Volvo XC90 ersätts med elbilen EX90 – visas 9 november
Nyhet

Volvo XC90 ersätts med elbilen EX90 – visas 9 november

Lästid: 2 min

Snart är det premiärdags för nästa generation Volvo XC90, som byter namn till EX90. Den nya elbilen blir fullproppad med avancerad säkerhetsteknik som ”skyddar genom förståelse”.

Bit för bit kan vi lägga pussel med det som ska bli nästa generation Volvo XC90. Namnet skiftar till EX90 för att markera att den stora suvmodellen endast ska erbjudas som elbil.

Volvo XC90 ska byggas i USA, tillsammans med koncernsyskonet Polestar 3 – som du kan läsa mer om på denna länk. Vi räknar med att båda modellerna lanseras på sina respektive marknader under 2023.

Exakt hur Volvo EX90 ska se ut vet vi inte. Men bilden ovan visar en patentskiss som används för att skydda designen från kopiering. Det vi ser på skissen visar uppenbara släktdrag med nuvarande XC90, XC40 Recharge och även konceptbilen Volvo Concept Recharge som visades 2021.

Volvo Concept Recharge visades sommaren 2021 och den ger en vink om hur EX90 ska se ut.

Digital säkerhetsbur

Den officiella premiärvisningen av Volvo EX90 ska ske 9 november. Det vi vet redan nu är att Volvos nya flaggskepp får massor med ny säkerhetsteknik. 

Säkerhetsnivån i EX90 blir högre än någon annan tidigare Volvomodell, vilket är det vi förväntar oss efter många decennier av innovationer som höjt säkerhetsnivån.

Volvo har strävat efter att skapa en utvändig säkerhetssköld som består av 8 kameror, 5 radarenheter, 16 ultraljudssensorer och avancerad lidar. ”Light Detection and Ranging”, förkortat lidar, är en fjärrdetekteringsmetod som använder ljusstrålar i form av en pulserande laser. 

Lidarteknik kan liknas vid parkeringssensorer (som använder ultraljud) men de senaste lidarversionerna har en mycket hög precision och kan skapa tredimensionella bilder av omgivningen.

Volvos egna uppskattningar visar att antalet allvarliga olyckor kan minska med 20 procent när man använder den nya typen av lidar. Tekniken kan upptäcka en fotgängare på 250 meters avstånd, samtidigt som bilen färdas i motorvägsfart.

Men tydligare ändå är de här patentskisserna. Sannolikt blir det ungefär så här som Volvo EX90 ser ut.

Återvunnet material

Volvo beskriver sin teknik som att den ”skyddar genom förståelse”. Det är en intelligent teknik som förstår både föraren och trafikmiljön.

Volvos nya säkerhetssystem ska även hjälpa till för att göra EX90 autonom, alltså självkörande. Till vilken nivå som modellen blir självkörande vet vi inte ännu, men Volvo lovar att berätta mer den närmaste tiden fram till premiärdagen 9 november.

Det vi också vet om EX90, och övriga kommande Volvomodeller, är att man i en betydligt större utsträckning ska använda sig av återvunnet material. Inredningen ska ha en större andel av naturmaterial som lin, ull och cellulosa (trä).

Alla material ska också vara förberedda för att i sin tur kunna återanvändas när bilen tjänat ut.

De uppgifter som cirkulerar berättar att Polestar 3 och Volvo EX90 får en räckvidd över 60 mil, ett batteripaket på mer än 100 kWh samt snabbladdning med 800 volt – som Porsche och Kia.