Var fjärde bil i Sverige är en Volvo och det finns väl inte någon med körkort som åtminstone en gång kört eller ägt en Volvo.
Det hade byggts bilar i Sverige långt innan den första Volvon rullade ut ur fabriksporten i april 1927. Scania började till exempel bygga personbilar redan 1902. Men det var Volvo som skulle bli den första stora tillverkaren med internationell export.
Vi firar 95-åringen med att samla en del roliga och spännande fakta om Volvo. En del har du kanske hört förut, men mycket är nog nytt – trots att det är historia.
Volvo betyder ”jag rullar”
Varumärket Volvo grundades redan 22 juni 1915. Det var kullagertillverkaren SKF som insåg att Volvo betyder ”jag rullar” på latin. Ett utmärkt varumärke för kullager, men det användes ganska sparsamt som dotterbolag till SKF.
Gustaf Larson, som blev AB Volvos första vd, hade jobbat på SKF och drog sig till minnes att varumärket Volvo knappt använts. Ett perfekt namn för en biltillverkare, och resten är ju historia som det brukar heta.
SKF gick även in och investerade i AB Volvo under uppstarten och erbjöd även en fabrikslokal i Lundby, Hisingen. De första åren blev ganska skakiga då bilarna inte sålde speciellt bra.
Sturehofs kräftskiva blev starten
Av en tillfällighet stötte Gustaf Larson ihop med Assar Gabrielsson på restaurang Sturehof i Stockholm. Det var i augusti 1924 och de var gamla kollegor från SKF. Säsongens kräftor hade lockat dem till Sturehof, där samtalsämnet snart bara handlade om bådas stora intresse för bilar.
Då ska man veta att 11 år innan hade Henry Ford inlett en produktionsteknisk revolution. Med den snillrika och ytterst effektiva massproduktionen av modellen T-Ford – som byggdes längs ett ”löpande band” – gick det att drastiskt sänka tillverkningskostnaden. Varför inte ta de idéerna till Sverige?
”Tiden är mogen för en stor, svensk biltillverkare,” enades Larson och Gabrielsson om. Redan en månad var senare var arbetet igång med de första ritningarna och AB Volvo bildades 1926. Gustaf Larson och Assar Gabrielsson skulle fortsätta att jobba ihop resten av sina liv.
ÖV4 Jakob föddes 14 april 1927
På förmiddagen 14 april 1927 rullade den första Volvon ut ur fabriksporten i Lundby. Modellnamnet var ”Öppen Vagn 4”, vilket syftade på karossen och den fyrcylindriga motorn. Den var på 2,0 liter och gav 28 hk.
Namnet ÖV4 var rätt opersonligt och modellen fick i folkmun heta Jakob, efter en av prototyperna från 1926. Lundbyfabriken hade ett 60-tal anställda som byggde fem bilar per dag.
Strax under 1.000 ÖV4 byggdes och 1929 ersattes den av PV651, en modernare och större bil med sexcylindrig motor. PV651 blev Volvos första modell som faktiskt gav en liten vinst till företaget.
Symbolen blev till av en slump
Volvo symboliseras ju av det diagonala ”strecket” över grillen med järntecknet i mitten. Själva järntecknet (Mars) är ett av de äldsta ideogram som finns.
Volvoemblemet designades av Helmer MasOlle, och anslöt sig till en romersk tradition av manlighet, styrka och järn (från vilket vapen tillverkades). Men av praktiska skäl så kunde man inte fästa emblemet direkt mot kylaren, utan fick fästa det med ett diagonalt band från hörn till hörn.
Detta diagonala band blev med åren en starkare grafisk signatur än själva järntecknet. Alla Volvomodeller, personbilar som lastbilar, går även på långt håll att känna igen på grund av detta diagonala ”streck”. En tillfällighet, alltså, men en väldigt framgångsrik symbol för ett varumärke!
Bilarna sålde dåligt
Volvos första personbilsmodeller sålde dåligt. Inte ens den moderna PV36, kallad Carioca, som lanserades 1936 blev någon succé.
Däremot sålde Volvos lastbilar mycket bra och ekonomiskt var det dessa framgångar som räddade företaget. 1939 köptes Penta upp och inlemmades, även marinmotorerna gick som smör i solsken.
Det var inte förrän PV 444 började produceras 1947, som man förnuftigt nog utvecklat redan under andra världskriget, som Volvo fick en riktig storsäljare.
Volvos tegelsten gjorde succé
Volvo PV skulle följas av Amazon, 140 och hösten 1974 lanserades den uppdaterade 240-serien. Volvo 240 blev en succé och tillverkades i 19 (!) år.
Jan Wilsgaard stod för den lådformiga designen som i USA fick smeknamnet ”The Brick” (tegelstenen). Även om inte designen charmade alla så hade 240 en robust teknik och hög tillförlitlighet, dessutom bra krocksäkerhet.
Racingversionen Volvo 240 Grupp A blev framgångsrik och fick smeknamnet ”The Flying Brick”. Totalt tillverkades nästan 2,7 miljoner Volvo 240.
Säkerhetsarbetet har hyllats
Volvo PV och Amazon blev 1959 först med att ha trepunkts säkerhetsbälte som standard. En bedrift och innovation som räddat många liv.
Men det var inte Volvo som uppfann trepunktsbältet, det patenterade amerikanerna Roger W Griswold och Hugh DeHaven i USA 1951.
Via Vattenfall letade sig kunskaperna om det smarta trepunktsbältet till Volvo, som konstruerade en bättre infästning i kardantunneln. Något som man också fick patent på, men långt senare.
Volvo V70 XC stakade ut framtiden
I mitten av 90-talet insåg Volvo att högbyggda personbilar var en modefluga som inte gick att ignorera. Raskt höjde man markfrigången på V70 (den uppdaterade 850 kombi) och lade till modellnamnet Cross Country.
Vips skapade Volvo en ny storsäljare som banade vägen till den omåttligt populära XC90 (2002) och senare även XC60 (2008) samt XC40 (2017).
Volvos suvmodeller har varit storsäljare och under många år utgjort tre fjärdedelar av den totala försäljningen.
”Framtiden är elektrisk”
Volvos försäljning har under en lång följd av år satt nya rekord. Men elbilar var man inledningsvis tveksamma till.
”Rena elbilar tror vi inte på,” sa vd Håkan Samuelsson till Dagens Nyheter 2014. Men redan ett par år senare hade Håkan Samuelsson fått ändra uppfattning.
Utvecklingen av förbränningsmotorer är avslutad och nu läggs alla resurser på elektrifierade modeller. Det långsiktiga målet är att senast 2030 producera enbart elektriska Volvobilar.
Ordet ”bil” är unikt
Avslutningsvis kan vi inte undanhålla er läsare från en liten detalj som nog gått de flesta förbi.
Ordet bil är unikt för skandinaviska språk, en förkortning av automobil. I de flesta andra språk har förkortningen blivit ”auto”, som i finskan. I engelskan används ”car”, som syftar på vagn.
Benämningen bil kom till 1902 efter en tävling i den danska tidningen Politiken. Redaktionen ville använda det ljudhärmande ordet ”Töf” men efter debatt med läsarna enades man om att ”Bil” var enklare att böja och använda i sammansatta ord.
Senare på våren 1902 dyker ordet bil upp i svenska och även norska tidningar. Orden bil och automobil lever dock tillsammans under flera decennier, tills bil tar över under 30-talet.
Lundbyverken på Hisingen var en före detta SKF-fabrikslokal och här byggdes den första Volvon, ÖV4 Jakob. Bakom ratten sitter försäljningschefen Hilmer Johansson. Det var skärtorsdag 14 april 1927 och egentligen hade bilen blivit färdigbyggd under natten, men nu kunde man rulla ut den i solskenet framför de väntande fotograferna, strax efter 10. Som vi vet produceras det än idag Volvobilar på Hisingen, men i Torslandaverken.