Text: Pär Brandt
Det är tidningen Vi Bilägare som under sitt årliga vintertest upptäckt ett annorlunda och farligt beteende hos elbilen MG4 Electric. Erfarenheterna bekräftas av bilägare som upplevt samma sak.
På hala vintervägar kan MG4 bryta ut i en plötslig bakvagnssladd när man bromsar. Det beror på att bilens regenerering av bromsenergin är så kraftig att bakhjulen tappar greppet på hala vintervägar.
För att undvika bakhjulssladd måste föraren aktivt välja körläget ”Snö” när bilen startas. Men varje gång bilen startas om så återgår den automatiskt till körläget ”Normal”.
”Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem i gång”, skriver Vi Bilägares testförare Nils Svärd.
För att minska energiåtervinningen och stänga av filhållningssystemet måste föraren, vid varje start, ändra dessa från default.
Borde inte få säljas
Ett annat, farligt beteende på vintervägar är att filhållningssystemet – lane assist, på engelska – inte kan tolka kontrasterna mellan snö och asfalt. MG4 kan plötsligt få för sig att rycka till i ratten, antingen ner i diket eller över i mötande körfält.
Erfarenheterna från Vi Bilägare har även uppmärksammats av sajten Carup. Ett flertal läsare har hört av sig till Carup och bekräftar det trafikfarliga filhållningssystemet. En del beskriver systemet som ”livsfarligt”.
Några läsare anser att filhållningssystemet hos MG4 Electric är så farligt att det måste stängas av manuellt varje gång man kör bilen. Detta gäller både vid vinter- som sommarkörning.
Läsarna beskriver beteendet hos MG4 som så trafikfarligt att bilen inte borde få säljas i Sverige. De bilar som sålts behöver återkallas för att åtgärda problemen, menar läsarna.
MG tänker inte återkalla MG4, även om det finns en viss förbättringspotential.
Rum för förbättring
MG Europe har dock inga planer på att återkalla MG4 Electric, meddelar man i ett skriftligt svar till Vi Bilägare och Carup. Bara indirekt medger man att det finns brister hos MG4:
”Efter att ha granskat feedbacken förstår vi att vissa kunder tycker att det finns rum för förbättring i filhållningssystemet i MG4, och vi tar den här kritiken på allvar,” skriver MG Europe i sitt svar till Carup.
”Vi arbetar aktivt för att förbättra systemets prestanda och göra bättre anpassningar för olika körpreferenser och vägförhållanden. Tillsammans med våra leverantörer och partners pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete för alla våra produkter och tjänster.”
Inte heller medger MG Europe något fel med bromsåtervinningen och de plötsliga bakvagnskast som kan uppstå vid inbromsning på vintervägar.
”MG tillverkar fordon i enlighet med EU:s lagstiftning och säkerhetskrav; det 5-stjärniga Euro NCAP betyget som tilldelats MG4 är ett kvitto på att bilen lever upp till de höga krav som ställs. I bilen finns det ett flertal olika körlägen som är anpassade efter olika väglag och önskade köregenskaper. Bilen har ett vinterläge som ändrar regenereringen till nivå ett, vilket lämpar sig bäst vid körning på vinterväglag. Information om att regenereringsnivå ett bör användas vid halt väglag finns i bilens instruktionsbok, det informeras om i samband med leverans och det finns på vår hemsida,” uppger MG Sverige.
Det kan ju tolkas som att om en förare i MG4 får bakhjulssladd och orsakar en olycka så är det att betrakta som ett handhavandefel, eftersom MG informerat om detta på flera sätt.
Några automatiska, trådlösa uppdateringar kan inte MG4 Electric ta emot. Sådana måste ske på verkstad. Några löften om en näraliggande uppdatering av mjukvaran vill dock inte MG ge:
”Vi tar till oss er feedback och ska sätta ytterligare rutiner för att säkerställa att den här informationen verkligen når alla som hämtar ut sin MG. Vi tar även till oss feedbacken angående filhållningssystemet och har tagit den vidare till Europakontoret,” skriver MG i sitt svar till Carup och Vi Bilägare.