BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend
Nyhet
8 Jul 2022

BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend

Lästid: 3 min

Många hoppades på en uppföljare men så blir det inte. BMW har lagt ner byggandet av elbilen i3 efter 250.000 exemplar sedan starten 2013. Är det någon som fäller en tår?

Idag betraktar vi elbilar som så självklara att det nästan är svårt att minnas hur det var 2013, när BMW presenterade i3 på Frankfurtsalongen. Kortfattat så var BMW i3 en sensation!

Många imponerades av den avancerade lättviktstekniken med kaross i kolfiber och chassi i aluminium. Tjänstevikten var endast 1 270 kilo – imponerande än idag för en elbil. 

Visst fanns Nissan Leaf och Tesla Model S, men i3 kändes mycket mer modern och radikal. Var det så här bilarna skulle byggas i framtiden?

Artikelförfattaren var på plats i Frankfurt och det ska villigt erkännas att jag spenderade mycket tid i BMW:s monter. Världens första, massproducerade bilmodell med kolfiberkaross – det var stort 2013!

Själv premiärvisningen av BMW i3 var en storslagen show där man byggt en jättelik rundbana där elbilarna snurrade runt, helt utan motorljud. BMW i3 fungerade även som ”taxi” under bilsalongen.

Personligen hade jag oerhört svårt med designen, hur imponerad jag än var av tekniken. Idag, nästan 10 år senare, har ögonen vant sig och i3 upplevs inte längre som så konstig. Snarare egensinnig och charmig.

Batteripaketet ligger i botten, under golvet i BMW i3.

Uppfann räckviddsångest

Även om designen upplevdes som udda kan vi inte ta ifrån BMW i3 att modellen var en elektrisk förebild. Att köra elbil var en helt ny upplevelse för (nästan) alla.

Inte minst var det en nyhet att gaspedalen även fungerade som broms. När man lyfte gaspedalen så regenererade elmotorn tillbaka en del energi, vilket i praktiken blev en inbromsning. Efter några timmars träning kändes det helt naturligt att köra med högerfoten stabilt placerad på enbart gaspedalen.

Med dagens mått var räckvidden för de tidiga versionerna av BMW i3 tämligen usel. Batteriet var på 22 kWh, vilket i bästa fall räckte till 11 mil på vintern. 

Och då fanns bara några få laddstolpar utspridda över Stockholm. Jag har inga bevis, men skulle inte bli förvånad om någon hävdar att begreppet ”räckviddsångest” skapades i en BMW i3 för åtta år sedan!

Sålde bra – ända till slutet

Bara några dagar innan produktionen upphörde i BMW-fabriken i Leipzig byggde man i3 nummer 250 000. Den rullade genom fabriken med en skylt på taket där det stod ”250 000 Danke” (Tack).

BMW i3 har varit mycket spridd och såldes i 74 länder. Trots sin ålder sålde i3 mycket bra, faktiskt rekordbra, ända in till slutet.

Fabriken i Leipzig ska fortsätta att bygga elektriska komponenter till BMW och 2023 startar man produktionen av nästa generation Mini Countryman, som även ska säljas som renodlad elbil.

En liten bit av i3 kommer dock att finnas kvar i fabriken även fortsättningsvis. Fyra närliggande vindkraftverk jämnar ut sin elproduktion genom att använda 700 stycken batterier från i3, vilket sammantaget räcker för att göra fabriken CO2-neutral.

Bara några dagar innan produktionen upphörde byggdes i3 nummer 250 000.

Blir BMW i3 en samlarbil?

BMW i3 får alltså ingen ersättare. Närmaste modell hos BMW blir den betydligt större iX1.

Borde du köpa en BMW i3? Någon unik samlarbil lär inte i3 bli, med 250 000 producerade exemplar. Men i3 är kul att köra och har en numera tidlös design med ofta snygga interiörer. En annan fördel är att bilen inte rostar, byggd som den är i kolfiber och aluminium.

Speciellt billiga är dock inte de äldsta BMW i3, på Blocket börjar priserna strax under 200 000 kronor. Men ta en provtur, vet jag! 

Dela på Facebook : BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend Dela på Twitter : BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend Dela på Linkedin : BMW i3 går i graven – en elektrisk ikon och legend
Mer läsning i Nyheter
Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

17 Apr 2025

Ska du köpa ny bil, sälja den du har eller bara sitta still i båten och vänta in bättre tider? Svaret är inte enkelt, med en bilmarknad i förändring som påverkar både plånboken, miljön och vardagen för Sveriges alla bilägare.

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

30 Sep 2024

Regeringens bonus till elbilar fick mycket kritik när den presenterades. Och nu har vi facit, första månaden betalades bonus till bara 24 personer. Med nuvarande budget räcker skrotningspremien i 87 år!

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

16 Sep 2024

Ladda din bil hemma på ett bekvämt och säkert sätt med högkvalitativa laddboxar från Charge Amps, Zaptec, Wallbox och CTEK Njord Go. Beställ laddbox till din elbil eller laddhybrid av oss. Vi gör professionella laddboxinstallationer i hela Sverige.

Mest lästa
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

23 Feb 2023

Tyvärr är det återigen oseriösa bilhandlare som utmärker sig i Råd & Röns senaste ”Svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett konsumenten rätt vägrar många i motorbranschen att betala ersättning eller häva köpet.

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

10 Maj 2022

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

29 Jul 2024

Många bilhandlare har tvingats till konkurs i år och nybilsförsäljningen är låg. Men det ger dig en fördel då flera bilmodeller säljs med hög rabatt och du ska inte vara rädd för att pruta!