Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet

Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet

Lästid: 3 min

Elbilar får 70.000 kronor i bonus av staten men kostar bilen över 700.000 utgår ingen bonus alls. Såvida bilägaren inte använder sig av ett kryphål och fixar bonus ändå. Läs och lär dig hur!

Text: Pär Brandt

Är det rimligt att dyra elbilar får bonus? Nej, tycker regeringen och i början av juni kom beslutet: redan 12 juli blir det ett ”bonustak” för bilar som kostar över 700.000 kronor.

”Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna”, sa miljö- och klimatminister Annika Strandhäll till Sveriges Radio.

Men det finns ett kryphål för den som vill köpa en elbil med prislapp över 700.000 kronor. Bonustaket gäller för grundpriset, inte totalpriset. Tillval och paket räknas alltså inte in i priset.

Det innebär att en elbil med grundpriset 699.900 kronor får bonus på 70.000 kronor, även om bilen har extrautrustning för exempelvis 200.000 kronor (899.900 kr i totalpris).

Priset som gäller är Skatteverkets listor över nybilspriser (klicka på länken för att läsa)

Farligt nära 700.000 kronor

Några av de exempel vi kan nämna som precis hamnar under ”700-strecket” och får 70.000 kronor i bonus är Skoda Enyaq Coupé RS (664.500 kr). Övriga Enyaq får också bonus.

Även instegsmodellerna av nya Toyota bZ4X hamnar under 700.000 kronor. Liksom BMW i4 eDrive40 (625.000 kr).

En av de elbilsmodeller som verkligen kommer i kläm är Ford Mustang Mach-E, med de större batteripaketen. Det är bara ”lilla” Ford Mustang Mach-E med 70 kWh batteri (667.400 kr) som klarar sig och får bonus.

Ett annat exempel är Tesla Model Y Long Range AWD som i Skatteverkets prislista kostar 719.900 kronor. Hos Tesla är den prissatt till 768.990 kronor. Kanske gör Tesla en ”Sverige-version” av Model Y som kostar 699.990 kronor?

Elbilar som får bonus

Exempel på elbilar som kostar under 700.000 kronor i grundutförande – och då får bonus på 70.000 kronor – är exempelvis:

• Audi Q4 e-tron.
• BMW i4 eDrive40.
• Citroën Jumpy ë-SpaceTourer 75 kWh.
• Cupra Born.
• Ford Mustang Mach-E 70 kWh.
• Hyundai Ioniq 5 EV.
• Kia Niro EV.
• Kia EV6 och EV6 GT Line.
• Mercedes EQA.
• Mercedes EQB 300 och 350.
• MG ZS EV.
• Nissan Leaf.
• Opel Corsa-e.
• Peugeot e-2008.
• Peugeot e-208.
• Peugeot e-Rifter.
• Peugeot e-Traveller.
• Polestar 2.
• Megane Zen E-Tech
• Renault Zoe.
• Skoda Enyaq, Enyaq Coupé RS.
• Tesla Model 3.
• Toyota bZ4X Active och Style.
• Volkswagen ID.3.
• Volkswagen ID.4.
• Volkswagen ID.5.
• Volkswagen ID.Buzz Pro och Buzz Cargo.
• Volvo C40 Recharge.
• Volvo XC40 Recharge.

Elbilar som inte får bonus

Elbilar som kostar över 700.000 kronor i grundutförande, och därmed inte får bonus, är till exempel:

• Audi e-tron.
• BMW i4 M50.
• Ford Mustang Mach-E med större batteripaket.
• Jaguar I-Pace.
• Kia EV6 GT.
• Mercedes EQC.
• Mercedes EQS.
• Mercedes EQV.
• Porsche Taycan.
• Tesla Model S.
• Tesla Model Y Dual Motors Long Range.
• Tesla Model X.
• Toyota bZ4X Executive.

Framtida prisjusteringar

Det återstår att se om några biltillverkare anpassar sina svenska priser för att hamna under 700.000 kronor.

Tyvärr har råvarupriserna stigit kraftigt den senare tiden, liksom energipriserna, vilket talar för att fordonstillverkare snarare vill justera upp nybilspriset. Men de eventuella, framtida höjningarna lär ogärna gå över 700.000 kronor, eftersom det i praktiken höjer bilens pris med 10 procent (eftersom kunden går miste om 70.000 kronor i bonus).

Ett problem som kan uppstå är att en kund tecknar avtal med en bilhandlare där nybilspriset är under 700.000 kronor. Men när bilen levereras 12–18 månader senare har priset krupit över ”strecket”. Vad gäller då? Kan kunden häva köpet? Framtiden får utvisa vad som gäller.