Både dubbade och odubbade vinterdäck behöver ett mönsterdjup på 4–5 millimeter för att fungera bra. Lagkravet på vinterdäck är minst 3,0 millimeter mönsterdjup.
Om du vet med dig att det är dags för en ny omgång vinterdäck är det hög tid att beställa dessa. Antingen hos din vänliga däckhandlare på hörnet eller online.
Branschbedömare varnade redan i våras för att däckbranschen blir kraftigt påverkad av Rysslands invasion av Ukraina – på flera sätt. Sanktionerna mot Ryssland innebär att många däcktillverkare flyttar sin tillverkning till andra länder. Den omställningen tar dock tid, vilket påverkar produktionen.
Flera viktiga råmaterial till däck kommer också från Ryssland, Belarus och Ukraina. Minskad tillgång leder även det till produktionsproblem.
Den enkla regeln för bästa säkerhet lyder: vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.
Vinterdäcken blir dyrare
Ovanpå detta ska vi lägga kraftigt höjda energipriser och högre transportkostnader. Det innebär att vinterdäcken blir dyrare, jämfört med föregående säsong.
Det är inte ovanligt att man kan förhandla med sin däckhandlare och pruta ner priset. Just däckhandeln är en av få branscher där prutandet fortfarande är vanligt.
Men med ovan angivna skäl så är ditt förhandlingsläge dåligt. Till och med riktigt dåligt.
Däckhandlaren vet om att tillgången är begränsad, speciellt för de populära vinterdäcken som brukar ligga i topp när det testas däck.
Dubbdäck kan ta slut
Bristen på vinterdäck kommer dock inte som en blixt från en klar himmel. Flera av de stora däckkedjorna såg vad som var på väg att hända och köpte redan i våras in stora mängder vinterdäck.
Får du negativt besked hos en däckhandlare så är det bara att ringa till nästa. Lagersituationen kan skilja sig åt och med lite tur hittar du det du söker.
Lagren av vinterdäck behöver inte ta helt slut inför stundande säsong. Men det kan vara vissa dimensioner som tar slut och de flesta branschbedömare tror också att det är bland dubbdäcken som vi kommer att se de största bristerna.
Lagkrav på vinterdäck
I Sverige har vi krav på vinterdäck under de fyra kallaste vintermånaderna december, januari, februari och mars. Alltså 1 december till 31 mars.
Dubbdäck får läggas på 1 oktober och måste tas av senast 15 april. Dubbfria vinterdäck får användas året runt (vi har ingen ”sommardäckslag”) men är inte att rekommendera på sommaren då de ger längre bromssträcka, framför allt på blöta vägar.
Om det är 15 grader varmt i mars och asfalten ligger snustorr – måste man ändå ha vinterdäck? Nej, om det inte råder vinterväglag måste man heller inte ha vinterdäck.
Men det är inte du som bilförare som bestämmer om det är vinterväglag eller inte. Det är polisman på plats som avgör om det råder vinterväglag eller inte. Om du orsakar en olycka och polisman anser att vägbanan hade ett lager av frost, då är det polismannens ord som gäller.
Det finns flera andra undantag för kravet på vinterdäck. Du får till exempel köra till besiktningen med sommardäck, även under den period då det råder krav på vinterdäck. Du får även köra ett fordon som är äldre än 30 år (veteranfordon) utan vinterdäck.
Dock ska man hålla i åtanke att även om något är lagligt, så är det inte per automatik lämpligt eller något som rekommenderas. Att köra bil på vintern utan vinterdäck kan vara mycket farligt. Och skulle en olycka hända är det inte alls säkert att försäkringsbolaget täcker skadorna.
Satsa på premiumdäck
Är lågt pris alltid ett bra pris? Nej, oftast inte och absolut inte när det gäller däck. Tänk först och främst på säkerheten, i stort sett alla viktiga egenskaper hos din bil avgörs av den kontakt som däcken har.
Mest viktigt är förstås en kort bromssträcka. Välj alltid premium- framför budgetdäck.
När man köper däck är inköpspriset bara en del av totalkostnaden. Till detta kommer ytterligare två mycket viktiga faktorer: rullmotstånd och livslängd.
Lågt rullmotstånd ger en lägre bränsleförbrukning och det handlar om mer pengar än de flesta bilförare inser. Utslaget på hela däckets livslängd kan skillnaderna i rullmotstånd handla om 1.000–1.500 kronor i bränslebesparing.
Motsvarande gäller för livslängd. Ett billigt däck som slits snabbt och måste ersättas efter 1.500 mil är inget bra köp.
Jämför gärna priserna på flera sajter. Konsumentpriset beror ofta på vilket avtal som leverantören har med däcktillverkaren.
Läs även dessa artiklar
Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar
Dags för sommardäck – dessa regler och datum gäller
20 roliga och viktiga fakta om däck