Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

Volkswagen ID.5 Pro Performance är en folkelbil med tuff design

Lästid: 7 min

Nya Volkswagen ID.5 är coupéversionen av ID.4. Förutom taket är det lätt att känna igen sig och charmas av alla goda egenskaper. Men tyvärr finns det också flera irriterande missar.

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: En vettig folkelbil – fast coupé.
  • Detta bara älskar man: Helheten, och tuff design.
  • Men detta är uselt: Infotainment är väldigt buggigt.


Man kan säga att nya Volkswagen ID.5 är den snygga brorsan till ID.4. Coupéformen stjäl en centimeter av takhöjden men de flesta sitter ändå bra i baksätet.

VW ID.5 är faktiskt förbättrad på ett par viktiga områden. En uppdatering av mjukvaran har ökat förmågan att ta emot snabbladdning. Dessutom har aerodynamiken förbättrats, vilket ger en något längre räckvidd jämfört med ID.4.

Vid lanseringen av ID.3 och den förhöjda ID.4 fanns det gott om ”buggar” (fel) i bilarnas programvara. Nykomlingen ID.5 levereras med version 3.1 av mjukvaran ID.Software och den är väsentligt bättre – men är långt ifrån bra. Det finns fortfarande fel som irriterar och funktionerna är inte alltid glasklart logiska.

VW ID.5 är alltså lite förbättrad – lite snyggare skulle kanske en del säga – och är bättre utrustad från start jämfört med ID.4. Men är det en bra elbil för familjen? Häng med i texten så ska vi ta reda på det!

En trend som håller i sig

Det har blivit något av en modetrend att göra coupémodeller av suvar. BMW X6 var först ut 2008 och många fnyste då åt den märkliga modellen.

Men BMW sålde mer än dubbelt så många X6 som man räknat med och skrattade hela vägen till banken. Snart skulle det komma många fler suvar med coupévinkel på taket.

ID.5 är Volkswagens första suvcoupé, men som ni redan gissat är mycket av modellen baserad på ID.4. Front och akter skiljer sig lite åt mellan modellerna, ID.5 har andra LED-strålkastarna och en tydligt markerad bakvinge. Samt en mer sluttande taklinje, förstås. Även inredningen i ID.5 är lite mer påkostad i grundutförandet.

Volkswagen hävdar själva att det är bara 11 millimeter som skiljer de båda modellerna åt i invändig takhöjd. Även med panoramataket, som stjäl en del takhöjd, är det inga problem för en person på 180 centimeter att sitta bekvämt i baksätet.

Inte heller bagageutrymmet har försämrats i ID.5, jämfört med ID.4. Så gillar du designen på ID.5 är det bara att slå till, det finns inga praktiska nackdelar med denna coupésuv.

Utom på en punkt – bakåtsikten. Den har faktiskt blivit sämre på ID.5, även om den inte är direkt lysande hos ID.4 heller. Parkering går dock utmärkt då backkameran ger en god överblick.

Taket lutar ner lite på VW ID.5, vilket ger en ”coupélinje”.

Tillräckligt pigg i vardagen

Har man kört Volkswagens elbilar ID.3 och ID.4 så är det mesta mycket välbekant hos ID.5. Som alla elbilar är ID.5 Pro Performance blixtsnabb från stillastående, men när man kommer upp i 70–80 km/h mattas accelerationen. 

Det går inte att trolla bort det faktum att ID.5 väger över 2,2 ton och ”bara” har 204 hk. Men under stadskörning känns bilen pigg och trevlig.

Det är lätt att bli bortskämd av vissa elbilars enorma effekt, men ärligt talat räcker ID.5 Pro Performance till i vardagen. Godkänt och inget att klaga på, egentligen. De som har tung högerfot ska dock välja GTX med 299 hk och fyrhjulsdrift, effektskillnaden är påtaglig.

Det går att välja till aktiva, adaptiva stötdämpare men vår testbil hade inga DCC-dämpare. Även med konventionell fjädring blir det fullt godkänt. Pro Performance har 19-tumshjul och de bidrar till den fina komfortkänslan. Det finns även 20 och 21 tum att välja till, men då lär man tappa en del komfort och förmodligen vara i mer behov av DCC.

Styrkänslan är begränsad och filtrerad, som den är på de flesta moderna bilar. Men servonivån går att justera för den som vill ha lite tyngre känsla i ratten.

Dyr i inköp – billig i drift

Volkswagen ID.5 tillverkas i tre versioner, men till Sverige kommer inte bakhjulsdrivna Pro med 174 hk. Därför har vi två versioner att välja på, bakhjulsdrivna Pro Performance med 204 hk och fyrhjulsdrivna GTX med 299 hk.

Vi provkör ID.5 Pro Performance med ett grundpris på 569.900 kronor, vilket är 25.000 mer än ID.4 Pro Performance. Väljer man att privatleasa ID.5 ligger månadskostnaden på 5.675 kronor.

Som jämförelse startar den motorstarkare och fyrhjulsdrivna ID.5 GTX på 634.900 kronor. 

Ska vi jämföra priser så kostar Tesla Model 3 i sin nuvarande basversion med 491 kilometer räckvidd och bakhjulsdrift 629.990 kronor. En Polestar 2 Long Range med framhjulsdrift och 515–551 kilometer räckvidd kostar från 549.000 kronor.

Alla priser är exklusive miljöbonusen på 70.000 kronor, som betalas ut till bilägaren efter 6 månader (sänks till 50.000 efter årsskiftet). Till detta kommer låg fordonsskatt (360 kr/år) och en sannolikt låg värdeminskning, då många vill köpa begagnad elbil.

Den slutsats vi kan dra är att VW ID.5 kostar en vacker peng i inköp, men är trots det rimligt prissatt (jämfört med konkurrenterna) och har låga driftkostnader. 

Vi väntar på uppdatering

Har man aldrig kört elbil är Volkswagens ID.3, ID.4 och ID.5 en bra utgångspunkt för att lära sig mer. Pekskärmens menysystem är föredömligt enkelt och som förare får man inte för mycket information samtidigt.

Nackdelen med den enkla grafiken är att den uppfattas som lite väl avskalad. Porsche och Mercedes är bättre på att designa sina menysystem så att känslan blir mer unik och lyxig – utan att förlora i tydlighet.

Vårt testexemplar var utrustad med Head-up Display, som projicerar en bild på framrutan och därmed behöver man inte titta ner på instrumenteringen speciellt ofta. Väldigt användbart, speciellt i stadstrafik där man behöver fatta snabba beslut och hålla ögonen på alla andra trafikanter.

Tyvärr har Volkswagen ännu inte fått ordning på sitt infotainmentsystem, det vi förr kallade för bilstereo och navigation. Systemet blir segt, har ibland slö respons och hänger sig. Man får stanna, slå av tändningen och starta upp igen – ungefär som med datorer på 90-talet.

Inte heller röststyrningen fungerar speciellt bra, men det gör den heller inte hos andra tillverkare. På det här området måste vi tyvärr ge Volkswagen icke godkänt. Förhoppningsvis kommer det snart uppdateringar som förbättrar upplevelsen av infotainmentsystemet.

Laddar tillräckligt snabbt

Är man på resa och behöver snabbladda gäller det att hitta en laddstolpe som kan ge de maximalt 135 kW som ID.5 Pro Performance kan ta emot. De flesta laddstolpar ger inte mer än 50 kW.

Men hittar man en starkare laddstolpe så ska ID.5 kunna komma från 5–80 procent laddningsgrad på 29 minuter. Det är ganska bra, men det finns de som är bättre. Kia EV6 går från 10–80 procent på endast 18 minuter.

Laddar man hemma eller på jobbet, med en trefas laddbox som kan ge 11 kW, så behövs 7 timmar och 30 minuter från 0–100 procent laddningsgrad.

För att få skona batteriet bör man inte släppa ner laddningen under 30 procent, men i vardagens pendlande heller inte gå över 80 procent.

Den lilla skärmen framför ratten kunde gärna vara större och grafiken snyggare.

Skydd mot strömavbrott

En annan förbättring som Volkswagen ID.5 har – men som inte fått så mycket uppmärksamhet – är att bilen kan fungera som en jättelik ”powerpack” till ett hushåll.

Om hushållet har möjlighet att ta emot likström så kan ID.5 leverera energin. Då kan man exempelvis ladda upp elbilen under natten när priset för el är lågt, för att sedan försörja hushållet under dagtid när elpriset är mycket högre. Eller bli en livräddare under ett strömavbrott.

Hittills har det inte funnits någon större efterfrågan på den här typen av ”omvänd laddning” och i Sverige finns det väldigt få sådana installationer. En vanlig laddbox för växelström kan inte låta likströmmen flöda tillbaka in i huset.

Men i USA börjar intresset öka för att kunna skydda sig mot strömavbrott och det är inte omöjligt att vi får en sådan trend även i Sverige.

Kommersiellt blir det intressant då en kund kan ladda sin elbil billigt under natten och sedan sälja tillbaka strömmen till elbolaget under dagen – till ett högre pris. Om några år kommer elbilar vara så vanliga att den här typen av energilagring kan få stor betydelse, både för konsumenter och stabiliteten i elkraftnätet.

Inredningen är ganska sparsmakad och stolarna är inte bekväma vid långfärd.

Praktisk och snygg 

När vi summerar intrycken hos Volkswagen ID.5 är de i stort sett enbart positiva. Det här är en ”folkelbil” som passar de flesta familjer, dessutom med en tuff design.

Det trista är väl att allt är så välbekant, om man tidigare kört ID.3 och framför allt ID.4. Välbekant är tyvärr också det buggiga infotainmentsystemet, som kan krångla en hel del.

Både räckvidd och snabbladdning ligger på en hyggligt bra nivå. Kupéutrymmet är bra, trots en taklinje med coupéstuk.

Låg skatt, låga driftkostnader och bra andrahandsvärde gör den ekonomiska kalkylen god. ID.5 kostar lite mer än ID.4 men är i gengäld mer välutrustad i grunden. 

Behöver man frakta mycket så går det att välja till dragkrok. Totalt sett är det mest positiva intryck hos Volkswagen ID.5 Pro Performance, en alldeles utmärkt familjebil. Speciellt om man gillar den fräcka takprofilen!


TEKNISKA DATA
Volkswagen ID.5 Pro Performance 2022

Motor: Elmotor. Toppeffekt 204 hk (150 kW), 310 Nm. Bakhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.599/1.852/1.612 millimeter. Axelavstånd 2.766 millimeter. Tjänstevikt 2.225 kilo. Bagagevolym VDA 549/1.561 liter. Max dragvikt 1.000 kilo. Däckdimension 235/55-R19 fram, 255/50-R19 bak. Batteristorlek 77 kWh. Räckvidd 512 kilometer (WLTP). Laddning AC 11 kW, laddning DC 135 kW.
Prestanda: 0–100 km/h 8,5 sekunder. Toppfart 160 km/h. 
Pris: Grundpris 569.900 kronor. Pris för denna bil: 702.600 kronor.