Nya krav vid besiktningen ska avslöja mätarfusk på fordon

Nya krav vid besiktningen ska avslöja mätarfusk på fordon

Lästid: 4 min

I nästa vecka införs nya regler vid fordonsbesiktning. Genom att jämföra mätarställningen med tidigare uppgifter ska det gå att upptäcka om bilen manipulerats. Men samma kontroll kan du göra redan nu, hos Biluppgifter.se.

Text: Pär Brandt

Från och med den 21 maj kommer Transportstyrelsen att införa nya krav vid fordonsbesiktning. Syftet är att bekämpa det växande problemet med mätarfusk.

Dessa förändringar är resultatet av ett regeringsuppdrag där man ville se skärpta regler kring kontrollen av bilens mätarställning och därmed också minska mätarfusket. Att minska bilens körda mil ökar dess marknadsvärde, ibland med flera tiotusentals kronor.

Flertalet av er läsare använder förmodligen redan Biluppgifters smarta app (eller sajt) vid köp av begagnade fordon. Då vet ni också hur lätt det är kontrollera historiken och uppmärksamma en eventuell manipulation av mätarställningen.

Mätarställningen registreras vid den årliga besiktningen och då syns det tydligt i Biluppgifters fordonshistorik om körsträckan ändrats sedan föregående besiktning (se bilden nedan).

Så här ser det ut hos Biluppgifter.se om ett fordon har avvikande miltalshistorik. Mellan två besiktningar har det "försvunnit" cirka 12.000 mil, därefter annonserades bilen ut på Blocket.

Nya och gamla siffror

Enligt de nya reglerna ska mätarställningen kontrolleras vid varje besiktning. Det nya är att denna data också ska jämföras med de tre senaste registrerade mätarställningarna för att upptäcka eventuella oegentligheter. 

Om mätarställningen visar sig vara lägre än vid tidigare kontroller, kommer detta att signalera potentiellt mätarfusk och bilägaren blir därmed ”varnad” på ett mera konkret sätt än tidigare.

Hittills har mätarställningen bara registrerats av besiktningspersonalen, utan att ifrågasätta om den är rimlig. Det har även förekommit fel där personalen angivit en felaktig mätarställning som sedan rapporterats till Transportstyrelsen. Inte heller Transportstyrelsens personal har ifrågasatt mätarställningen.

På moderna bilar visas körsträckan digitalt, på en display, och är tyvärr mycket enkel att manipulera.

Mindre risk för mätarfusk

Anders Gunneriusson, utredare på avdelningen för väg och järnväg på Transportstyrelsen, betonar vikten av dessa nya regler för besiktningspersonalen: 

"För de allra flesta är bilköpet en stor investering. Det är därför viktigt att förhindra att människor luras att betala för mycket på grund av mätarmanipulation. Nu blir det enklare att kontrollera att uppgiften verkligen stämmer," säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsens förhoppning är att de nya reglerna som införs 21 maj ska förbättra bilägarnas säkerhet vid begagnatköp. Man hoppas också att reglerna leder till en minskad förekomst av manipulation av mätarställning.

Lätt att manipulera

Att ändra mätarställningen på moderna bilar är tyvärr mycket enkelt. Oftast krävs det inte mer än ett elektroniskt verktyg som kopplas in via bilens diagnosuttag, det så kallade OBD2-uttaget.

Mätarställningen ändras på några minuter och det syns inte fysiskt att ett ingrepp gjorts. Att till exempel ändra mätarställningen från 28.000 till 8.000 mil kan öka andrahandsvärdet på en begagnad bil med 50.000 kronor. En lockelse som många ohederliga bilsäljare inte kan motstå.

Om en bedragare dessutom fabricerar en falsk servicebok som styrker mätarfusket blir det svårt för bilköparen att upptäcka bedrägeriet.

Därför bör en bilköpare alltid använda Biluppgifters app – eller sajt – vid köp av begagnade fordon. Mätarställningen registreras vid den årliga besiktningen och då syns det tydligt i fordonshistoriken om körsträckan ändrats, jämfört med tidigare besiktningar.

Äldre bilar har mekaniska mätare, som är betydligt svårare att manipulera. Men det går att utföra.

Svårt att nå fällande dom

Att sälja ett fordon med manipulerad mätarställning, utan att berätta det för köparen, är att betrakta som bedrägeri. Kanske till och med grovt bedrägeri.

Bedrägeri ska anmälas till polisen och om åklagaren hittar tillräcklig grund leder det till ett straffrättsligt åtal. Problemet är att en åklagare har väldigt svårt att bevisa – bortom allt möjligt tvivel – att det fanns en vetskap och ett bedrägligt uppsåt hos säljaren. Det finns gott om fungerande bortförklaringar, som vi inte ska tipsa om här.

Det är därför de flesta EU-länder har kriminaliserat ändring av körsträcka på fordon. Man har även förbjudit innehav av utrustning som kan användas för att ändra mätarställningen. Några sådana lagar finns inte i Sverige, tyvärr.

När Biluppgifter gjorde en kontroll 2019 fann man 114.000 bilar i Sverige med felaktig mätarställning, jämfört med tidigare besiktning. Den verkliga siffran kan dock vara betydligt högre, inte minst på leasingbilar. Körsträckan regleras i hyresavtalet och ”övermil” kan bli väldigt dyrt för den som privatleasar. Då kan mätaren manipuleras flera gånger – i små intervall – för att dölja fusket.

 

Artiklar i liknande ämne:

 

Tuffare tag mot fusk, bedragare och skruvade mätare

Din nästa bil kan ha skulder – så gör du skuldkontroll

Konsumentverket varnar bilägare för ökänt företag – betala inte!

Konsumentköplagen förstärks – bättre skydd för begbilar

Motorbranschen är Svarta listans värsting – 84 företag trotsar ARN