Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet 22 Jun 2022

Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet

Lästid: 3 min

Elbilar får 70.000 kronor i bonus av staten men kostar bilen över 700.000 utgår ingen bonus alls. Såvida bilägaren inte använder sig av ett kryphål och fixar bonus ändå. Läs och lär dig hur!

Är det rimligt att dyra elbilar får bonus? Nej, tycker regeringen och i början av juni kom beslutet: redan 12 juli blir det ett ”bonustak” för bilar som kostar över 700 000 kronor.

”Vår utgångspunkt är att den som har råd att köpa bilar i den prisklassen inte heller behöver det här stödet från skattebetalarna”, sa miljö- och klimatminister Annika Strandhäll till Sveriges Radio.

Men det finns ett kryphål för den som vill köpa en elbil med prislapp över 700 000 kronor. Bonustaket gäller för grundpriset, inte totalpriset. Tillval och paket räknas alltså inte in i priset.

Det innebär att en elbil med grundpriset 699 900 kronor får bonus på 70 000 kronor, även om bilen har extrautrustning för exempelvis 200 000 kronor (899 900 kr i totalpris).

Priset som gäller är Skatteverkets listor över nybilspriser (klicka på länken för att läsa)

Farligt nära 700 000 kronor

Några av de exempel vi kan nämna som precis hamnar under ”700-strecket” och får 70 000 kronor i bonus är Skoda Enyaq Coupé RS (664 500 kr). Övriga Enyaq får också bonus.

Även instegsmodellerna av nya Toyota bZ4X hamnar under 700 000 kronor. Liksom BMW i4 eDrive40 (625 000 kr).

En av de elbilsmodeller som verkligen kommer i kläm är Ford Mustang Mach-E, med de större batteripaketen. Det är bara ”lilla” Ford Mustang Mach-E med 70 kWh batteri (667 400 kr) som klarar sig och får bonus.

Ett annat exempel är Tesla Model Y Long Range AWD som i Skatteverkets prislista kostar 719 900 kronor. Hos Tesla är den prissatt till 768 990 kronor. Kanske gör Tesla en ”Sverige-version” av Model Y som kostar 699 990 kronor?

Elbilar som får bonus

Exempel på elbilar som kostar under 700 000 kronor i grundutförande – och då får bonus på 70 000 kronor – är exempelvis:

• Audi Q4 e-tron.
• BMW i4 eDrive40.
• Citroën Jumpy ë-SpaceTourer 75 kWh.
• Cupra Born.
• Ford Mustang Mach-E 70 kWh.
• Hyundai Ioniq 5 EV.
• Kia Niro EV.
• Kia EV6 och EV6 GT Line.
• Mercedes EQA.
• Mercedes EQB 300 och 350.
• MG ZS EV.
• Nissan Leaf.
• Opel Corsa-e.
• Peugeot e-2008.
• Peugeot e-208.
• Peugeot e-Rifter.
• Peugeot e-Traveller.
• Polestar 2.
• Megane Zen E-Tech
• Renault Zoe.
• Skoda Enyaq, Enyaq Coupé RS.
• Tesla Model 3.
• Toyota bZ4X Active och Style.
• Volkswagen ID.3.
• Volkswagen ID.4.
• Volkswagen ID.5.
• Volkswagen ID.Buzz Pro och Buzz Cargo.
• Volvo C40 Recharge.
• Volvo XC40 Recharge.

Elbilar som inte får bonus

Elbilar som kostar över 700 000 kronor i grundutförande, och därmed inte får bonus, är till exempel:

• Audi e-tron.
• BMW i4 M50.
• Ford Mustang Mach-E med större batteripaket.
• Jaguar I-Pace.
• Kia EV6 GT.
• Mercedes EQC.
• Mercedes EQS.
• Mercedes EQV.
• Porsche Taycan.
• Tesla Model S.
• Tesla Model Y Dual Motors Long Range.
• Tesla Model X.
• Toyota bZ4X Executive.

Framtida prisjusteringar

Det återstår att se om några biltillverkare anpassar sina svenska priser för att hamna under 700 000 kronor.

Tyvärr har råvarupriserna stigit kraftigt den senare tiden, liksom energipriserna, vilket talar för att fordonstillverkare snarare vill justera upp nybilspriset. Men de eventuella, framtida höjningarna lär ogärna gå över 700 000 kronor, eftersom det i praktiken höjer bilens pris med 10 procent (eftersom kunden går miste om 70 000 kronor i bonus).

Ett problem som kan uppstå är att en kund tecknar avtal med en bilhandlare där nybilspriset är under 700 000 kronor. Men när bilen levereras 12–18 månader senare har priset krupit över ”strecket”. Vad gäller då? Kan kunden häva köpet? Framtiden får utvisa vad som gäller.

Dela på Facebook : Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet Dela på Twitter : Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet Dela på Linkedin : Dyra elbilar får ingen bonus – lär dig kryphålet
Mer läsning i Nyheter
Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

17 Apr 2025

Ska du köpa ny bil, sälja den du har eller bara sitta still i båten och vänta in bättre tider? Svaret är inte enkelt, med en bilmarknad i förändring som påverkar både plånboken, miljön och vardagen för Sveriges alla bilägare.

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

30 Sep 2024

Regeringens bonus till elbilar fick mycket kritik när den presenterades. Och nu har vi facit, första månaden betalades bonus till bara 24 personer. Med nuvarande budget räcker skrotningspremien i 87 år!

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

16 Sep 2024

Ladda din bil hemma på ett bekvämt och säkert sätt med högkvalitativa laddboxar från Charge Amps, Zaptec, Wallbox och CTEK Njord Go. Beställ laddbox till din elbil eller laddhybrid av oss. Vi gör professionella laddboxinstallationer i hela Sverige.

Mest lästa
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

23 Feb 2023

Tyvärr är det återigen oseriösa bilhandlare som utmärker sig i Råd & Röns senaste ”Svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett konsumenten rätt vägrar många i motorbranschen att betala ersättning eller häva köpet.

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

10 Maj 2022

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

Ford Kuga Plug-In Hybrid – ekonomisk, förnuftig och snål

1 Nov 2023

Om du tvekar inför elbil så är Ford Kuga laddhybrid ett intressant alternativ. Utrymme och komfort är förbluffande bra och bensinmotorn är snål under långfärd. Finns det någon annan familjebil som är lika förnuftig?