Text: Pär Brandt
Svenska generalagent Fisker Sweden AB begärdes i konkurs i fredags, något som Carup var först med att berätta. Om inte företaget kan rekonstrueras ser det mycket dystert ut för de som köpt en ny Fisker Ocean.
Det är Fisker Sweden som står för nybilsgarantin och service samt garantier skulle utförts av Mekonomen. Det avtalet hänger nu i luften efter konkursansökan.
Att reparera en Fisker Ocean blir svårt och förmodligen kostsamt då tillgången på reservdelar är osäker. Det har fått svenska försäkringsbolag att dra öronen åt sig och flera vägrar att erbjuda annat än trafikförsäkring (obligatoriskt).
Om det inte går att teckna en vettig bilförsäkring så blir bilägandet något av en rysk roulette. Skulle en skada uppstå så får hela reparationen bekostas av ägaren.
Nej, det blev ingen "Clean Future" för Fisker i Sverige. Bild från eCarExpo i Solna, 2023.
Omöjlig att sälja
I Sverige finns cirka 200 Fisker Ocean registrerade. Hur många som ägs av personer eller företag utanför Fisker Sweden är okänt, sannolikt är det en hel del bilar som fortfarande står osålda hos generalagenten.
Utan nybilsgaranti, serviceverkstad, mjukvaruuppdateringar och möjlighet att försäkra ser framtiden mycket osäker ut för de som äger en Fisker Ocean.
Ett annat dråpslag för bilägarna är värdeminskningen. Även om Fisker på slutet erbjöd ett rabatterat pris som låg 30–40 procent under listpris så var det ändå ingen god affär.
Att beräkna rätt pris på en begagnad Fisker Ocean blir svårt och i praktiken handlar det om att hitta en köpare. Finns det någon idag som vill köpa Ocean för något mer än obetydligt över skrotvärdet?
Fler artiklar i ämnet: