Audi Q4 e-tron 40 Proline bjuder på finess och lyx

Audi Q4 e-tron 40 Proline bjuder på finess och lyx

Lästid: 7 min

Audi bjuder på lyx och flärd i sin billigaste elbil Q4 e-tron 40. Dessutom ett fungerande infotainmentsystem och riktigt bra chassi – bäst i syskonskaran. Men smakar det så ...

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Bättre elbilssuv än VW ID.5.
  • Detta bara älskar man: Väldigt hög lägstanivå.
  • Men detta är uselt: Premiumkänslan har ett pris.

Ska det bli tredje gången gillt? Först ut var koncernsyskonen Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq, sen kom Audi Q4.

Vi provkör Audi Q4 40 e-tron, som alltså inte har fyrhjulsdrift eller den snygga taklinjen som brorsan Q4 e-tron Sportback. Men det är ingen nackdel, visar det sig.

Glädjande nog bjuder Q4:an på flera fina egenskaper som gör att den står ut i syskonskaran. Men är det rätt bil för dig? Läs vidare så ska vi ta reda hur Audi Q4 står sig mot konkurrensen.

Riktigt snygg inredning

Audi Q4 bygger alltså på samma tekniska MEB-plattform som flera andra modeller inom VW-koncernen. Därför går det inte att undvika jämförelser – till exempel med Volkswagen ID.5 Pro Performance som vi provkörde nyligen. Även Skoda Enyaq bygger på samma grund, men är lite längre och rymligare.

Det man märker direkt bakom ratten är att Audi Q4 har en betydligt snyggare inredning. På andra sidan ratten hittar vi en digital instrumentbräda som kan ändra visning efter behov. Mycket bättre än den lilla informationsskärm som VW ID.3, ID.4 och ID.5 har.

Dessutom har Audi Q4 – vi har tjatat om det här förut – behållit de viktigaste, fysiska knapparna för exempelvis klimatanläggningen och stolsvärme. Mycket bra, och får vi tro de rykten som cirkulerar just nu så ska Volkswagen återinföra de fysiska knapparna i sin kommande uppgradering (facelift) av ID-familjen.

Skärmen ovanför mittkonsolen finns i två storlekar, 10,1 tum (standard) och 11,6 tum (tillval). Bilen vi testar har den större skärmen.

Genomgående är det också lyxigare materialval i Q4:an, jämfört med VW, men inte riktigt på den höga Audi-nivå som vi är vana vid när det gäller upplevd kvalitetskänsla.

Skärmen i mitten har tydlig och bra grafik. Men titta under skärmen – riktiga knappar för klimat och stolsvärme! Tack för detta, Audi!

Gärna skönare framstolar

Har man ägt eller kört några Audi-modeller så startar varje ny provkörning med en hög förväntan. Audi är ett premiummärke som kostar mer men som också levererar på en hög nivå.

Fram sitter man bra med god sikt tack vare den lite förhöjda sittpositionen i Q4. Baksätet är inte jättelikt, men det rymmer trots allt två barnstolar utan problem. Baksätet är inte idealiskt för tre vuxna under långfärd, men för en barnfamilj funkar utrymmena alldeles utmärkt.

Däremot upplever vi samma hårda sittkänsla i framstolarna som i VW ID.5 – detta trots att testbilen inte har utpräglade, skålade sportstolar. Det kallas för ”sportsäten” men speciellt sportiga är de alltså inte. På långfärd kan man få träsmak, men eftersom en elbil ändå måste laddas regelbundet så ingår det automatiska bensträckare. Audi får gärna förbättra sittkomforten i framstolarna.

Den här provbilen är utrustad med tillvalet MMI Pro (36.600 kr, ingår i Evolutionspaketet) där man bland annat får navigation, wifi, trådlöst Apple CarPlay och Android Auto samt hastighetsassistans. Dessutom ingår en head-up display som projicerar en bild på vindrutan med den viktigaste informationen. Praktiskt och säkert då man inte behöver flytta ner blicken för att till exempel kontrollera hastigheten.

Gör om – gör som Audi

Volkswagens ID-familj har fått mycket kritik för sitt infotainmentsystem där många av bilens funktioner styrs. Det finns ”buggar” (fel) i systemet som trots flera uppgraderingar inte helt försvunnit.

Audi använder en helt annan grafisk lösning, eller gränssnitt som en del skulle kalla det. Under ytan är kanske tekniken densamma men upplevelsen är faktiskt klart bättre hos Audi, jämfört med Volkswagen ID.5. Visst hände det en och annan konstig eller ologisk sak men under våra två veckors körning var felen få.

Det grafiska utseendet på infotainmentsystemet i Audi Q4 är snyggt, enkelt och logiskt. Men riktigt lika tjusigt som hos premiumkollegan Mercedes är det inte. Även BMW har hög nivå på sin grafik.

Audi Q4 har lyxigare och mer påkostad inredning, jämfört med sina syskon i VW-koncernen. Instrumenttavlan är en stor skärm.

Roligare att köra än VW

Dags att köra ut på den kurviga landsvägen och testa körglädjen hos Audi Q4. Som väntat är detta ingen sportbil och står man på hårt i kurvorna blir bilens höga vikt påtaglig. En tjänstevikt på över 2,2 ton går inte att trolla bort.

Men vi hade inte väntat oss några sportbilsegenskaper i Q4:an utan är glada för en familjebil med hög komfort och låg bullernivå. Testbilen har laminerade ”akustik-rutor” fram (1.500 kr) vilket är ett bra tillval. Det är även 20-tums fälgar (som på testbilen), undvik 21-tummarna som är snygga men rätt stötiga.

Testbilen har tillvalet ”Dynamik Plus” (17.300 kr) med bland annat elektroniskt justerbara stötdämpare, körprogram (ändrar bilens körkaraktär) och progressivt styrservo. Det senare ger mer servoverkan i låg hastighet, och mindre i landsvägstempo.

Med Volkswagen ID.5 i färskt minne så märks det att Audi har satt sin egen prägel på chassi och fjädring. Q4:an är lite hårdare, lite tajtare och har ett snäpp bättre styrkänsla. Absolut inte på bekostnad av komforten, men Audi Q4 känns klart roligare att köra jämfört med VW ID.5.

Det är en högre närvarokänsla i Q4, helt enkelt. Vi gör tummen upp till ingenjörerna i Ingolstadt – det här gjorde ni helt rätt!

Skidresan kan bli lång

I stort sett alla som kör elbil har tillgång till en laddbox hemma. Då är bilen ”fulltankad” – eller nästan fulladdad – varje morgon. Väldigt bekvämt och enkelt.

Men det är vid långfärd som räckvidden blir en begränsning. Audi uppger 511 kilometers räckvidd för Q4 e-tron 40, men då kan man inte köra speciellt fort. Ökar man hastigheten från exempelvis 90 till 110 km/h minskar räckvidden markant. Vid varm väderlek kan man komma knappt 30 mil på motorvägen, sedan gäller det att planera in ett laddstopp.

Räckvidden blir ännu kortare vintertid. Att packa in familjen och åka från sydliga breddgrader till svenska skidorter i norr kan därför bli tålamodsprövande. Speciellt om det är vid datum då många andra har samma resmål. Köerna vid snabbladdarna kan vara långa …

Just denna individ är tillverkad relativt tidigt, med laddkapaciteten 125 kW. De Q4 som Audi tillverkat sedan våren 2022 har en utökad laddkapacitet på 135 kW. Det förbättrar snabbladdningen till 29 minuter (5–80 procent). På 10 minuter kan man ladda in 13 mils extra körning.

Bilens inbyggda laddare omvandlar växelström till likström och har en kapacitet på 11 kW. Har man den kapaciteten i sin laddbox hemma så laddas batteriet fullt på strax över 8 timmar.

Designspråket hos Q4 är samma som i övriga Audi-familjen. Grillen känns rätt plastig och inte premium, tyvärr.

Smart teknik från Audi

I Evolutionspaketet (36.600 kr) ingår också Audis smarta Matrix LED-strålkastare. Det är ett dynamiskt ljus som skapar flera olika typer av ljusbilder som byggs upp av många små lysdioder.

Den här ljustekniken har Audi vidareutvecklat och förfinat under flera år. I korthet anpassas ljuset efter behov och bländar av automatiskt för mötande fordon. Man kan alltså köra med ”helljus på” hela tiden, utan att blända andra. Väldigt smart och bekvämt!

Något som inte är tillval utan standard hos Audi Q4 är värmepump. Den arbetar ungefär som en luft/luft värmepump i ett hus och kan både kyla ned och värma upp. Tekniken är effektiv och det gynnas räckvidden av.

Värmepump kan tyckas vara självklart hos en elbil, men så har det inte varit. Tesla har exempelvis inte haft värmepump på sina modeller, fram till det att Model Y lanserades. Polestar 2 hade inte värmepump när den lanserades, inte heller Volvo XC40 Recharge (som standard). Många av de mindre elbilarna har inte haft – och har fortfarande inte – värmepump. 

Det är först under de senare åren som värmepump blivit vanligare hos laddhybrider. Extra irriterande vintertid då förbränningsmotorn måste startas för att värma kupén!

Dags att sammanfatta

I det här välutrustade utförandet är Audi Q4 e-tron 40 Proline en elbil som verkligen charmar de flesta. Lyxigare, snyggare och roligare att köra – jämfört med syskonen från VW och Skoda. Dessutom med ett fungerande infotainmentsystem.

Audi Q4 e-tron 40 har överlag en väldigt hög lägstanivå. Några riktigt dåliga egenskaper hittar vi inte. Även när det gäller krocksäkerhet ligger Q4 högt med maximala 5 stjärnor hos Euro NCAP.

Största nackdelen är att premiumkänslan kommer med en högre prislapp, speciellt när man kryssat i några av de trevliga tillvalen. Skoda Enyaq har som jämförelse en mycket bra standardutrustning (grundpris 640.400 kr).

Om man försöker sig på att utrusta Audi Q4 40, Skoda Enyaq 80 och VW ID.4 till ungefär samma nivå så blir Audin i runda slängar 100.000 kronor dyrare än sina koncernsyskon.

Audi Q4 finns även som ”suvcoupé”, med namnet Sportback (till vänster och höger). Vanliga Q4 i mitten.

Smakar det så …

Audi Q4 e-tron 40 Proline i det här utförandet kostar 765.200 kronor (grundpris 622.800 kr). Då hamnar man farligt nära storebror Audi e-tron 50 Quattro som i sitt instegsutförande (kom 2020) kostade 695.000. Den går dessutom att hitta begagnad från en bit över 500.000 kronor.

Klimatbonusen för elbilar sänks från 70.000 till 50.000 kronor efter årsskiftet. Men fordonsskatten fortsätter att vara låg, bara 360 kronor per år. Under 2023 kommer det ut fler begagnade, laddbara bilar och det lär sänka andrahandsvärdet något på elbilar.

Men elbilar är fortfarande mycket eftertraktade som begagnade. Och låg värdeminskning är nyckeln till ett ”billigt” liv som bilägare. Ett alternativ är privatleasing, men där har ränteökningen gjort kalkylen lite mindre lockande numera.

Audi Q4 e-tron 40 är ett bra val i det här segmentet. Men smakar det så kostar det, även i detta fall.

Laddkablarna får plats under bagagerumsgolvet. Men det blir lite bökigt om man packat bilen full. Något utrymme fram, "frunk" som det kallas, finns inte hos Q4.

TEKNISKA DATA
Audi Q4 e-tron 40 Proline 2022

Motor: Enkel elmotor, bakhjulsdrift. Toppeffekt 204 hk (150 kW), 310 Nm. 
Mått: Längd/bredd/höjd 4.588/1.865/1.582 millimeter. Axelavstånd 2.770 millimeter. Tjänstevikt 2.224 kilo. Bagagevolym VDA 520/1.490 liter. Max dragvikt 1.000 kilo. Däckdimension 235/50-R20 (fram) och 255/45-R20 (bak). 
Prestanda: 0–100 km/h 8,5 sekunder. Toppfart 160 km/h. Räckvidd 511 km (WLTP). Bruttobatterikapacitet 82 kWh, netto 76,6 kWh. Snabbladdning 135 kW, ombord 11 kW.
Pris: Grundpris 622.800 kronor. Pris för denna bil: 765.200 kronor. 

Kulören på just den här individen heter "Auroraviolett Metallic". Tjusig och diskret, på samma gång.