Volkswagen ID.4 lanserades i Sverige under våren 2021. Det har varit en mycket framgångsrik modell för VW som i slutet av januari hade 17.450 exemplar registrerade – enligt färsk statistik från Biluppgifter – vilket gör modellen till den vanligaste elbilen i Sverige.
Om vi betraktar Volkswagen ID.5 som en coupéversion av ID.4 så tillför det ytterligare 2.050 bilar, totalt 19.500 bilar.
Men Volkswagen kan inte slappna av allt för mycket. Elbilsmarknaden är stentuff och på andraplatsen hittar vi Tesla Model 3 med 16.571 registrerade bilar i Sverige.
På tredje plats kommer Kia Niro med 16.477 elektrifierade exemplar. Då räknar vi in både första generationen Kia e-Niro och andra generationen som bytt namn till Niro EV.
Vem blir vinnare 2023?
Den stora frågan är förstås vad som händer under det här året, 2023. Kan Volkswagen behålla kungakronan, eller blir det Tesla som tar över? Kanske Kia?
Tesla chockade hela elbilsmarknaden med att kraftigt sänka priserna på Model 3 samt Model Y – som mest med 100.000–150.000 kronor, beroende på modell (klicka på länken för att läsa mer). Goda nyheter för de som ska köpa en ny Model 3 eller Y, men sänkningen gör att även andrahandsvärdet på begagnade Tesla-modeller sjunker.
Teslas prissänkning sätter också press på resten av biltillverkarna. Ska de följa med nedåt för att behålla sina marknadsandelar?
Polestar 2 ska uppdateras (klicka för att läsa mer) men där höjer man istället priserna. Ford har meddelat att man sänker priserna på Mustang Mach-E och det innebär lägre priser även i Sverige.
Under våren lär vi få fler besked från andra biltillverkare. Vår gissning är att det räknas febrilt hos huvudkontoren just nu.
För de som ska köpa ny bil kan det vara en god idé att inte skriva på kontraktet riktigt ännu utan vänta 1–2 månader. Sannolikt kommer det fler prisjusteringar hos bilhandeln.
Blir Tesla Model 3 den vanligaste elbilen i Sverige 2023?
Dyster bilförsäljning
Idag (1 februari) presenterar branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) siffrorna för svensk bilhandel. Januari blev en mycket dyster månad, faktiskt den sämsta sedan 2009 med pågående bank- och finanskris.
Totalt nyregistrerades 14.601 bilar, en sänkning jämfört med fjolåret på nästan 27 procent. Och då var ändå januari 2022 en dålig månad den också.
Orsaken till den låga nybilsförsäljningen är ändrade skatteregler från årsskiftet. De som kunde köpte sin bil i december, då bonusen var högre.
En annan orsak till nedgången i januari var hushållens försämrade köpkraft. Höga elpriser, höjd ränta och kraftig inflation gör att många privatpersoner skjuter fram sitt bilköp.
Både privatleasing och finansiering av billån (saklån) baseras på rörlig ränta. När Riksbanken höjer sin ränta så slår det direkt mot bilhandeln.
Eller blir det kanske Kia Niro EV som tar kungakronan i år?
Snart 6 miljoner fordon
Tittar vi på helheten så finns det cirka 5 miljoner registrerade personbilar i Sverige. Varje år nyregistreras ungefär 300.000 personbilar, men många skrotas och en hel del begagnade bilar exporteras ut ur landet. Ökningen totalt brukar ligga kring en eller ett par procent per år.
Till det kommer cirka 600.000 lätta lastbilar och 85.000 tunga lastbilar samt 50.000 A-traktorer. Dessutom runt 17.000 mopedbilar. Vi börjar alltså närma oss 6 miljoner fordon i Sverige med fyra hjul (eller fler än fyra, som för många tunga lastbilar).
Det land i Norden som har flest bilar i förhållande till antalet invånare är Finland med 790 bilar per 1.000 invånare, tvåa är Island med 720 bilar, Norge har 635 och Sverige 545.
Siffrorna är de senast rapporterade från Wikipedia. ”Sämsta” landet är kanske inte helt oväntat Nordkorea, med 1 bil per 1.000 invånare.
Artiklar i samma ämne:
Tesla sänker priserna med upp till 150.000 kronor
Bilåret 2022 kan summeras – här är vinnare och förlorare
Priserna på begagnat går ner – detta måste du veta vid bilköp
I slutet av januari fanns det 17.450 VW ID.4 registrerade i Sverige.