Antalet A-traktorer har fördubblats – nu 50.000 i Sverige
Nyhet

Antalet A-traktorer har fördubblats – nu 50.000 i Sverige

Lästid: 3 min

Svenska tonåringar behöver en säker, hyggligt billig bil och det är A-traktorn. På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats, vilket får regeringen att fundera över reglerna. Borde maxhastigheten på 30 km/h höjas?

”Blott Sverige svenska krusbär har” skaldade Carl Jonas Love Almqvist 1838. Men idag borde dikten lyda ”Blott Sverige svenska A-traktorer har.”

A-traktorer är något unikt för Sverige och de har snabbt ökat i popularitet. På drygt 2 år har antalet A-traktorer fördubblats och är nu uppe i nästan 50.000 registrerade fordon.

Den riktiga ökningen tog fart under 2020, då Transportstyrelsen plötsligt ändrade i regelverket och gjorde det tekniskt betydligt enklare att bygga om en personbil till A-traktor.

Tidigare fanns krav på att reglera maxhastigheten 30 km/h med mekaniska ingrepp, vilket ofta krävde så kallade ”dubbla växellådor”. Eller en bil med lågväxel (som många pickuper har).

Den regeln övergavs och nu räcker det om A-traktorer har en elektronisk begränsning. Något som går att programmera in i motorns styrenhet, eller lösas med separat elektronik som förhindrar bilen att gå över 30 km/h.

Nya regler till A-traktorer

Att A-traktorer är så populära beror på att många tonåringar – och deras föräldrar – sätter stort värde på personlig, bekväm och säker mobilitet. Visst, man kan köra moped eller motorcykel men det är inte så kul i ett land där halva året består av köld och snöslask.

Ett alternativ till A-traktorn är mopedbil, som dessutom får köras i 45 km/h. De största nackdelarna med mopedbilar är ett relativt högt pris och en väldigt dålig krocksäkerhet.

En hyggligt modern personbil som bara körs i 30 km/h får betraktas som extremt säker vid en krock. Något man inte kan säga om mopedbilar där vi dess värre sett flera tragiska dödsolyckor de senaste åren. Antalet olyckor med mopedbilar har ökat med 250 procent på bara fem år.

Men tyvärr finns det flera gamla lagar som ”övervintrat”, från den äldre varianten Epa-traktor, till A-traktorerna. Det finns till exempel inget krav på säkerhetsbälten och vinterdäck för en A-traktor. Vilket man naturligtvis borde ha.

Toppfarten kan ”varieras” 

En nackdel med elektronisk reglering av maxhastighet på A-traktorer är att den relativt lätt kan manipuleras. En dold strömbrytare kan få A-traktorn att köra lika fort som en vanlig personbil.

A-traktorer får köras från det att föraren fyllt 15 år och tagit ett AM-körkort, alltså moped klass 1. Samma regel gäller för mopedbil. En av skillnaderna är max tillåten hastighet, 30 km/h för A-traktor och 45 km/h för mopedbil.

Säkerhetsregler och max tillåten hastighet för A-traktorer är några av de områden som regeringen vill ha utredd. Man vill även se om reglerna för elektronisk styrning av hastigheten behöver förändras.

Uppdraget gavs till Transportstyrelsen hösten 2021 men något resultat har inte redovisats ännu.

Finland vill ha ”lätt bil”

I Finland har man drivit på för att skapa en ny fordonstyp, ”lätt bil”, ungefär som lätt motorcykel. Det är en ombyggd personbil som kan köras i max 60 km/h, tillåten från 15 år. Ett annat krav var att bilen skulle vara högst 10 år gammal, för att på det viset ha en hygglig krocksäkerhet.

Finlands förslag på ”lätt bil” stoppades dock av EU, där det inte finns några direktiv för körkort för fordonstypen. Nya direktiv kan ta flera år att arbeta fram.

Helt uppenbart finns det ett behov av en ungdomsbil som till skillnad mot mopedbilarna har en bra krocksäkerhet. Eventuellt kan Finland och Sverige gemensamt påverka EU men vi får ställa in oss på att det blir en lång process. 

Kanske är en ”lätt bil” något som svenska politiker borde driva på när Sverige blir ordförande i EU:s ministerråd 1 januari 2023?

 

Foto: Adobe Stock