Begagnatmarknaden störtdyker – detta bör du tänka på

Begagnatmarknaden störtdyker – detta bör du tänka på

Lästid: 4 min

Försäljningen av begagnade bilar sjönk kraftigt under första kvartalet. Oro i världspolitiken och ekonomin är de främsta orsakerna. Men vad händer framöver – går det fortsatt nedåt eller vänder det upp igen?

Det säljs betydligt färre begagnade bilar idag, jämfört med för ett år sedan, och det har flera skäl. Ska du köpa ny bil, eller kanske en begagnad, finns det flera faktorer som påverkar dig som konsument – något vi ska försöka reda ut i den här artikeln.

Under pandemin har det rått komponentbrist, något som begränsat nyproduktionen för flera biltillverkare. Suget efter nya bilar har dock varit oförändrat, vilket lett till långa leveranstider.

Säljs det färre nya bilar så blir det också en minskning av antalet inbytesbilarna. Den bristen har lett till en högre prisnivå på begagnade bilar under de senaste åren.

Under slutet av 2021 och början av 2022 har det tillkommit nya händelser som påverkat konsumenterna. Mycket kraftiga höjningar på el och bränsle har lett till prishöjningar på nästan alla produkter och tjänster. Vilket i sin tur höjt inflationen till nivåer vi inte sett på flera decennier.

Hög inflation försöker Riksbanken mota med högre styrränta, vilket innebär högre kostnader för alla som lånat till sin bostad – eller bil. Det är inte omöjligt att vi om cirka 18 månader har dubbelt så höga räntor och därmed även fördubblade lånekostnader.

Till detta kommer krigsutbrottet i Ukraina som skapat stor osäkerhet kring framtiden. Förutom allt mänskligt lidande har det även påverkat leveranserna till bilindustrin, som återigen riskerar komponentbrist.

Försäljningen bromsar in

Kraftigt höjda levnadskostnader gör att allt färre har ett ekonomiskt utrymme för en ny bil. Även många företag får det knapert och behöver begränsa sina utgifter, vilket dels kan leda till uppsägningar men också färre förmånsbilar.

De nya bilar som levereras under årets tre första kvartal är beställda sedan långt tillbaka. Men i slutet av 2022 och under 2023 kan det mycket väl registreras färre nya bilar, jämfört med föregående år.

Enligt ny statistik från begbils- och auktionsföretaget KVD minskade försäljningen av begagnade bilar med 42.000 under första kvartalet 2022. Totalt såldes 281.700 begbilar, fördelat mellan bilhandel, privatmarknaden och företag. Det är den lägsta siffra som registrerats under ett kvartal sedan mätningarna startade 2014.

Enligt Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil, speglar försäljningen den allmänna oro som finns i samhället:

”Precis som vi såg när pandemin bröt ut, när människor ställs inför plötsliga händelser såsom ett krigsutbrott blir man avvaktande vare sig man ska köpa eller sälja sin bil,” säger Daniel Odsberg.

Broms och gas – samtidigt

Under våren och försommaren 2020 påverkades begagnatförsäljningen kraftigt, på grund av pandemiutbrottet. Men framåt sommaren kom kunderna tillbaka, även om de kanske inte alltid stod i bilhallen. Behovet av bilar var detsamma, pandemi eller ej.

Den stora frågan nu är om vi är i ett liknande läge som 2020. Kanske är det bara en tillfällig nedgång i försäljningen? Eller så är det början på en lågkonjunktur?

Ingen kan förstås säkert veta. Det enda vi vet är att just osäkerhet är det som konsumenter, företag och den finansiella marknaden hatar mest. När osäkerhet råder blir det svårt att planera och beslut – som bilköp – skjuts på framtiden.

Vågar jag köpa en ny bil?

Absolut. Men inte utan att först sett över din ekonomi och räknat på de ökade levnadskostnader som är att vänta. Utgå från att bankräntan höjs stegvis, under överskådlig tid, eftersom de flesta billån har rörlig ränta.

Leveranstiderna ser ut att bli långa då det återigen råder komponentbrist och uppstår flaskhalsar. Blir kriget i Ukraina långvarigt så lär det påverka många typer av industriproduktion.

Vågar jag köpa en begagnad bil?

Absolut. Om du hittar vad du söker, till rätt pris. Fortsätter det att vara brist på begbilar så lär det vara hård konkurrens om de mest attraktiva modellerna.

Se över finansieringen av din begagnade bil. Att låna till sin bil är ett så kallat saklån där bilen utgör säkerhet. Den här typen av lån har som regel rörlig ränta. Räkna därför med högre räntor och se till att det finns utrymme i hushållsbudgeten.

Ha tålamod, att hitta rätt bil kan innebära en lång tid av letande på en marknad där det finns en stor efterfrågan på begagnat. Prata med bilhandlare i din närhet och be dom hålla utkik efter just den modell som du söker.

Vad händer med priserna på nya bilar?

Energipriser, bränslepriser och inflation pekar uppåt. Dessutom ökar råvarupriserna.

Allt sammantaget höjer det kostnaderna för biltillverkarna som inte i längden kan svälja alla ökningar själva. Räkna kallt med att nya bilar snart får kännbara prishöjningar.

Vad händer med priserna på begbilar?

Här kan det gå på två håll, eller rättare sagt tre. Minskar efterfrågan dramatiskt på grund av lågkonjunktur leder det till lägre priser på begagnat.

Men fortsätter det att råda brist på nya bilar kan det innebära att de begagnade fortsätter att vara ett intressant alternativ. Då ligger begpriserna kvar på nuvarande (höga) nivå eller till och med ökar ytterligare.

Vilken typ av bil ska jag välja?

Statistiken från KVD visar att intresset för begagnade diesel- och bensinbilar fortsätter att minska.

Däremot ökar intresset för laddhybrider (+61 procent) och framför allt elbilar (+201 procent). I båda fallen från en rätt låg nivå, men trenden uppåt är tydlig.

Det finns alltså ett fortsatt högt intresse för laddbara bilar, vilket talar för lägre värdeminskning och ett bra andrahandsvärde. Laddbara bilar är ofta dyrare i inköp, men sett till TCO (Total Cost of Ownership, sammanlagd ägarkostnad med värdeminskning och driftkostnader) så är de ändå en bra affär.