Behöver du nya sommardäck? Här är allt du måste veta!

Behöver du nya sommardäck? Här är allt du måste veta!

Lästid: 6 min

Våren närmar sig i Sverige och 1 april är det tillåtet med sommardäck igen. Kanske behöver din bil nya sommardäck och då är det mycket att tänka på. Följ tipsen i vår guide och missa inte chansen till rabatterade däckpriser!

Alla däck är svarta och runda. Till synes ganska lika. Det är först bakom ratten som du upplever den stora skillnaden.

En del däck är bullriga. Andra rullar tungt och drar därför mer bränsle. Några däck har usel livslängd.

Sen har vi de riktigt viktiga egenskaperna som du kanske inte upplever förrän det händer en incident – lång bromssträcka och dåligt grepp.

Vårt råd är därför alltid att satsa på sommardäck av bra kvalitet. De kanske kostar lite mer i inköp men är ändå ett bra köp i långa loppet.

Se däcken som en investering i säkerhet. De utgör den enda kontakten mellan bilen och vägbanan – där avgörs allt!

Datum och regler

Lagen om vinterdäck gäller från 1 december till 31 mars. Övrig tid kör vi på sommardäck. Även dubbfria vinterdäck är tillåtna från 1 april till 30 november, men det är inget vi rekommenderar då de har sämre egenskaper än sommardäck.

Som alltid gäller det att anpassa sig efter väder och temperatur. Bor du långt söderut i Sverige och det råder sommarväglag, då är det tillåtet med sommardäck även under perioden för vinterdäck.

Samma sak på andra hållet. Om vintern är envis även efter 1 april så är det tillåtet med dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Dessutom något vi rekommenderar, sommardäck på isiga vägar kan vara livsfarligt.

Dubbdäck får användas fram till 15 april. Sedan gäller sommardäck. Undantaget är som ovan, råder det vinterväglag efter 15 april är det tillåtet med dubbdäck. Det här undantaget gäller även om du är på väg till ett resmål där det är vinterväglag, till exempel från våren i Götaland till en skidort i norra Sverige med vinterväder.

Egenskaperna på våta vägar är mycket viktiga. Foto: Nokian Tyres.

Läs däcktesterna

Hur vet man då vilka sommardäck som är ”bra”? Den bästa metoden är att läsa flera olika däcktester. Biltidningar och andra media presenterar varje år tester av de viktigaste däcken.

Däcktester är oerhört kostsamma att utföra, därför brukar artiklarna kräva någon typ av prenumeration eller finnas bakom en betalvägg.

Men det går att hitta ganska mycket information bara genom att googla på de två sökorden ”sommardäck + test”. Flera av de stora återförsäljarna har även samlat information från däcktester, som exempelvis BytHjul. Det finns även råd och tips för de som ska välja de bästa däcken, som hos Skruvat.

Förutom dessa finns det även flera sajter som specialiserar sig på tester och samlar in fakta från flera håll. Även internationella sajter samlar testfakta som TheTireLab, Wheel-Size och Tyrereviews.

Den tyska bilistorganisationen ADAC utför många olika tester, även av däck, och de är gratis att läsa. Använd översättningsfunktionen i din webbläsare och lär dig mer om de bästa sommardäcken i ADAC:s test på denna länk.

Däcken är din bils enda kontakt med vägbanan. Satsa på kvalitet! Foto: Michelin.
 

Jämför priserna på nätet

För 20 år sedan besökte man sin lokala däckverkstad när det var dags för nya sommardäck. Idag handlar många på nätet och jämför priserna där.

Det här har givetvis däckhandeln anpassat sig till. Därför är det inte alls säkert att du hittar ett väsentligt lägre pris på nätet, jämfört med de priser som din däckverkstad erbjuder.

De flesta som säljer däck online har ett samarbete med däckverkstäder ute i landet. Däcken är rätt skrymmande och måste fraktas på ett effektivt sätt, men framför allt måste däcken monteras på sina fälgar och balanseras.

Tänk på att din totalkostnad är summan av däckpris + frakt + montering på fälg + miljöavgift + hjulskifte. Sen finns också risken att något blir fel när du köper däck online. Den yrkesmässiga kompetensen finns hos din däckverkstad – och det har ju också ett värde.

Men givetvis är det bra om du är väl förberedd innan du besöker eller ringer din däckverkstad. Läs däcktester, välj ditt favoritdäck och jämför priserna på nätet. Var inte rädd för att pruta när du pratar med däckverkstaden!

Vill du veta mer om hur du shoppar däck online har vi en detaljerad artikel på den här länken (klicka för att hoppa dit).

Undvik året-runt-däck

Samma däck året runt? Låter ju smart, då slipper man skifta mellan vinterdäck och sommardäck. Är det så smart som det låter? Nej, inte ett dugg.

Året-runt-däck, eller allseason-däck som de kallas ibland, fungerar hyggligt bra på sommaren. Men de presterar inte alls lika bra som nordiska vinterdäck på snö och is. Dessutom slits åretruntdäck snabbare än bra sommardäck.

Av liknande skäl är det inte alls någon bra idé att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Det är inte olagligt, men högst olämpligt. Nordiska, dubbfria vinterdäck har en väsentligt längre bromssträcka jämfört med bra sommardäck. Något som är speciellt tydligt på våta vägar.

Vår starka rekommendation är att använda vinterdäck på vintern, och sommardäck på sommaren.

Året-runt-däck är främst utvecklade för regioner där det bara förekommer korta perioder med vinterklimat. Men även i södra Sverige är det så pass kallt vintertid att vägarna ofta fryser till under flera månader.

Här ser vi några exempel på hur informationen ska tolkas på EU-etiketten.

Låt etiketten vägleda dig

Alla däck som säljs i EU – förutom dubbdäck – ska ha en energimärkning, eller EPREL-etikett (European Product Registry for Energy Labelling).

Den här EU-däckmärkningen brukar vara en klisterlapp som sitter på däcket, eller finns bifogad på annat sätt. Även nätsajter måste redovisa EU-etiketten till varje däck.

Det finns tre egenskaper att läsa ut direkt från EU-etiketten:

• Rullmotstånd (= bränsleförbrukning), A–E.
• Våtgrepp, A–E.
• Buller, i decibel (dB), i tre nivåer A–C.

Betygen A–E och A–C är samma som i skolan där A är det högsta och bästa betyget.

Sträva efter så höga betyg som möjligt, men framför allt när det gäller rullmotstånd. Ett ”A-däck” rullar mycket lättare än ett ”E-däck”, vilket är gynnsamt för totalekonomin.

Givetvis beror det på hur långt man kör varje år, men ett lågt rullmotstånd kan spara både hundralappar som tusenlappar i minskad bränsleförbrukning – jämfört med ett däck som har dåligt rullmotstånd.

Bra våtgrepp är förstås viktigt på blöta vägar. Sträva även här efter så högt betyg som möjligt.

Bullernivån är speciellt viktig i bilar som inte är så väl ljuddämpade, då kan bullriga däck bli väldigt påtagliga. Varje decibel (dB) är viktig om du vill ha en så tyst bilkupé som möjligt.

Vill du veta mer om däckmodellen kan du använda mobilen och QR-koden uppe i högra hörnet.

Ska du shoppa däck på näet? Passa på och utnyttja rabattkoderna längre ned på sidan.

Passa på och få rabatt

Om du läst så här långt och tycker att det verkar komplicerat att köpa däck, då kan det vara läge att läsa artikeln en gång till.

Fortfarande besvärligt att förstå? Ingen fara, då åker du ner till din trevliga däckverkstad på orten och berättar vad du vill ha. De hjälper gärna till.

Eller så använder något av de fyra företag – se listan nedan – som riktar sig till läsarna av Bilköparguiden. Flera har en chattfunktion som gör att du kan ställa frågor samtidigt som du beställer dina sommardäck eller biltillbehör.

Autoexperten – däck, tillbehör och service

Bythjul – fälgar, däck och kompletta hjul

Däckonline – däck, fälgar och kompletta hjul

Skruvat – däck, fälgar och tillbehör

 

Minsta tillåtna spårdjup på sommardäck är 1,6 millimeter. Men byt gärna redan vid 3 millimeter, för att undvika vattenplaning. Foto: Continental Tires.

Fler artiklar om däck


Guide: Så köper du dina däck online – och sparar pengar

Dags för sommardäck – dessa regler och datum gäller

Rätt däcktryck sparar tusenlappar – och miljön



Tänk på att regelbundet kontrollera däcktrycket. För lågt däcktryck ökar bränsleförbrukningen.