Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Långtest: Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid – perfekt för stora familjen

Lästid: 9 min

Få bilar är lika rymliga och praktiska som nya Volkswagen Multivan. Som laddhybrid är den snål och snäll mot familjens budget. Men sen finns det mindre trevliga sidor också ...

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Enda familjebussen som är laddhybrid. Lågt förmånsvärde
  • Detta bara älskar man: Enormt rymlig, praktisk och bekväm. Optimala familjebilen
  • Men detta är uselt: Alla elektroniska buggar. Driver familjen till vansinne. Suck!

Efter knappt ett år och 1.200 mils körning är det dags att avlägga långtidsrapport. Som vanligt blir det en hel del ros, men även del ris som svider.

Å ena sidan: Volkswagen Multivan Life 1,4 eHybrid är en fantastisk familjebil. Otroligt rymlig, flexibel och praktisk. Begreppet ”minibuss” har fått en dålig klang, men provkör Multivan några dagar – sen är du frälst!

Å andra sidan: VW Multivan är inte färdigutvecklad. Elektronik och infotainmentsystem är fyllt med fel, trots flera uppgraderingar. Det har lett till flera verkstadsbesök, bärgning och fått delar av familjen att ge upp.

Häng med i denna långtestrapport ska vi förklara varför VW Multivan Life 1,4 eHybrid är både plågsam och fantastisk.

VW Multivan är den perfekta familjebilen med sin generösa volym och praktiska finesser.

Prova – sen är du frälst

Om vi ska börja med det mest fantastiska hos Volkswagen Multivan så är det utrymmena. Och flexibiliteten.

Multivan har tre stolsrader och kan beställas som antingen 6- eller 7-sitsig. Bakom den tredje och sista stolsraden är inte utrymmet jättelikt, 469 liter. Men stolarna sitter i skenor i golvet och går lätt att flytta för anpassning till lasten.

Extra plus ger vi till att säkerhetsbältena fäster i stolarna, inte taket eller golvet. Även det fällbara multifunktionsbordet löper längs golvskenorna och kan placeras valfritt.

Stolarna går även att lyfta ur men är rätt tunga (29 kilo). Inget man gör varje dag, men skulle det behövas kan alla 4 eller 5 stolarna lyftas ut. Då blir lastvolymen 3.672 liter. Jo, du läste rätt: Tretusen-sexhundra-sjuttio-två liter!

Skulle inte detta utrymme räcka finns Multivan i ett förlängt utförande med exakt två decimeter extra längd – totalt 517 centimeter. Då ökar bagagevolymen till 763/4.053 liter. Hela förlängningen sker bakom bakhjulen, axelavståndet ändras inte.

Stolarna och bordet löper längs spåren i golvet, är lätta att justera efter behov. Skjutdörrar på båda sidor.

Lasta in allt du vill

För de som behöver lasta in riktigt stora saker är bredden mellan bakre hjulhusen 1.240 millimeter. Vill man hänga på ett släp är dragvikten 1.600 kilo.

Höjden mellan golv och innertak är 131 centimeter och lastutrymmet bakom framstolarna är 242 centimeter långt. Tillräckligt för cyklar eller en inte allt för stor motorcykel.

Renault Trafic Passenger, Mercedes V-klass och Toyota Proace Verso är några av de få konkurrenterna som finns till VW Multivan. Ingen av dessa finns dock som laddhybrid.

Buggar, buggar, buggar …

Då är det dags att berätta om de mindre trevliga sidorna hos VW Multivan. De handlar om ett område: infotainmentsystemet.

Infotainment är relativt nytt uttryck och har ingen riktigt bra, svensk översättning. Men det handlar alltså om all information man får, och kommandon man utför, på den centralt placerade pekskärmen. Väldigt många av bilens funktioner styrs via skärmen, eller skärmarna som det ibland är.

Vi har tidigare berömt Polestar 2 för ett fantastiskt bra infotainmentsystem, baserat på ett samarbete med Google. Även Tesla har ett i många stycken bra system, till exempel hos Model Y Performance.

Volkswagen har inte tagit hjälp utan – sannolikt under stor tidspress – utvecklat ett eget infotainmentsystem. Tyvärr känns det inte färdigt, ens efter flera uppdateringar. Det händer ständigt nya fel av varierande art, plus att reaktionstiden vid kommandon varierar. 

De personliga inställningarna, för exempelvis två användare, fungerar aldrig automatiskt utan måste alltid ställas om manuellt. Varje gång. Efter nästan ett års ändrande i menyerna är man rätt trött …

Med en längd på 497 centimeter är Multivan en stor bil, lite knepig i trånga parkeringsgarage.

Var är uppgraderingen?

Som bilägare hoppas man ju på en uppgradering av operativsystemet som en gång för alla löser problemen. Men den har inte kommit än och vi har inget hopp längre.

På tal om uppgraderingar så sker de trådlöst och utan förvarning. Vilket innebär att bilen står still och inte kan användas under den timme då systemet laddar ner ny mjukvara och installerar.

Vid ett tillfälle vägrade bilen att starta och låste sig totalt, svarade inte på några kommandon. Inte riktigt vad man förväntar sig efter att ha köpt en ny bil.

Bilen bärgades och efter några dagar hos verkstaden får vi beskedet: ”Ni är de enda i Europa som haft det här felet.” Tack, nu känns det mycket bättre …

Den ursprungliga planen var att behålla den här bilen i cirka 5 år, då den passar perfekt för vår familjesituation. Men nu funderar vi allvarligt på att sälja, det har helt enkelt varit för mycket strul.

Att få ihop livspusslet är stressande nog men att ovanpå det ha en bil som man aldrig kan veta om den startar eller fungerar – det blir för mycket.

"Folkabussen" har funnits sedan 40-talet, nu framme i 7:e generationen.

Sjunde generationen buss

Multivan – eller ”Folkabussen” – har funnits nästan lika länge som Volkswagen. Sedan starten under slutet av 40-talet har det byggts 7 generationer VW-buss.

Den senaste VW-bussen, som även kallas för T7, lanserade efter årsskiftet och har inte en enda karossdel gemensamt med föregångaren T6. Tekniskt baserar sig T7 på den mångsidiga MQB-plattformen som även är grund till flertalet andra kända VW-modeller.

Drivlinan – motor och transmission – hos Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid är ”lånad” från Passat GTE och Golf GTE. Därmed är det beprövade komponenter som finslipats i många år.

Det märks också när man kör Multivan. Visserligen är växelväljaren lite ovanlig, men annars fungerar allting perfekt. Det går utmärkt att köra på eldrift och toppeffekten räcker till. Samspelet mellan förbränningsmotor, elmotor och transmission är så bra som det kan vara. Guldstjärna till VW!

VW Multivan T7 är alltså helt ny och känns modern. Nackdelen är alla barnsjukdomar …

Åka till landet med mycket packning? Inga problem i Multivan.

Lyxig komfort

Även komfortmässigt ger vi guldstjärna till VW Multivan. Man sitter lite högre än i en vanlig personbil, på ”suv-höjd” så att säga. Däremot sitter man lägre än i föregångaren Multivan T6.

Framstolarna är mycket sköna (ErgoComfort, tillval för 29.000 kr) med armstöd på båda sidor. Det går att välja till extra ljudisolering och akustikglas (laminerade sidorutor, tillval 5.250 kr). Bullernivån i kupén är låg.

I en så här stor kupé skulle det ändå vara svårt att höra vad som sägs fram och bak. Men VW har en smart funktion som gör att samtal från framstolarna förstärks i högtalarna bak.

Med små barn i familjen vore skinnklädsel det mest praktiska, eftersom fläckar då är lätta att torka bort, men finns inte som tillval. Eventuellt kan man överväga att impregnera tygklädseln, då är det enklare att undvika fläckar.

En annan finess som föräldrar uppskattar är tillvalet ”Easy Open”. Med famnen full av barn eller matkassar behöver man bara vifta under skjutdörrarna (eller bakluckan) med foten för att öppna. Dock behöver man göra det två gånger, vilket känns lite onödigt.

Inredningen är som man förväntar från VW, fast växelspaken till automaten är lite "udda" – men man vänjer sig.

Trygg och stabil

Ingen förväntar sig att VW Multivan ska vara en sportbil, vilket den heller inte är. Det är fokus på bekväm komfort, vilket känns helt rätt för biltypen.

Den här bilen har konventionellt chassi men på tillvalslistan finns även DCC, elektroniskt styrda stötdämpare med tre lägen: normal, komfort eller sport.

Tyngdpunkten känns låg och Multivan andas personbil, speciellt mycket ”busskänsla” är det inte. Styrkänslan i ratten är god, inte lika filtrerad som den brukar vara hos moderna bilar. Servoverkan går att ställa i två lägen.

En finess hos denna laddhybrid är att luftkonditioneringen är elektrisk, vilket är nödvändigt när man kör med elmotorn. Då är det tekniskt lätt att ”förbereda” bilen innan avfärd och låta den eldrivna AC:n sänka temperaturen. Detta kontrollerar man via appen We Connect i mobilen som styr flera olika funktioner.

Siffror som luras

Bränsleförbrukning enligt den lagstadgade WLTP-cykeln anges till 1,7 l/100 km för VW Multivan 1,4 eHybrid. Det här låter ju helt osannolikt snålt och behöver förklaras.

WLTP är en förkortning för ”Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure”. WLTP har använts sedan 2017, då den ersatte NEDC – som var hopplöst föråldrad.

Alla bilar som säljs i EU ska ha en angiven förbrukning enligt WLTP. Ungefär som att vitvaror och däck har en betygsättning för hur mycket energi de förbrukar. I praktiken innebär det att en bilmodell körs efter en noggrant angiven körcykel i olika hastighet, mestadels stadskörning men även snabb landsväg.

På en ”vanlig” bil – diesel eller bensin – är WLTP-siffran lägre än vad man kan förvänta sig uppnå i verkligheten. Räkna med åtminstone 15–30 procent högre bränsleförbrukning. Ibland ännu mer.

En laddhybrid, där både förbränningsmotor och elmotor samverkar, testas i två cykler och sedan tar man ett snitt mellan de båda. ”Problemet” är bara att i den ena körcykeln tillåter man att batteriet laddas ur. Batteriet utgör alltså ”gratis energi” och det ger alldeles för låga, missvisande förbrukningssiffror.

Under det nya skalet är det beprövad teknik från Volkswagen.

Billig i drift

Den elektriska räckvidden för Volkswagen Multivan 1,4 eHybrid anges till 49 kilometer. Även det är en glädjesiffra, i praktiken kommer man kanske 3–4 mil.

Elmotorn är ganska stark och ger 115 hk (85 kW) samt 330 Nm. Fullt tillräckligt i vardagskörningen.

Kan man jobbpendla elektriskt och inte bor allt för långt från arbetsplatsen innebär det att bensinförbrukningen är noll. Vilket ju onekligen är klart lägre än 1,7 l/100 km.

Kör man en längre sträcka än 3–4 mil startar bensinmotorn och då drar VW Multivan ungefär lika mycket som en annan personbil i samma storlek. Förbrukning som vi uppmätt i verkligheten hamnar i snitt på 8,5 l/100 km. Kör man på motorväg blir den högre, och betydligt lägre om det mestadels handlar om stadskörning (då kan bromsenergin återvinnas).

Volkswagen Multivan kan alltså vara supersnål vid kortare körsträckor och stadskörning, men annars rätt ”normal”.

På den positiva sidan så har Volkswagen Multivan Life 1,4 eHybrid ett relativt lågt förmånsvärde, för den som kan välja tjänstebil. Som laddhybrid är också fordonsskatten väldigt låg, endast 360 kronor om året.

Automattvätten mosade backspegeln 11 juni, och det tog bara VW 18 månader att få fram en ny som reservdel ...

Charmig strulpelle

Då var det dags att knyta ihop säcken och lämna ett sammanfattande omdöme av Volkswagen Multivan Life 1,4 eHybrid. Vilket inte blir lätt.

VW Multivan är suveränt rymlig och praktisk bil, speciellt för stora familjen eller de som har en aktiv livsstil med många sportprylar som behöver fraktas runt. Den stora lastvolymen gör att Multivan kan fungera som både familjebil och firmabil.

Att pendla kortare sträckor helt elektriskt känns rätt, och blir billigare än bensin. Fordonsskatt på 360 kronor är inte heller dumt. Även andrahandsvärdet bör bli högt. Vilket inbytespriset visar.

Men sen har vi allt strul med det buggiga infotainmentsystemet. Verkstadsbesök, bärgning och den ständiga oron ”startar bilen idag?”

VW Multivan eHybrid är en charmig strulpelle. Lätt att tycka om men svår att stå ut med. Vi håller tummarna och hoppas på den förlösande uppgraderingen som löser alla problem!


TEKNISKA DATA
Volkswagen Multivan Life 1,4 eHybrid 2022

 

Motor: Rak fyra, turbo, bensin. 1.395 cm3. Elmotor 115 hk (85 kW), 330 Nm. Sammanlagd toppeffekt 218 hk (160 kW) vid 5.000–6.000 rpm, 350 Nm vid 1.550–3.500 rpm. Sexväxlad automatlåda (DSG), framhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.973/1.941/1.887 millimeter. Axelavstånd 3.124 millimeter. Tjänstevikt 2.306 kilo. Bagagevolym VDA 469/3.672 liter. Max dragvikt 1.600 kilo. Däckdimension 235/50-R18. Batteristorlek: 13 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 9,0 sekunder. Toppfart 192 km/h. Bränsleförbrukning 1,7–1,9 l/100 km (enligt WLTP). Snittförbrukning i verkligheten: 8,5 l/100 km. CO2-utsläpp 36–45 g/km (WLTP). Elektrisk räckvidd: 49 km (WLTP).
Pris: Grundpris 533.730 kronor. Pris för denna bil: 776.100 kronor (12 tillval och 3 utrustningspaket). Såld i september 2023 för 630.000 kronor. Värdeminskningen efter drygt 20 månader är alltså cirka 19 procent, relativt bra.