Dagens dieselmotorer har en avancerad avgasrening som gör utsläppen mycket små, jämfört med för 10–15 år sedan. Det behövs, eftersom EU har infört allt strängare avgaskrav.
En svår utmaning för motoringenjörerna har varit att få ner nivån av kväveoxider, NOx. Den teknik som de flesta valt är en så kallad SCR-rening där man sprutar in ureavätska – produktnamnet är AdBlue – som gör att ammoniaken reagerar med kväveoxiderna som ombildas till ofarligt kväve och vatten.
Priset för AdBlue har haft en dramatisk utveckling. På knappt tre månader har priset fördubblats. De som köper en 5-litersdunk hos Biltema får idag betala 30 kr/l, som ett prisexempel. De mackar som har en egen pump för AdBlue brukar ligga kring 15 kr/l.
AdBlue tillverkas i flera industrier i Europa. Men det som oroar är att tillverkningen behöver råvaror som naturgas, som bland annat importerats från Ryssland. Flera länder har stoppat den importen och risken för brist på AdBlue har lett till hamstring på vissa håll i Europa.
Drabbar hela samhället
Uppgifter från branschorganisationen Bil Sweden gör gällande att det finns cirka 600.000 personbilar i Sverige som behöver AdBlue till sina dieselmotorer. Till detta kommer nästan samtliga lastbilar, där SCR-reningen använts sedan lång tid tillbaka.
Eftersom en majoritet av alla leveranser av gods och varor sker med lastbil vore det en katastrof om AdBlue tog slut. Samma sak med alla dagliga persontransporter. Många arbetsplatser skulle få driftproblem om inte personalen kan ta sig till jobbet.
Enligt branschanalytiker finns det få tecken på att AdBlue riskerar att ta slut. Såvida inte många företag och privatpersoner börjar panikhamstra den viktiga tillsatsen.
Förvaras frostfritt
Dieselmotorer i personbilar och lastbilar som är byggda för att ha AdBlue som tillsats kan inte köras utan denna. Detta eftersom avgasreningen fungerar mycket sämre utan AdBlue.
Som förare får man en varning att tillsatsmedlet är på väg att ta slut och uppmanas att fylla på mer. Men känner motorstyrningen att AdBlue är helt slut så tvingas motorn ner i ett ”nödläge” med lägre motoreffekt. Då kan fordonet endast färdas i låg hastighet till närmaste mack.
Att köra helt slut på AdBlue är inte alls bra då systemet av rör och ventiler kan täppas till av kristalliknande, torkade rester av vätskan. I värsta fall går det inte att rengöra systemet utan det måste bytas ut, vilket blir kostsamt.
Att ha en dunk AdBlue hemma kan alltså vara klokt, om man behöver fylla på. Men då ska man hålla i minnet att AdBlue är känsligt för sträng kyla. Fryspunkten brukar ligga kring minus 11 grader.