Svettig verkstadsfaktura för Hyundai ix35 vätgasbil – 1,2 miljoner kronor!

Svettig verkstadsfaktura för Hyundai ix35 vätgasbil – 1,2 miljoner kronor!

Lästid: 3 min

Hyundai var pionjärer med bilar som drivs av vätgas. Men tekniken är inte helt billig att reparera. Till Westberg i tyska Bad Homburg fick ett kostnadsförslag från sin verkstad på över 1,2 miljoner kronor!

Text: Pär Brandt

Det rullar inte många vätgasbilar i Sverige. Vilket främst berott på att det finns så få vätgasmackar, bara 5 stycken.

Det finns EU-planer på att bygga ut infrastrukturen med många fler vätgasmackar. Men det återstår att se om och när dessa planer förverkligas.

Vätgas som drivmedel är något som framför allt utvecklats av Hyundai, Toyota och BMW. Hyundai var en pionjär när de 2013 lanserade ix35 Fuel Cell, den tredje generationens bilar med vätgastankar och en bränslecell som omvandlar drivmedlet till elektricitet.

Till Westberg i tyska Bad Homburg, Hessen, var en av de som gillade idéerna kring vätgas och köpte en Hyundai ix35 Fuel Cell för 50.200 euro. 

Bilen hade en praktisk räckvidd på 45–50 mil och Till Westberg körde totalt 8.400 mil med sin Hyundai ix35 Fuel Cell, som han var nöjd med i stora drag. Men sen kom dagen då bilen stannade och fick bärgas till verkstad.

Den 5-åriga fabriksgarantin gällde inte längre och därmed väntade en chock …

Vill du reparera? Betala 1,2 miljoner kronor!

Fakturan blev en chock

Kloka bilägare ber ju alltid verkstaden om ett kostnadsförslag innan reparationen inleds. Och det gjorde Till Westberg. Vi kan bara hoppas att han satt ner han läste summan längst ner.

Hyundaiverkstaden ville ha 103.764 euro för att reparera bilen! Med dagens valutakurs 1.230.532 kronor.

Som vi ser Hyundais ”Kostenvoranschlag” så kostar enbart bränslecellen otroliga 84.875 euro som reservdel. Ganska prick en miljon kronor.

Det är i bränslecellen som vätgasen ombildas i en kemisk reaktion till elektricitet, vatten och värme.

Tyska tidningen Auto Bild var först med att berätta om verkstadsförslaget som Till Westberg fick. Och till Hyundais försvar ska sägas att de själva insåg att en reparation inte var ”ekonomiskt meningsfull”. Hyundai meddelade till Auto Bild att man jobbar på en alternativ lösning som Till Westberg kan acceptera.

Hyundai var ensamma om att verkligen serieproducera vätgasbilar.

Bra men dyrt

Hyundai ix35 Fuel Cell byggdes under 5 år, 2013–2018. Efterföljaren fick namnet Nexo.

Bränslecellen i Hyundai Nexo är byggd för att hålla i minst 10 år eller 5.000 driftstimmar. Skulle den gå sönder så är reservdelspriset mindre än hälften, jämfört med Hyundai ix35 Fuel Cell. Men priset 41.650 euro (493.925 kr) är ändå så högt att det inte motiverar en reparation.

I Sverige finns det bara två Hyundai ix35 Fuel Cell registrerade. Om de är i trafik är inte känt.

Andra, mer vanliga exempel på bilar med alternativa bränslen är de som drivs med fordonsgas (metangas). Fordonsgas har flera miljömässiga fördelar men en stor nackdel är att gastankarna har en begränsad livslängd. Bilar producerade innan 2002 hade maximal livslängd på 15 år. Efter 2002 sattes gränsen för gastankarna till 20 år.

Att byta ut gastankarna på en äldre bil blir så dyrt att åtgärden överstiger bilens värde. Då återstår bara att plugga igen gasen och enbart köra på bensin. Eller skrota bilen.

Världens dyraste bilreparation? "Mr Bean" fixade till sin McLaren F1 för över 12 miljoner kronor.

Dyraste reparationen

Att reparera en vätgasbil för 1,2 miljoner kronor låter ju som något av ett rekord, men det är det inte. Det finns dyrbarare reparationer.

Skådespelaren Rowan Atkinson, mest känd för sin karaktär ”Mr Bean”, är en stor bilentusiast som haft ekonomiska möjligheter att uppfylla sina drömmar. Rowan köpte tidigt en McLaren F1 och ägde den i 17 år. Bilen användes flitigt och kraschades två gånger.

Den sista – förhoppningsvis sista – gången som Rowan Atkinson körde av vägen skadade han sig själv, men även sin McLaren F1. Försäkringsbolaget värderade reparationen och jämförde med bilens förmodade värde och gav ”ok” till att reparera.

Slutnotan för reparationen av McLaren F1 blev 910.000 pund, i dagens valutakurs 12,6 miljoner kronor. Men det var en god investering då Rowan Atkinson senare kunde sälja sin F1 för 8 miljoner pund – 111 miljoner kronor!