Man kan inte få allt, brukar en del säga. Men sen finns det bilar som Xpeng G9 AWD Performance där faktiskt alla goda egenskaper kombineras!
I rymliga Xpeng G9 får hela familjen plats och alla sitter i business class med inställningsbara stolar och påkostade, lyxiga material. Panoramatak i glas är standard.
Komforten är på högsta nivå, tack vare luftfjädring och elektroniskt styrda stötdämpare som anpassar sig till alla underlag och körstilar. Flera körprofiler finns att välja och den som väljer sportläget får en mycket underhållande upplevelse.
Bullernivån i kupén är behagligt låg, inga problem att föra ett samtal mellan fram- och baksäte. Varken däckbuller eller vindbrus hörs.
Det avancerade infotainmentsystemet hjälper föraren att navigera rätt och ha tillgång till sina favoritappar. I mitten av instrumentbrädan sitter två stora pekskärmar där den till höger är avsedd för passagerarens underhållning. Röstassistans ingår, givetvis.
Vill du boka en provkörning av Xpeng G9 AWD Performance? Klicka på den här länken.
Grundpriset för Xpeng G9 AWD Performance är 829.900 kronor.
Blixtrande snabb
Xpeng G9 AWD Performance har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift, vilket behövs då maxeffekten är hela 551 hk (405 kW) och 717 Nm i vridmoment.
Trots sin storlek innebär det att Performance-versionen accelererar som en väldigt snabb sportbil. 0–100 km/h avverkas på endast 3,9 sekunder!
Toppfarten är begränsad till 200 km/h, vilket är ovanligt högt för en elbil.
Med en batteristorlek på 98 kWh har Xpeng G9 en mycket god räckvidd på upp till 520 kilometer. Med laddbox hemma så laddar man batteriet från 5–100 procent på 11 timmar.
Ett riktigt trumfkort hos Xpeng G9 AWD Performance är den extremt kraftfulla snabbladdningen, upp till 300 kW. Xpeng har valt en batteriteknik med spänningen 800 volt, vilket är ovanligt bland elbilar. Ute på långfärd räcker det med ett kort stopp på 20 minuter för att ladda från 10 till 80 procent.
Har man riktigt bråttom så räcker det med ett stopp på 5 minuter för att fylla på ytterligare 10 mils räckvidd.
Inredningen är mycket påkostad och ljudsystemet kommer från danska Dynaudio.
Hög teknisk nivå
Den aktiva säkerheten i Xpeng G9 är mycket hög. Föraren får hjälp av flera assistanssystem som autobroms, aktiv farthållare, vingelvarning, döda-vinkel-varning, skyltavläsning, kollisionsvarning både fram och bak, parkeringsassistans, med mera.
En säkerhetsfunktion som speciellt föräldrar uppskattar är att dörrarna varnar när de öppnas om till exempel en cyklist närmar sig.
Den höga säkerhetsnivån är ett resultat av avancerad teknik och en mängd sensorer. Det finns inte mindre än 12 ultraljudssensorer, 7 kameror, fem högupplösta radarsensorer och fyra 360-kameror. Dessutom en kamera i kupén.
Den höga tekniknivån är unik för Xpeng G9 och den utvecklas kontinuerligt. Uppdateringarna sker automatiskt och trådlöst, så kallad OTA (Over-The-Air programmering).
Den stilsäkra designen utmärks av en stram elegans.
Prisvärd prestandasuv
Hur design upplevs är förstås högst individuellt och subjektivt. Men Xpengs designteam har medvetet valt en ganska stram stil, mer elegant än extrovert.
Att designen går hem märks när vi kör genom centrala Stockholm. Folk vrider verkligen på huvudet när man passerar. Är bilen parkerad dröjer det inte länge förrän en eller flera är framme och nyfiket tittar in på inredningen.
Med så mycket teknik, prestanda och lyxdetaljer förväntar man sig ett sjusiffrigt pris för Xpeng G9 AWD Performance. Det är där flertalet modeller i det här segmentet hamnar. Men grundpriset är 829.900 kronor, vilket även det gör Xpeng G9 AWD Performance unik.
Xpeng G9 RWD Standard Range, med bakhjulsdrift och 313 hk, kostar från 699.990 kronor. Xpeng G9 RWD Long Range, med samma effekt och räckvidden 570 kilometer, kostar från 749.900 kronor.
Förmånsvärdet för Xpeng G9 är lågt. Nettokostnaden hamnar på 2.889 kr/mån vid 50 procent marginalskatt.
Vill du läsa mer om Xpeng G9 AWD Performance? Klicka på den här länken.
Även i baksätet går det att göra elektriska justeringar av sittpositionen.
TEKNISKA DATA
Xpeng G9 AWD Performance 2023
Motor: Dubbla elmotorer, fram och bak. Toppeffekt 551 hk (405 kW), 717 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.891/1.937/1.670 millimeter. Axelavstånd 2.998 millimeter. Tjänstevikt 2.360 kilo. Bagagevolym 660/1.576 liter, frunk 71 liter. Max dragvikt 1.500 kilo. Däckdimension 255/45-R21. Batteristorlek 98 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 3,9 sekunder. Toppfart 200 km/h. Räckvidd 520 kilometer (WLTP). Energiförbrukning 21,3 kWh/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 0 g/km. AC-laddare 11 kW, 5–100 procent på cirka 11 timmar. Snabbladdning (DC) 300 kW, 10–80 procent på 20 minuter. Externt effektuttag, V2L, 3,3 kW 230V AC.
Pris: Grundpris 829.900 kronor. Pris för denna bil: 895.690 kronor (Premium komfort och ljudpaket, 39.990 kr. Elmanövrerad dragkrok, 12.900 kr. Silver frost exteriörkulör, 12.900 kr.)
Xpeng G9 AWD Performance är anpassad för svenskt klimat med eluppvärmda stolar (även bak), eluppvärmd ratt och vindruta. Värmepump är standard och sparar energi vid uppvärmning vintertid.
Xpeng G9 AWD Performance rullar på 21-tumsfälgar och Michelin Pilot Sport-däck. Ger bra grepp och fin komfort.
Den högra skärmen visas bara för passageraren i framsätet. Från förarens position är skärmen "tom".
Bilderna går att förstora om man öppnar dem i en egen flik, eller sparar som bild i mobilen.