Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid – prisvärt charmtroll
Provkörning

Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid – prisvärt charmtroll

Lästid: 5 min

Vill du ha en 7-sitsig, laddbar bil med god komfort? Då finns det faktiskt inte så många alternativ, lika prisvärda som Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid. Dessutom kör du billigt på eldrift och har låg fordonsskatt.

  • Därför ska du slå till: En härligt lyxig suv med bra komfort.
  • Detta bara älskar man: Rymligt charmtroll för stora familjen. Prisvärd!
  • Men detta är uselt: Aningen klen, inbyggd laddare på 3,3 kW.

Text och foto: Stefan Fredrikson

Den första generationen Kia Sorento kom till Sverige 2002 och var en ganska hopplös, gammalmodig modell. Ändå tog svenskarna den till sina hjärtan och sedan dess har kärleken till Sorento bara vuxit.

Nu, 20 år senare, kör vi den fjärde generationen Sorento. Kia har varit flitiga och ständigt förbättrat modellen. Dessutom har Kia varit snabba med att införa laddbara modeller, som denna Sorento Plug-in Hybrid.

Trots sin storlek, med 7 sittplatser, känns Sorento pigg. Den sammanlagda systemeffekten på 285 hk och 350 Nm räcker till mer än väl i vardagen. Komforten är utmärkt och bensinförbrukningen måttlig med tanke på en tjänstevikt på nästan 2,2 ton.

Priset för Kia Sorento börjar vid 591.400 kronor, vilket ju är en hel del pengar. Men en Volvo XC90 Recharge, även den 7-sitsig laddhybrid, har ett pris från 896.000 kronor.

Det är ju inte varje dag som man kan ”spara” 300.000 kronor, så Kia är kanske inte helt fel ute? Läs vidare så ska vi se om Sorento Plug-in Hybrid är ett bra val för din familj!

Man får med sig halva knattegänget till fotbollsträningen med 7 sittplatser.

Kunglig komfort

Man hinner bara köra en stund för att tre goda egenskaper etableras hos Kia Sorento Plug-in Hybrid. Den är rymlig, väldigt bekväm och känns trots sin storlek pigg.

Väghållningen är inte det minsta sportig utan lite ”amerikansk” med mjuka fjädringsrörelser. Känns helt rätt för den här biltypen. På dålig väg kan dock tyngden göra sig påmind och där är inte Sorento lika silkesmjuk i sina fjädringsrörelser.

Trots sin storlek och tyngd känns inte Kia Sorento speciellt stor. Styrkänslan är linjär men lite filtrerad, som den oftast är på bilar med elektriskt styrservo.

Framstolarna är kungligt sköna och varma dagar uppskattar man ventilationen som ingår i paketet Advance Plus. Då ingår även HUD (Head-Up Display), kamera med 360-graders vy och dödavinkelvarning. Den senare funktionen är ganska fiffig då den automatiskt visar en bakåtbild i huvudinstrumentet, antingen på vänster eller höger sida.

I den här utrustningsnivån förmedlar verkligen Kia Sorento en lyxig och ombonad känsla. Den upplevda kvalitetskänslan är mycket hög. Den diskreta LED-belysningen i inredningen gör också sitt till för att förmedla känslan av en modern, laddbar bil.

Sorento mäter ”bara” 4,8 meter I längd och känns smidig i stadstrafiken.

Liten men stark

En bensinmotor på bara 1,6 liter kan låta lite i en 7-sitsig suvmodell men Kia har turboladdat och dessutom stöttar elmotorn på ett utmärkt sätt. Kraften kommer från två håll men sys ihop på ett utmärkt, helt sömlöst sätt i automatlådan.

Automatlådan går att växla manuellt med paddlarna, om man känner för det. Men automatlådan fungerar fantastiskt fint, helt på egen hand. Så paddlarna blev efter ett tag ganska oanvända.

Det finns olika, tekniska lösningar för att skapa fyrhjulsdrift. Volvo XC60 T8 Recharge har en elmotor som bara driver på bakhjulen, vilket gör modellen fyrhjulsdriven enbart när man kör på både el och förbränningsmotor.

Sorento Plug-in Hybrid har däremot en ”äkta” fyrhjulsdrift där eldrift och bensinmotor gemensamt fördelar kraften till alla fyra hjulen. Det ger trygga vägegenskaper, speciellt vintertid, och god framkomlighet.

Låg fordonsskatt

Bränsleförbrukningen i Sorento Plug-in Hybrid är måttlig, med tanke på bilens storlek. Men direkt supersnål är den inte, vid en längre etapp på landsväg så hamnade vi på 7,8 l/100 km.

Vid blandad körning i stan, där bromskraften går att utnyttja effektivare, körde vi dock betydligt snålare.

Kan man sköta det vardagliga pendlandet på enbart eldrift – räckvidden anges till 57 kilometer – så sjunker givetvis bensinförbrukningen till nära noll. Räkna dock med en kortare räckvidd i praktiken, är det kallt så kanske man kan hoppas på högst 4 mil.

Möjligheten att köra på ren eldrift, tillsammans med en årlig fordonsskatt på enbart 360 kronor, är två av de viktigaste skälen att välja en laddhybrid. Dessutom förväntar vi oss en måttlig värdeminskning, speciellt nu med ständig brist av laddbara inbytesbilar.

Värmepump saknas

Precis som hos den mycket populära märkesbrodern Ceed SW Plug-In Hybrid saknar Sorento Plug-In Hybrid värmepump. Tekniken kan liknas vid de luftvärmepumpar man har hemma, som kan alstra både värme och kyla.

Det innebär att Sorento måste starta förbränningsmotorn då och då, för att få värme i kupén. Känns ganska onödigt när man vill köra elektriskt och göra miljön en tjänst.

På tal om det elektriska så laddas batteripaketet på 13,8 kWh med en ”ombordladdare” på 3,3 kW. Visserligen behövs det inte så mycket laddeffekt på en laddhybrid, men det känns ändå lite i underkant för en modern modell.

Att ladda från 0 till 100 procent tar 3 timmar och 43 minuter, enligt Kia, via en laddbox. Skulle man ladda via ett vanligt vägguttag med 10A (vilket inte är att rekommendera, på grund av risk för varmgång och brand) tar det 6 timmar.

Ombonat, lyxigt och funktionellt. Sorento levererar en bra, upplevd kvalitetskänsla.

Högt betyg för Kia Sorento

Då är det dags att summera intrycken av Kias stora charmtroll. Pendlar man inte allt för långt till vardags går det att köra på nästan enbart eldrift. Komforten är kunglig och Sorento känns pigg. 

Har man behov av en 7-sitsig, laddbar bil för den stora familjen är Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid ett mycket trevligt alternativ. Eller rättare sagt – det finns inte många alternativ i den här prisklassen.

Ett alternativ, om man är redo att ta steget till en elbil, är Mercedes EQB 350 4Matic  – som vi nyligen testade. EQB är också 7-sitsig, tillsammans med väldigt många andra goda egenskaper. Priserna börjar vid 622.900 kronor och efter 6 månader får man 70.000 kronor i bonus.

Båda bilmodellerna är sådana som vi verkligen kan rekommendera för familjer med behov av stort utrymme. Laddhybrid eller elbil – valet är ditt!

Extra läsning om miljöbonus:

Laddhybrider har fått en miljöbonus av staten men reglerna förändrades vid halvårsskiftet. Lite förenklat kan man säga att alla nya laddhybrider som registreras efter 1 juli 2022 får en halverad miljöbonus, maxbeloppet sänks från 45.000 till 20.000 kronor.

Förändringen innebär att miljöbonusen för Kia Sorento Plug-In Hybrid har sänkts från 22.846 till 8.600 kronor.

Men även om miljöbonusen sänkts har Sorento Plug-In Hybrid ändå en relativt låg förbrukning och framför allt låg fordonsskatt (360 kronor). Läs mer om förändringarna i artikeln ”Ska du köpa laddhybrid måste du skynda dig!”


TEKNISKA DATA
Kia Sorento 1,6 T-GDi Plug-In Hybrid 2022

Motor: Rak fyra, turbo, bensin. 1.598 cm3. Toppeffekt 180 hk (132 kW) vid 5.500 rpm, 265 Nm vid 1.500–4.500 rpm. Sexväxlad automatlåda, fyrhjulsdrift. Elmotorn: 67 kW (91 hk), 304 Nm. Sammanlagd systemeffekt: 265 hk (198 kW) och 350 Nm.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.810/1.900/1.700 millimeter. Axelavstånd 2.815 millimeter. Tjänstevikt 2.174 kilo. Bagagevolym VDA 604/1.988 liter. Max dragvikt 1.500 kilo. Däckdimension 235/55-R19. Batteristorlek: 13,8 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 8,7 sekunder. Toppfart 193 km/h. Bränsleförbrukning 1,6 l/100 km (WLTP). CO2-utsläpp 38 g/km. Elektrisk räckvidd (WLTP) 57 kilometer.
Pris: Grundpris 591.400 kronor. Pris för denna bil med paketet Advance Plus Panorama: 666.300 kronor.