Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid
Provkörning

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: Sveriges populäraste laddhybrid

Lästid: 7 min

Låga driftkostnader, generös utrustningsnivå och goda utrymmen. Dessutom får man ett bättre miljösamvete. Det är inte svårt att förstå varför Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en storsäljare! Men vill du ha en körglad, pigg laddhybrid är Ceed helt fel val.

  • Därför ska du slå till:  Praktisk och prisvärd familjebil.
  • Detta bara älskar man:  Mycket billig i drift.
  • Men detta är uselt:  Motorn är slö och tråkig.

Text och foto: Stefan Fredrikson

Laddbara bilar är populärare än någonsin och står för cirka hälften av nybilsförsäljningen. Mest populär bland privatkunderna är laddhybriden Kia Ceed SW Plug-In Hybrid.

Varför är just denna laddhybrid så populär, undrar du, och det ska vi förklara i den här artikeln!

Något förenklat kan man säga att Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är en ovanligt lyckad kompromiss med låga driftkostnader. Framför allt är värdeminskningen unikt låg.

Många privatkunder uppskattar också Kias 7-åriga nybilsgaranti. Liksom den låga fordonsskatten på 360 kronor per år.

Som familjebil fungerar Ceed SW Plug-In Hybrid utmärkt med generös utrustningsnivå och bra utrymmen. Bensinförbrukningen är måttlig. Även under långturer i snabbt landsvägstempo är inte förbrukningen högre än ”en halvliter milen”, eller 5 l/100 km som man skriver nu för tiden.

Svårt med eldrift på vintern

Ännu snålare och billigare kan Kias laddhybrid gå om man klarar merparten av vardagspendlandet med enbart elmotorn. Vilket inte är helt lätt, speciellt vintertid, då förbränningsmotorn hoppar igång titt som tätt för att hålla kupén varm.

Lite besvikna är vi över att laddhybriden inte har någon värmepump, något som är på väg att införas hos Kias elbilar. Vill man köra på ren eldrift vintertid så gäller det att ta på sig mössa och varma ytterkläder, samt skruva ner temperaturen.

Den officiella siffran för elektrisk räckvidd är 50 kilometer, vilket möjligtvis går att nå med försiktig körning en varm sommardag. På vintern, när vi testade bilen, är 30 kilometer en mera realistisk förväntan.

Batteriet på 8,9 kWh laddas lämpligen via en laddbox och då går det snabbt, från tomt till fullt på strax över två timmar. Man kan även ladda från ett vanligt 230V-vägguttag, men rådet är då att sänka strömmen till runt 8 ampere eller lägre.

Överbelastar man ett vägguttag finns det risk för varmgång och brand. Men även med sänkt strömuttag är det inga problem att ladda fullt under natten (cirka 8 timmar) eller på jobbet.

Trött förbränningsmotor

På väg genom staden ut mot landsvägen så märker man snabbt att fjädringen är rätt stram och har svårt att svälja ojämnheter. Styrningen är linjär och bra, men ganska filtrerad (som det numera nästan alltid är med elektriska styrservon).

Vill man ha snäppet mjukare komfort så är 16-tumshjulen att föredra, de ingår som standard i versionerna Advance och Advance Plus. Den mest välutrustade toppmodellen Advance Plus 2, som vi testade, har 17-tumsfälgar. 17-tummarna ger dessutom mer rullmotstånd.

På landsvägen upptäcker vi en av de största nackdelarna med Kia Ceed SW Plug-In Hybrid: motorn är allt annat än accelerationssnabb. Att köra om en långtradare kräver noggrann planering. För att köra om två långtradare får man plocka fram kalendern …

Anledningen till denna avsaknad av kraft är att hybridpaketet inte har mer än 141 hk och 265 Nm. Idag är det nästan standard med turbomatning, vilket gör att även relativt små förbränningsmotorer känns kraftfulla från låga varvtal. Men Kia har valt en så kallad Atkinson-motor, en sugmotor som ger lite lägre toppeffekt men i gengäld är riktigt bränslesnål. Toppeffekten är 105 hk.

Även Toyota brukar använda Atkinson-principen i sina bensinmotorer. Men Kia har inte lyckats lika bra som Toyota, den här motorn har tråkig gasrespons och låter väldigt ansträngd – och högt – när man vill utnyttja toppeffekten.

Förbränningsmotorn och elmotorn samarbetar helt sömlöst, inga anmärkningar där. Men det går inte att komma ifrån det faktum att 141 hk känns väldigt mycket 90-tal, speciellt när man har hela familjen i bilen.

Dubbelkopplingslådan växlar automatiskt och man tjänar inte mycket på att välja växlar manuellt, några paddlar vid ratten finns det inte heller. Transmissionen får godkänt, men inte mer.

Advance Plus ger guldkant

Design är något man kan diskutera men det är bara betraktaren som kan sätta ett betyg. Hos testgänget väckte inte Kia Ceed SW Plug-In Hybrid några starka känslor, varken positiva eller negativa. Rätt diskret, och det är väl också en bra egenskap.

Däremot är det väldigt lätt att trivas i bilen. Bra materialval och god, upplevd kvalitetskänsla genomsyrar det mesta. Inget vindbrus eller buller, så länge man inte rör gaspedalen. 

Mellanmodellen Advance Plus är att rekommendera, då får man väldigt mycket utrustning som standard. Till exempel ”döda-vinkel-varning”, svart klädsel med många detaljer i konstläder, eluppvärmt baksäte och en större 10,25 tums pekskärm (mot 8 tum i Advance). Uppkoppling och en app som styr en del funktioner i bilen finns även med i mellanmodellen.

Apple CarPlay och Android Auto, samt blåtandsuppkoppling, ingår i alla versioner. Menyerna i infotainmentsystemet får inga designpris, men allt är enkelt och lätt att navigera i. Kia har valt att ha kvar relativt många fysiska knappar, vilket vi gillar.

Tar man steget upp till Advance Plus 2 får man ventilerade stolar, som är väldigt skönt, snyggare aluminiumdetaljer i inredningen, hel klädsel i läder samt en 12,3 tums skärm som huvudinstrument. Dessutom trådlös laddning till mobilen. Riktigt lyxigt, faktiskt.

Batteriet ligger under bagagerumsgolvet. Men det finns plats över för laddningskablar.

Batteriet stjäl utrymme

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid är relativt rymlig. En av våra testförare mäter 193 centimeter och satt alldeles utmärkt fram, hyggligt bra bak men nära taket med huvudet.

Bagageutrymmet har förlorat rätt många liter, om man jämför laddhybriden med vanliga Ceed SW (437 mot 625). Men dessa finns under bagagerumsgolvet, där batteriet bor hos Plug-In Hybrid.

En del praktisk förvaring har därmed försvunnit på grund av det stora batteriet, men det finns ett utrymme där man kan lägga laddkabeln. Någon större praktisk försämring är det därför inte.

Nu för tiden känns det självklart med full pott, fem stjärnor, hos krocktestarna på Euro NCAP. Något som Kia Ceed har. De aktiva hjälpsystemen är många, flertalet är standard.

Väldigt lågt värdefall

Under 2021 såldes det 7.300 exemplar av Kia Ceed SW Plug-In Hybrid och dessutom 2.900 Kia XCeed SW Plug-In Hybrid, den förhöjda versionen. Slår vi ihop dessa två systermodeller så utgör de tillsammans den överlägset mest sålda laddhybridmodellen i Sverige.

Den höga försäljningen gör att det finns flera hundra begagnade Kia Ceed laddhybrider till salu, exempelvis på Blocket. Då får vi också en första indikation på värdeminskningen, som verkar bli låg. 

Ett år gamla Ceed laddhybrider med några tusen mil på mätaren har tappat cirka 60.000 kronor, ungefär 17 procent (miljöbonus ej inräknad). Första året får man annars räkna med en nedgång på 25–30 procent.

Första ägaren har dessutom inkasserat statens miljöbonus på cirka 26.000 kronor, vilket i praktiken innebär att bilen bara tappat runt 35.000 kronor (10 procent) på ett år. Vilket är sensationellt lågt!

Intresset för laddhybrider är just nu väldigt stort, den viktigaste orsaken till det låga värdefallet för Kia Ceed SW Plug-In Hybrid.

Låga driftkostnader

Värdeminskning, bränsleförbrukning och fordonsskatt är de dyraste posterna för nyare bilar. Eftersom Kia Ceed SW Plug-In Hybrid presterar bra i alla tre fall så kan vi redan nu konstatera att det är en prisvärd modell med generös utrustningsnivå som dessutom är snäll mot familjens plånbok.

Att äga en bil är ju aldrig ”billigt” men Kias laddhybrid är en av de minst kostsamma. Privatleasing kan också vara ett alternativ, men shoppa runt och leta efter det billigaste erbjudandet.

Som laddhybrid betalar man bara 360 kronor per år i fordonsskatt. Den enda plumpen i protokollet är en relativt dyr service hos Kia-verkstäderna. 

Till fördelarna kan vi också lägga Kias generösa nybilsgaranti på 7 år. Inte konstigt att Ceed SW Plug-In Hybrid och XCeed SW Plug-In Hybrid är så populära i Sverige!

Extra läsning om miljöbonus:

Laddhybrider har fått en miljöbonus av staten men reglerna förändras vid halvårsskiftet. Lite förenklat kan man säga att alla nya laddhybrider som registreras från 1 juli 2022 får en halverad miljöbonus, maxbeloppet sänks från 45.000 till 20.000 kronor.

Förändringen innebär att miljöbonusen för Kia Ceed SW Plug-In Hybrid sänks från 28.093 kronor till 11.300 (med 16-tums fälgar). Modeller med 17-tumshjul får sin miljöbonus sänkt från 25.761 till 10.100 kronor.

Efter årsskiftet 2022/2023 sänks maxnivån ytterligare till 10.000 kronor.

Men även om miljöbonusen sänks har Ceed SW Plug-In Hybrid fortsatt låg förbrukning och låg fordonsskatt (360 kronor), vilket sänker driftkostnaderna. Läs mer om förändringarna i artikeln ”Ska du köpa laddhybrid måste du skynda dig!”

Inredningen är prydlig och reglagen lätta att förstå. Hög, upplevd kvalitetskänsla.

TEKNISKA DATA

Kia Ceed SW Plug-In Hybrid 2022

Förbränningsmotor: Rak fyra, bensin. 1.580 cm3. Toppeffekt 105 hk (77,2 kW) vid 5.700 rpm, 147 Nm vid 4.000 rpm. Elmotorn: 40 kW (60 hk), 170 Nm. Sammanlagd systemeffekt: 141 hk (103,6 kW) och 265 Nm. Sexväxlad automatlåda, DCT (dubbelkoppling).

Mått: Längd/bredd/höjd 4.605/1.800/1.465 millimeter. Axelavstånd 3.008 millimeter. Tjänstevikt 1.676 kilo. Bagagevolym 437/1.506 liter. Max dragvikt 1.300 kilo. Däckdimension 225/45-R17. 

Prestanda: 0–100 km/h 10,8 sekunder. Toppfart 171 km/h. Bränsleförbrukning 1,3–1,5 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 29–33 g/km.Elektrisk räckvidd (WLTP) 50 kilometer.

Pris: Instegsmodell Advance 354.400 kronor, Advance Plus 372.300 kronor. Pris för denna bil, Advance Plus 2: 399.200 kronor. 

 

Senaste tester och provkörningar:

 

Nio ET5 utmanar premiumtyskarna – ladda inte, byt batteri istället

Ford Ranger Raptor V6 pickup – charmig, kapabel och inte ett dugg PK

Långtest: Mercedes-AMG GLE 63 S – ruskigt potent och plats för stora familjen

Nio EL7 hoppar in i premiumligan med extra allt – och unikt batteribyte

Mercedes T-klass 180 d – marknadens mest praktiska storkombi

Mazda CX-60 e-Skyactiv laddhybrid – rymlig och lyxig men inte alls sportig

Nissan Qashqai e-Power – smart och unik elbil som går på bensin

Ford Mustang Mach-E RWD Long Range – nästan alla rätt direkt

Audi RS 3 Sedan – blixtsnabb, oanständigt kul och prisvärd

Skoda Enyaq iV 80x Sportline – den prisvärda familjefavoriten

Mercedes EQE 350+ har suverän komfort, utmärkt räckvidd och EQS-lyx

Mercedes C 220 d T – klassisk dieselkombi och prisvärd premiumfavorit