EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!” 16 Feb 2023

EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!”

Text: Par Brandt

Lästid: 3 min

Tidigare i veckan klubbade EU-parlamentet ett förbud för förbränningsmotorer från 2035. Men beslutet får nu hård kritik från miljöorganisationen Svebio som istället förespråkar biodrivmedel och en CO2-analys av hela livscykeln.

Om 12 år förbjuds försäljningen av nya bensin- och dieselbilar i EU. Förbränningsmotorerna ska fasas ut och helt ersättas av elbilar, senast 2035. Beslutet togs av EU-parlamentet i tisdags, 14 februari.

Men EU-beslutet får nu hård kritik från den svenska miljöorganisationen Svebio och dess vd Gustav Melin:

”Moderna förbränningsmotorer har tillräcklig rening. Idag kommer 95 procent av partikelutsläppen från däck och asfalt. Det här är inte heller ett bra klimatbeslut. Det kommer att fördröja omställningen och leda till onödiga växthusgasutsläpp,” säger Gustav Melin på Svebio och tillägger:

”Beslutet utgår felaktigt från mätning av utsläpp endast vid avgasröret på bilen, men bortser från utsläpp i livscykeln, inklusive tillverkning av fordon och batterier. Den samlade påverkan av en elbil är större än från en bil som drivs med ett biodrivmedel som HVO.”

Enligt Gustav Melin på Svebio vore det bättre att fortsätta Sveriges strategi och låta marknaden fritt välja teknik. En kombination av elektrifiering och förnybara drivmedel ger lägre växthusgasutsläpp, anser Gustav Melin, och EU-beslutet måste rivas upp.

Hur har elen till elbilarna producerats? Det har stor inverkan på elbilens miljöpåverkan. Till vänster en elbil i Polen, till höger en bil som körs på svensk el.

Livscykelanalys

För att tillverka batterierna till elbilar går det åt både mycket energi och dyrbara råvaror, som sällsynta jordartsmetaller. Hur batterierna produceras är helt avgörande för klimatpåverkan och koldioxidutsläpp (CO2).

En elbil har ju inget avgasrör och därmed nollutsläpp. Men energin som laddar batteriet kan orsaka stora utsläpp, beroende på hur elektriciteten produceras.
När man ska göra en livscykelanalys av en elbils totala miljöpåverkan gäller det därför att titta på produktionen av både bilen och elektriciteten. Skillnaderna kan då visa sig vara stora.

Organisationen Transport & Environment i Bryssel släppte 2020 en uträkning som grundar sig på olika vetenskapliga rapporter. Man gjorde två modeller med sämsta respektive bästa förutsättningar.

En elbil som körs i Polen på kolkraftsproducerad el är då något bättre utsläppsmässigt jämfört med bensin- och dieselbilar. Men i bästa fall – körd i Sverige – är elbilen väldigt mycket bättre då den släpper ut 80 procent mindre CO2.

Gustav Melin, vd på Svebio, anser att EU-beslutet måste rivas upp. Foto: Erik Cronberg.

Biobränslen försvinner

EU:s beslut att helt förbjuda bilar med förbränningsmotor minskar intresset för att utveckla och producera förnybara biobränslen. En stor del av marknaden försvinner efter 2035.

”Beslutet innebär att inga biodrivmedel kan användas för bilar, vare sig konventionella biodrivmedel, biogas eller nya avancerade biodrivmedel, inklusive så kallade syntetiska bränslen från återvunnen biogen koldioxid och förnybar vätgas,” säger Gustav Melin.

”Det kommer att hämma den tekniska utvecklingen kring sådana bränslen och begränsa jord- och skogsbrukets bidrag till klimatomställningen i EU.”

Transport & Environment i Bryssel har undersökt prisläget för biobränslen och uppskattar att de är ungefär dubbelt så dyra att producera som konventionell bensin och diesel. 

Priserna för biobränslen skulle sannolikt sänkas betydligt om olika tillverkare satsade på storskalig produktion. Men de investeringarna lär inte ske om efterfrågan är liten.

Den stora fördelen med förnybara biobränslen är att det skulle sänka utsläppen markant då även den nuvarande vagnparken kan köras på dessa bränslen. Att tanka en dieselbil med HVO100 sänker klimatpåverkan med upp emot 90 procent.
 

Dela på Facebook : EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!” Dela på Twitter : EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!” Dela på Linkedin : EU:s förbud av bensin- och dieselbilar får hård kritik: ”Riv upp!”
Mer läsning i Nyheter
Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

Bilmarknaden just nu: Köpa, sälja eller vänta?

17 Apr 2025

Ska du köpa ny bil, sälja den du har eller bara sitta still i båten och vänta in bättre tider? Svaret är inte enkelt, med en bilmarknad i förändring som påverkar både plånboken, miljön och vardagen för Sveriges alla bilägare.

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

Stenhård kritik: ”Skrotningspremien är ett monumentalt feltänk”

30 Sep 2024

Regeringens bonus till elbilar fick mycket kritik när den presenterades. Och nu har vi facit, första månaden betalades bonus till bara 24 personer. Med nuvarande budget räcker skrotningspremien i 87 år!

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

Installera laddbox hemma – enkelt och smidigt

16 Sep 2024

Ladda din bil hemma på ett bekvämt och säkert sätt med högkvalitativa laddboxar från Charge Amps, Zaptec, Wallbox och CTEK Njord Go. Beställ laddbox till din elbil eller laddhybrid av oss. Vi gör professionella laddboxinstallationer i hela Sverige.

Mest lästa
Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN

23 Feb 2023

Tyvärr är det återigen oseriösa bilhandlare som utmärker sig i Råd & Röns senaste ”Svarta lista”. Trots att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett konsumenten rätt vägrar många i motorbranschen att betala ersättning eller häva köpet.

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

Tufft läge för bilhandeln – då kan du pruta och göra ett klipp

29 Jul 2024

Många bilhandlare har tvingats till konkurs i år och nybilsförsäljningen är låg. Men det ger dig en fördel då flera bilmodeller säljs med hög rabatt och du ska inte vara rädd för att pruta!

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

10 Maj 2022

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.