BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend
Nyhet

BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend

Lästid: 3 min

Många hoppades på en uppföljare men så blir det inte. BMW har lagt ner byggandet av elbilen i3 efter 250.000 exemplar sedan starten 2013. Är det någon som fäller en tår?

Text: Pär Brandt

Idag betraktar vi elbilar som så självklara att det nästan är svårt att minnas hur det var 2013, när BMW presenterade i3 på Frankfurtsalongen. Kortfattat så var BMW i3 en sensation!

Många imponerades av den avancerade lättviktstekniken med kaross i kolfiber och chassi i aluminium. Tjänstevikten var endast 1.270 kilo – imponerande än idag för en elbil. 

Visst fanns Nissan Leaf och Tesla Model S, men i3 kändes mycket mer modern och radikal. Var det så här bilarna skulle byggas i framtiden?

Artikelförfattaren var på plats i Frankfurt och det ska villigt erkännas att jag spenderade mycket tid i BMW:s monter. Världens första, massproducerade bilmodell med kolfiberkaross – det var stort 2013!

Själv premiärvisningen av BMW i3 var en storslagen show där man byggt en jättelik rundbana där elbilarna snurrade runt, helt utan motorljud. BMW i3 fungerade även som ”taxi” under bilsalongen.

Personligen hade jag oerhört svårt med designen, hur imponerad jag än var av tekniken. Idag, nästan 10 år senare, har ögonen vant sig och i3 upplevs inte längre som så konstig. Snarare egensinnig och charmig.

Batteripaketet ligger i botten, under golvet i BMW i3.

Uppfann räckviddsångest

Även om designen upplevdes som udda kan vi inte ta ifrån BMW i3 att modellen var en elektrisk förebild. Att köra elbil var en helt ny upplevelse för (nästan) alla.

Inte minst var det en nyhet att gaspedalen även fungerade som broms. När man lyfte gaspedalen så regenererade elmotorn tillbaka en del energi, vilket i praktiken blev en inbromsning. Efter några timmars träning kändes det helt naturligt att köra med högerfoten stabilt placerad på enbart gaspedalen.

Med dagens mått var räckvidden för de tidiga versionerna av BMW i3 tämligen usel. Batteriet var på 22 kWh, vilket i bästa fall räckte till 11 mil på vintern. 

Och då fanns bara några få laddstolpar utspridda över Stockholm. Jag har inga bevis, men skulle inte bli förvånad om någon hävdar att begreppet ”räckviddsångest” skapades i en BMW i3 för åtta år sedan!

Sålde bra – ända till slutet

Bara några dagar innan produktionen upphörde i BMW-fabriken i Leipzig byggde man i3 nummer 250.000. Den rullade genom fabriken med en skylt på taket där det stod ”250.000 Danke” (Tack).

BMW i3 har varit mycket spridd och såldes i 74 länder. Trots sin ålder sålde i3 mycket bra, faktiskt rekordbra, ända in till slutet.

Fabriken i Leipzig ska fortsätta att bygga elektriska komponenter till BMW och 2023 startar man produktionen av nästa generation Mini Countryman, som även ska säljas som renodlad elbil.

En liten bit av i3 kommer dock att finnas kvar i fabriken även fortsättningsvis. Fyra närliggande vindkraftverk jämnar ut sin elproduktion genom att använda 700 stycken batterier från i3, vilket sammantaget räcker för att göra fabriken CO2-neutral.

Bara några dagar innan produktionen upphörde byggdes i3 nummer 250.000.

Blir BMW i3 en samlarbil?

BMW i3 får alltså ingen ersättare. Närmaste modell hos BMW blir den betydligt större iX1.

Borde du köpa en BMW i3? Någon unik samlarbil lär inte i3 bli, med 250.000 producerade exemplar. Men i3 är kul att köra och har en numera tidlös design med ofta snygga interiörer. En annan fördel är att bilen inte rostar, byggd som den är i kolfiber och aluminium.

Speciellt billiga är dock inte de äldsta BMW i3, på Blocket börjar priserna strax under 200.000 kronor. Men ta en provtur, vet jag!