Mercedes EQC 400 4Matic – med rätta lyxkänslan

Mercedes EQC 400 4Matic – med rätta lyxkänslan

Lästid: 7 min

Som första elbil från Mercedes hade vi högt ställda förväntningar på EQC 400. Men nu har det gått tre år och vi undrar om den fortfarande känns modern. Är det rätt elbil för dig – kanske ett bra begagnatköp?

Text och foto: Christian Nilsson

  • Därför ska du slå till: Prisvärd premiumsuv.
  • Detta bara älskar man: Tvättäkta Mercedeskänsla.
  • Men detta är uselt: Körglädjen är inte på topp.

”Jag ska segla på ett moln” sjunger Anne-Lie Rydé och då måste hon ha tänkt på Mercedes EQC 400 4Matic. Det är faktiskt svårt att föreställa sig ett mer komfortabelt färdsätt på fyra hjul.

Tveklöst är det den fina komforten och lyxiga känslan hos EQC som är de största fördelarna. Modellen var Mercedes första, ”riktiga” elbil och den rullade ut på svenska marknaden för tre år sedan.

Redan 2015 lanserade Mercedes sin B-klass Electric Drive, 250 e, men det var ingen lyckad modell och sålde dåligt. I Sverige finns bara ett 40-tal 250 e. Vi glömmer den.

På tre år har elbilarna utvecklats med stora kliv och det finns gott om alternativ till EQC där räckvidden är längre, laddningen snabbare, priset lägre, och så vidare.

Även Mercedes har utvecklat sina elbilsmodeller. Vi har tidigare provkört den superlyxiga och futuristiska Mercedes EQS 580 4Matic samt den familjevänliga och mycket praktiska Mercedes EQB 350 4Matic (klicka på länkarna för att läsa).

Med tanke på utvecklingen är Mercedes EQC främst aktuell som begagnatköp. Därför har vi utformat testet efter detta och ställer den naturliga frågan: är EQC ett bra val om du letar efter en begagnad elbil?

Stor skärm, påkostad inredning och mycket bra infotainmentsystem. Här känns EQC modern.

Inte optimala utrymmen

Mercedes EQC bygger till väsentlig del på den mellanstora suvmodellen GLC, fast har istället en elektrisk drivlina och ett stort batteripaket i golvet.

Fördelen med beprövad teknik är just det – den har prövats förut. Mercedes EQC är väldigt trevlig att köra med en tydlig premiumkänsla, lyxigt och ombonat. Och som vi nämnde i början: komforten är fantastisk, vilket bland annat luftfjädring bak bidrar till.

Nackdelen med den tekniska lösningen är att allting inte är optimerat för just en elbil. Det finns till exempel inget främre lastutrymme (”frunk”) och innerutrymmena är inte så generösa som de kan vara hos en elbil.

Även om batteripaketet är både stort och tungt är övriga komponenter hos en elbil mera kompakta. En elmotor är betydligt mindre än en förbränningsmotor, som exempel. Då blir det mer plats över för annat, kupé- eller bagageutrymme.

Ett påtagligt tecken på detta är att EQC har en kardantunnel som sticker upp ur golvet, något som egentligen inte behövs på en elbil.

Kvick och bekväm

Med sina dubbla elmotorer och sammanlagt 408 hk är Mercedes EQC riktigt pigg. 0–100 km/h går på 5,1 sekund. Toppfarten är begränsad till 180 km/h.

Men det tunga batteripaketet drar ner körglädjen. Det är ingen större mening att pressa på i kurvorna. Istället gungar man fram värdigt och behagligt.

När Mercedes EQC lanserades för tre år sedan var en batteristorlek på 80 kWh respektingivande. Idag betraktas det som mera normalstort.

Den inbyggda laddaren för växelström var från början 7,4 kW men uppgraderades 2020 till 11 kW – och det är ju vad flertalet laddboxar med trefas kan ge. Från 0–100 procent laddar man på 12 timmar.

Vid snabbladdning med likström är kapaciteten 110 kW och då ska man komma upp till 80 procent laddningsgrad på 40 minuter. Här finns det idag flera modernare utmanare med betydligt högre kapacitet och snabbare laddning. Dock är det fortfarande få laddstolpar som ger mer än 100 kW.

Front och grill har en annorlunda design, annars går det att känna igen släktskapet med GLC.

Räckviddsångest?

Räckvidden hos Mercedes EQC är acceptabel. Varken dålig eller bra, alltså. Mercedes nyare elbilar, som EQS och EQE, är mera strömlinjeformade och då blir räckvidden riktigt bra.

Som vanligt hos elbilar betyder hastigheten mycket för räckvidden. Att köra på landsväg och växla upp till motorvägstempo – säg från 80 till 110 km/h – förkortar räckvidden drastiskt. Kanske sjunker den med 30 procent.

Det här är inte unikt för elbilar, samma sak gäller för de med förbränningsmotor. Men det blir extra påtagligt i en elbil där man ibland måste få ut varenda kilometer av räckvidd för att kunna nå fram till nästa laddpunkt.

Räkna inte med mer än 25 mils räckvidd på motorväg. Kortare ändå om det är kall väderlek.

Å andra sidan kör de flesta inte speciellt långt i vardagen och då är räckvidden aldrig ett problem hos Mercedes EQC. Inte heller laddtiden.

Bättre som begagnad

Tittar vi på Blocket så finns det ett 70-tal Mercedes EQC till salu. Ovanligt många för att vara en elbilsuv, men modellen har trots allt funnits ute i tre år.

Någon enstaka EQC hamnar under 600.000 men flera återfinns vid cirka 670.000 kronor – och hela vägen uppåt, förstås. Som alla vet har Tesla sänkt sina priser kraftigt på Model 3 och Model Y, vilket redan pressar ner prisnivån på begagnade elbilar. Det är lite av "hela havet stormar" just nu i bilhandeln!

Den andra elbilssuven som kom tidigt är Audi e-tron, den modell som nyligen bytte namn till Q8 e-tron. Här hittar vi 270 annonser, från årsmodell 2019.

Audi e-tron (5.300 bilar) sålde betydligt bättre än Mercedes EQC (1.400) i Sverige. Priserna för e-tron börjar strax under 600.000 kronor.

Känns Mercedes EQC och Audi e-tron för stora, lyxiga och framför allt dyra så finns det en annan elbilssuv som funnits ute ungefär lika länge: Kia E-Niro. Begpriserna startar vid 335.000 kronor. Med över 400 annonser på Blocket borde det inte vara svårt att hitta rätt bil.

Mercedes EQC har inga jättelika utrymmen, men barnstolar bak får plats utan problem.

Tuffa konkurrenter

Eftersom en någorlunda välutrustad Mercedes EQC kostade cirka 200.000 kronor mer som ny framstår en lätt begagnad som ett prisvärt köp. Men om man nu har runt 650.000 kronor på fickan finns det flera nya elbilar i detta prissegment som erbjuder väldigt mycket.

Kia EV6 börjar till exempel vid 639.900 kronor och har en uppgiven räckvidd på 528 kilometer samt väldigt snabb laddning. Läs vårt test av Kia EV6 AWD GT-Line på denna länk.

Koncernkollegan Hyundai Ioniq 5 är ännu billigare med ett baspris på 559.900 kronor. Med batteripaket på 77 kWh, räckvidd 481 kilometer börjar priset vid 594.900 kronor. Att snabbladda från 10–80 procent tar bara 18 minuter.

Ett annat trevligt alternativ som vi testat är Polestar 2 Standard range Single motor (klicka för att läsa mer) som startar vid 519.000 kronor. Om vi istället väljer Polestar 2 Long range Dual motor (fyrhjulsdrift) får vi ett batteri på 78 kWh, räckvidd 455–487 kilometer och samma toppeffekt som EQC, 408 hk. Pris: 629.000 kronor.

De nya priserna gör Teslas modeller extra intressanta. Instegsmodellen Model 3 RWD börjar vid 529.170 kronor med 60 kWh batteri och räckvidden 491 kilometer. Det är en sänkning med drygt 100.000 kronor! Model 3 Long Range kostar nu 619.170 kronor, räckvidd 602 kilometer.

Model Y RWD, med dragkrok, startar vid 549.170 kronor och där är räckvidden 455 kilometer. Model Y Long Range (med dragkrok) kostar 639.170 kronor, räckvidd 533 kilometer.

Det som EQC kan sätta emot är en väldigt charmig premiumkänsla, bilen känns fullt ut som en Mercedes. Och komforten är fantastisk. Men räckvidden är sämre och snabbladdningen går långsammare hos EQC jämfört med de nyare konkurrenterna.

Vill man ha kvar premiumkänslan och stjärnan i fronten kan vi rekommendera Mercedes EQB 350 4Matic (klicka för att läsa test). Priset börjar vid 622.900 kronor, räckvidd 419 kilometer och EQB är dessutom 7-sitsig.

Även nybilspriserna kan sjunka om konkurrenterna ska kunna hävda sig mot Tesla Model 3 och Model Y. Håll utkik efter lägre priser under 2023.

Instrumentpanelen är en digital skärm som är sammanbyggd med pekskärmen i mitten. Snyggt och prydligt.

Dags att summera EQC

Är Mercedes EQC rätt elbil för dig? Som vanligt är det bara du själv som kan besvara den frågan.

På den positiva sidan har vi en mycket fin komfort, mysig premiumkänsla och den kvalitetsnivå vi förväntar oss hos Mercedes. Fyrhjulsdrift och snabb acceleration är också trevligt. De som gillar suvmodeller blir inte besviken.

Mercedes EQC krocktestades 2019 av Euro NCAP med femstjärnigt resultat och bra betyg i delmomenten. Det känns tryggt.

Det som inte är på topp är den endast acceptabla räckvidden. Och ett relativt högt pris, även som begagnad. För runt 650.000 kronor får man en ny elbil med fina egenskaper.

Det mesta pekar mot att de (löjligt) höga elbilspriserna är på väg ner. Speciellt nu när Tesla nyligen sänkte sina priser radikalt på Model 3 och Model Y (klicka för att läsa mer). Vårt råd är att ha lite is i magen och se hur mycket EQC sjunker i värde under 2023. Kanske till och med vänta till 2024. Då kan det vara slagläge!


TEKNISKA DATA
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic 2020

Motor: Dubbla, asykrona elmotorer. Toppeffekt 408 hk (300 kW), 760 Nm. Fyrhjulsdrift.
Mått: Längd/bredd/höjd 4.774/1.923/1.625 millimeter. Axelavstånd 2.873 millimeter. Tjänstevikt 2.575 kilo. Bagagevolym VDA 500/1.460 liter. Max dragvikt 1.800 kilo. Däckdimension 235/55-R19 (fram), 255/50-R19 (bak). Batteristorlek: 80 kWh.
Prestanda: 0–100 km/h 5,1 sekunder. Toppfart 180 km/h. Räckvidd 417 kilometer (WLTP). Strömförbrukning 21,8–25,5 kW/100 km (WLTP).
Pris: Grundpris 805.900 kronor.
 

Kombikarossen på denna elbilssuv ger hyggliga lastutrymmen. Under hatthyllan bak rymmer EQC 500 liter, 1.460 om man fäller baksätet.