Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro – laddbar suv med mycket charm

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro – laddbar suv med mycket charm

Lästid: 6 min

Kanske är en laddbar suv den perfekta familjebilen för dig? Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro S tronic erbjuder många fördelar och väldigt få negativa sidor. Q5 är till och med prisvärd i sitt segment!

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Snygg familjebil med premiumkänsla.
  • Detta bara älskar man: Rolig att köra, prisvärd.
  • Men detta är uselt: Inte alls så pigg som 367 hk säger.


Elbilarna har fått mycket fokus de senaste två åren. Men elbil passar inte alla – framför allt inte de som saknar möjlighet att ladda hemma.

Då är laddhybriderna ett bra alternativ. Kombinationen av förbränningsmotor och elmotor brukar kännas kraftfull och för jobbpendlarna går det oftast att köra enbart på el, vilket blir billigt (speciellt om man kan ladda gratis på jobbet).

En annan fördel med laddhybrider är att de har samma låga fordonsskatt som elbilar, 360 kronor per år. De som kan köra sin laddhybrid som tjänstebil kan också glädja sig åt ett relativt lågt förmånsvärde.

Den här gången ska vi skärskåda en laddhybrid med det långa modellnamnet Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro S tronic. Q5:an är välbekant för de flesta då den funnits på marknaden i 15 år. Utrymmena räcker till för de flesta familjer och i det här fallet ger Q5:an 367 hk och en elektrisk räckvidd på 61 kilometer.

Kanske är Q5:an precis rätt bil för dig? Häng med i texten så ska vi bena ut för- och nackdelar med Sportback 55 TFSI e quattro.

Sportback innebär en sluttande taklinje. Mer snyggt än praktiskt. Men ibland får det snygga styra.

 

Två versioner laddbar Q5

I den lilla exklusiva premiumligan konkurrerar Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro med andra suvmodeller som BMW X3 xDrive 30e, Mercedes GLC e 4Matic och Volvo XC60 Twin Engine – som också är laddhybrider.

Det är en tuff liga där alla presterar på en hög nivå. Vilket också avspeglar sig i ett relativt högt pris, Audi Q5 Sportback laddhybrid har grundpriset 687.300 kronor. Men kan man finansiera en bilmodell på den här nivån så får man också väldigt mycket för pengarna.

Vi kan på goda grunder anta att den absoluta merparten av alla Audi Q5 55 TFSI e quattro beställs av företag, och blir förmånsbilar. Känns prislappen för hög så kan man alltså vänta 3 år tills de här bilarna kommer ut i begagnathallarna.

En snabb sökning hos Blocket visar ett 40-tal begagnade Audi Q5 TFSI e quattro, från årsmodell 2020 och med priser från 500.000 kronor.

Då ska man känna till att laddhybriden finns i två versioner, Q5 50 (299 hk) och Q5 55 (367 hk). Skillnaden är bland annat en starkare elmotor, högre effekt i förbränningsmotorn och bättre basutrustning i 55:an (S Line). De två första årsmodellerna (2019–2020) hade ett batteripaket på 14,1 kWh, men från årsmodell 2021 uppgraderades det till 17,9 kWh. 

Så här ser den "vanliga" Q5 ut, utan tillägget Sportback. Ger bättre takhöjd i baksätet.

Mer snygg än praktisk

Den modell vi provkör har tilläggsnamnet Sportback, vilket innebär en sluttande taklinje. En ”suvcoupé”, om man så vill.

Taklinjen stjäl tyvärr en del utrymme för de långa i baksätet. Är man 175 centimeter så finns det ingen marginal kvar till innertaket. För de som är längre än så funkar Sportback bara under kortare resor. Vill man få plats med en stor hund, som vi brukar använda vid testerna, så blir det också trångt med utrymmet längst bak.

Bakåtvända barnstolar får plats i baksätet utan att behöva skjuta fram framstolarna. Behöver man större utrymmen så är Audi Q7 ett bättre val.

Fram sitter man mycket bra och den upplevda kvalitetskänslan är hög. Precis som man förväntar sig av Audi. Fina material och bra känsla i alla reglage, som vi gillar. Elbilar är oftast mycket mer spartanska med (nästan) alla funktioner styrda via pekskärmen. Just den här bilen var utrustad med ”Miljöbelysning” vilket ger lyxig och ombonad känsla.

Ett annat område som är bra hos Audi Q5 är infotainmentsystemet. De som kört en modern Audi känner igen sig direkt och vi upplevde inga buggar eller fel under de två veckor vi testade bilen.

Testbilen var utrustad med ”Audi Virtuell cockpit” (4.400 kr) vilket bland annat ger stora möjligheter att ändra och justera vad som visas på instrumentpanelen framför ratten. Snygg och användbar funktion.

Snyggt med hög kvalitetskänsla, som man förväntar sig i en Audi.

Bekväm och trygg

Köregenskaperna hos Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro ligger helt i linje med förväntningarna. Styrkänslan är godkänd, men ganska vag och med hög servoverkan, vilket förtar en del.

Bilen är dock kul att köra men Q5:an är givetvis ingen sportbil. Vilket är helt omöjligt med en högbyggd bil med tjänstevikt på nästan 2,3 ton.

Den adaptiva luftfjädringen (20.800 kr) gör ett utmärkt jobb och ger både trygghet och en fin komfort. Då ingår också nivåreglering.

Ska man klaga på något så är det att bilen blir lite lätt stötig över ojämnheter i lägre hastigheter. Men det är ett litet minus.

Var är alla hästarna?

Förbränningsmotorn och elmotorn samarbetar helt sömlöst. Kör man lite försiktigt så behövs inte förbränningsmotorn, annat än vid kraftig acceleration.

Den sammanlagda systemeffekten – bensinmotor och elmotor – anges till 367 hk. Men var Audi gömt de hästarna vet vi inte, speciellt inte när man kommit upp i landsvägsfart.

Toppeffekten räcker absolut till och bidrar till den ”roliga” känslan. Men hade vi behövt gissa toppeffekt, utan att veta, så skulle 300 hk bli svaret.

Den 7-stegade automatlådan är en så kallad dubbelkopplingslåda. Energieffektiv, men inte så sportig om man behöver växla snabbt. Då gillar vi Audis automat med 8 växlar mycket bättre.

Audi Virtual Cockpit är en bildskärm som huvudinstrument, framför ratten.

Drar inget – eller normalt

Kan man verkligen pendla elektriskt? Ja, om du inte bor allt för långt från arbetsplatsen. Räkna med 3 eller i bästa fall 4 mils elektrisk räckvidd vid kall väderlek i Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro. 1 mil extra när det är varmt.

Sedan startar förbränningsmotorn och då drar den lika mycket bensin som en suv i samma klass. Mixen av körsträckor avgör därför väldigt mycket hur förbrukningen blir. En stor fördel är att den här modellen har värmepump som standard, vilket innebär att bensinmotorn inte behöver starta för att värma upp kupén.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro har en ”ombordladdare” på 7,4 kW. Eftersom batteriet är relativt måttligt – jämfört med en elbil – laddar man fullt via laddbox på cirka 2,5 timmar.

En laddbox för hemmet, inkopplad med 3-fas och 400V, brukar ge kring 11 kW. Det räcker alltså till med marginal för Q5 55 TFSI e. Har man bara 230V behövs det cirka 8 timmar. Att ladda från ett vanligt vägguttag är inget vi rekommenderar, i längden blir komponenterna slitna och det kan resultera i varmgång – i värsta fall brand.

Här är skärmen ändrad till att fokusera på energiförbrukning och elektrisk räckvidd.

Dags att summera

Som ni redan märkt finns det inte mycket att anmärka på hos Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro. Den vanliga karossen (utan Sportback) ger bättre utrymmen bak, men ibland är det kul att falla för det flärdfulla.

Under det här året, 2023, kommer många laddhybrider ut på begagnatmarknaden. Priserna på begagnat är av allt att döma på väg ner – därför kan det vara rätt tillfälle att slå till på en laddhybrid.

Premiumkänslan ligger på topp hos Audi Q5, den motsvarar förväntningarna på alla områden.

Vill man lägga lite extra pengar för en mellanklass suv i premiumligan är Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro ett mycket bra val – som ny eller begagnad!


TEKNISKA DATA
Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro S tronic 2021

Motor: Rak fyra, turbo, bensin. 1.984 cm3. Effekt bensinmotor 265 hk (195 kW) vid 5.250–6.500 rpm, 370 Nm vid 1.600–4.500 rpm. Effekt elmotor: 143 hk (105 kW), 350 Nm. Sammanlagd systemeffekt: 367 hk (270 kW), 500 Nm. Sjuväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.689/1.893/1.605 millimeter. Axelavstånd 2.824 millimeter. Tjänstevikt 2.276 kilo. Bagagevolym VDA 455/1.365 liter. Max dragvikt 2.000 kilo. Däckdimension 255/45-R20. Batteristorlek 17,9 kWh (14,4 netto).
Prestanda: 0–100 km/h 5,3 sekunder. Toppfart 239 km/h. Bränsleförbrukning 1,8–2,0 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 42–45 g/km. Elektrisk räckvidd: 61 kilometer (WLTP).
Pris: Grundpris 687.300 kronor. Pris för denna bil: 904.600 kronor. Då ingår bland annat adaptiv luftfjädring (20.800 kr), panoramaglastak (19.100 kr), MMI-navigation plus (28.200 kr), Matrix LED-strålkastare (24.800 kr), Oled-bakljus (15.800 kr), Bang & Olufsen 3D Sound System (14.300 kr), Assistanspaket Tour (17.800 kr) och 20-tumsfälgar (10.000 kr).

Audi Q5 är en mellanstor suv med bagagevolym på 455/1.365 liter.