånd bidrar till en längre räckvidd.
Polestar 3 får en prislapp som startar strax under 1 miljon kronor och vi ska väl inte tro att Volvo EX90 blir så mycket billigare. Speciellt inte med några trevliga tillval och paket.
Man kan studsa inför priset men det är faktiskt inte mycket dyrare än för nuvarande XC90. Volvo är ett internationellt premiummärke och man tar betalt därefter. Sen kan vi drömma om en modern Volvo 240 hur mycket vi vill …
Premiären för Volvo EX90 sker alltså onsdagen 9 november, närmare bestämt i Stockholm, och eventet börjar 15:00. Presentationen går att följa i realtid och streamas på den här länken https://volvoex90event.volvocars.com/
Missa inte att klicka på filmen nedan. Där kan vi se mycket av säkerhetstekniken och filosofin bakom EX90. Plus ganska mycket av designen!